2017-01-04, 19:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
"Enligt uppgifter till SVT Västmanland ska pojkvännen ha mjuknat i förhören och börjat prata om var han befann sig kvällen den 3 augusti."

Väldigt mjukt. Inte något om vad som hände den kvällen. Han kan lika gärna ha sagt att han var någon annanstans efter att ha vägrat yttra sig tidigare. Anonyma uppgifter från okänt håll.

Men vi kan ju alltid hoppas på att han säger något som gör att fallet klaras upp.

Varför tolkar du det så?

Lilleman har börjat kvittra om vad som hände på kvällen den 3/8 helt enkelt, från att nekat i sten så har så sakta tungan börjat löpa, därav de förnyade dykningarna, troligen har han fått en liten biltur i vintervädret och försökt att på ett ungefär visa var han dumpade kniven.

Det är ju inte som så att åklagare och polis annonserar i tidningarna när de tänker göra en vallning antingen på mordplats eller flyktväg.
Citera
2017-01-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Varför tolkar du det så?

Lilleman har börjat kvittra om vad som hände på kvällen den 3/8 helt enkelt, från att nekat i sten så har så sakta tungan börjat löpa, därav de förnyade dykningarna, troligen har han fått en liten biltur i vintervädret och försökt att på ett ungefär visa var han dumpade kniven.

Det är ju inte som så att åklagare och polis annonserar i tidningarna när de tänker göra en vallning antingen på mordplats eller flyktväg.

Visst kan du ha rätt. Men jag är alltid skeptisk till opreciserade mediauppgifter från anonyma källor. Hade de vallat honom känns det som onödigt att dyka på tre olika ställen, men visst, det var mörkt och han var säkert bladig.
Citera
2017-01-04, 20:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Visst kan du ha rätt. Men jag är alltid skeptisk till opreciserade mediauppgifter från anonyma källor. Hade de vallat honom känns det som onödigt att dyka på tre olika ställen, men visst, det var mörkt och han var säkert bladig.

Ett adrenalinