Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Tegmark hävdar att jaget är vår hjärnas modell av oss själva, och då spelar rumsuppfattningen en stor roll. Det som gränsvektorneuronen håller reda på är just positioner i rummet relativt oss själva.
Förmågan till självidentifiering är dessutom av stor betydelse för individens överlevnad. Det som är viktigt för vår överlevnad (hunger, smärta m.m.) brukar vara hårdkodat i hjärnan.
Jag tycker det är vanskligt att utgå från Tegmarks teorier om jaget som inte är särskilt djuplodande. Han fokuserar ju på fysik och, enligt egen utsago, Mr. Hyde-galna spekulationer om universum. Någon djupare rannsakan av de egna själsförmågorna tror jag inte att han har haft så särskilt mycket tid eller stort intresse för, jämte många andra.
Först och främst vill jag då förtydliga att jag med jaget inte syftar på rumsuppfattningen, eller känslor av hunger eller smärta, eller förmågan att agera på dessa känslor. Nej, jaget är ju ingenting av detta! Jaget är det ytterligare tillagda som rent konceptuellt beskriver det som att den här känslan av hunger upplevs av
mig. Den här tanken tänks av
mig. Den här smärtan upplevs av
mig. Det är den biten som jag påstår är möjlig att se igenom.
Know this and be free tycker jag är en fin slutkläm.
Om du hittar någon intressant forskning om just jaget så är jag f.ö. idel öra.