2017-01-07, 13:21
Medlem
Continental Ops avatar
Man måste nog läsa på lite mer i boken och penetrera SvD:s betalvägg innan man kan ha nån vettig åsikt om det där.

Lena A är ju lite speciell såtillvida att hon är en ruggigt språkligt begåvad skönlitterär författare och filosofiskt skolad men har gett uttryck för helt puckade och världsfrånvända åsikter i "kulturdebatten".

Rubriken låter ju högst märklig ur folkrättslig synpunkt.
Citera
2017-01-07, 13:22
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag "klagar" på att hon tillerkänner rovdjur och parasiter "självägande"-rätt att på eget bevåg ta sig dit, där de på ett sätt mest fördelaktigt för dem själva kan "ingå avtal" med sina bytesdjur/värddjur.

Rovdjurs möjligheter är olika i olika kulturella miljöer. Parasiters också.

Att röda affärsmän har som businesscase att skära emellan på offentliga transfereringar gör inte migranterna till rovdjur och parasiter. De gör rationella och logiska val för att maximera sitt välbefinnande.

Om AB makt och pengar(SAP) inte fick ta två tredjedelar av allt jag åstadkommer och ge det till de som röstar på dem så skulle inga "parasiter/rovdjur" ta sig hit.
Vi lever sjuhundra mil norr om ekvatorn. Här gäller det att ha fulla förråd i skiftet oktober-november om man vill leva i april. Ved, mat och d-vitamin. Annars döden.

Det har tagit människor lite drygt fjortontusen år att anpassa sig och lyckas överleva här. Kylan och mörkret har alltid varit huvudfienden. Därför är vi bleka, samarbetsvilliga och arbetssamma. Utan bidrag skulle somalierna och afghanerna duka under på en månad. Under förutsättning att polisen omöjliggjorde kriminell försörjning.

Att kalla migranterna för parasiter är lika konstruktivt som att skälla på flugorna när du har en bajskorv på vardagsrumsbordet. Städa undan bajskorven och det blir flugfritt.
Citera
2017-01-07, 13:25
Medlem
Ja det är väl bara för Lena Andersson att låta immigranter flytta in hos henne och betala för dessa om det är så viktigt med rätten att migrera. Men nej där går ju skiljelinjen för Lena, hon låter någon annan ta smällen så att hon kan floskla vidare....
Citera
2017-01-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu vet inte jag vilket land som skulle förlora på att den som bidrar, i motsats till tar bidrag, flyttar in?
Om vi nu inte är inne på själva rasfrågan, den skiter jag i.

Eftersom vi ändå diskuterar (låtsas diskutera?) Lena Anderssons artikel om rätten till migration så hoppas jag (förgäves?) att vi kan släppa rasfrågan. Det finns inget land som förlorar på migration i sig. Spanien har tjänat pengar på svenska pensionärsmigranter som ingått avtal med "värddjuret" som sålt lägenheter till dem i "gated communities". Thailand och Brasilien hyser många svenska migranter för att inte tala om USA. Lena Andressons artikel handlar inte om asylrätt utan om rätten att migrera. I alla tider har människor flyttat på sig. Varenda människa i Sverige härstammar från människor som någon gång flyttade till det området som nu är Sverige.
Citera
2017-01-07, 13:38
Medlem
Lena Andersson har på senare år rört sig mot att bli någon slags svensk Ayn Rand. Håller i princip med om att folk borde få flytta fritt men det uppstår en kaskad av problem när stora mängder folk från helt andra kulturella och socioekonomiska förhållanden slår sig ner i ett modernt land som Sverige. Det tycker man att en intelligent person som Lena borde inse.
Citera
2017-01-07, 13:48
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaff...
Nu har jag inte kunnat läsa artikeln, men det är när förespråkarna kommer till just finansieringsbiten som det brukar bli tvärstopp. Eller man byter fokus.

Alltså är sådant tyckande mest ordbajserier och "allt fokus på mig, tack".
Sunt förnuft är i dag ganska omodernt.
Nu kanske du inte läst nåt av Lena Andersson innan men hon förespråkar absolut inte särrättigheter för nån. Hon vill ha ett dog-eat-dog samhället där den starkaste (eller mest anpassningsbara) vinner. En tvättäkta globalist alltså , icke alls nån mjukisvänster.
Citera
2017-01-07, 14:04
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Fri rörlighet funkar mellan likvärdiga länder. Dock inte mellan överlägsna, vita västerländer och underlägsna österländer.

Orsaken till deras underlägsenhet varierar. Vissa har plågats av kommunism, andra av USA:s imperialism och de tredje av låg IQ.

Hursomhelst så vinner ingen på att de underlägsna länderna dräneras på sina medborgare. De borde istället stanna kvar och jobba för sitt lands uppbyggnad, medan de vita västerländernas välfärdssystem lämnas ifred.
Citera
2017-01-07, 14:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja det är väl bara för Lena Andersson att låta immigranter flytta in hos henne och betala för dessa om det är så viktigt med rätten att migrera. Men nej där går ju skiljelinjen för Lena, hon låter någon annan ta smällen så att hon kan floskla vidare....

Tyvärr så har du fullständigt missat var Lena står. Hon menar på att alla människor bör ha rätten att röra på sig men att de ska finansiera sig själva och inte genom bidrag, ungefär som när svenskarna drog/drar till USA.
Citera
2017-01-07, 14:13
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf
Fri rörlighet funkar mellan likvärdiga länder. Dock inte mellan överlägsna, vita västerländer och underlägsna österländer.

Orsaken till deras underlägsenhet varierar. Vissa har plågats av kommunism, andra av USA:s imperialism och de tredje av låg IQ.

Hursomhelst så vinner ingen på att de underlägsna länderna dräneras på sina medborgare. De borde istället stanna kvar och jobba för sitt lands uppbyggnad, medan de vita västerländernas välfärdssystem lämnas ifred.

Ok, men säg att du är tunisier och utbildat dig till läkare på Harvard. Varför ska denna person offra sitt framtida toppenliv för att arbeta på ett icke funktionabelt sjukhus i Tunis? Klart som fan att denna läkare först och främst ser sig om efter arbete i västvärlden eller något annat rikt land som har behov av hens tjänster. Man ger och man tar.
Det är som om vi skulle tvinga brukets söner att flytta hem till Fagersta efter avslutad KTH-utbildning.

Ditt övriga pladder om IQ och what not har inget med detta att göra iom att den med lågt IQ inte kommer att kunna erbjuda oss något.
Citera
2017-01-07, 14:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte att hon delar din extrema uppfattning om att människor antingen är rovdjur/parasiter eller bytesdjur/värddjur.

Den extrema uppfattningen du tillskriver mig har jag inte.

Liten surdeg syrar hela degen. Om du inte vill se den skyhöga överrepresentationen av rovdjur bland (självutvalda, oscreenade) migranter kan jag inte hjälpa dig.

Om det under loppet av några månader kommer 160 000 personer från långt ifrån och säger "Ester, e du hemma Ester?" (för att anspela på sketchen med Martin Ljung) och efterfrågar fri bostad och försörjning, då är det ett parasitangrepp. Att se på enskilda träds levnadsöde är då att blanda bort korten.
Citera
2017-01-07, 14:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu vet inte jag vilket land som skulle förlora på att den som bidrar, i motsats till tar bidrag, flyttar in?
Om vi nu inte är inne på själva rasfrågan, den skiter jag i.

Inget land. Men då finns gränskontroll, screening av dem som släpps in.
Citera
2017-01-07, 14:45
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Inget land. Men då finns gränskontroll, screening av dem som släpps in.

Men var har Lena sagt att det inte ska finnas? Om hon är för fri migration under förutsättning att man ska klara sitt eget uppehälle så lär ju gränskontroll ingå i paketet.
Sök jobb -> få jobb -> willkommen, bienvenue, welcome
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in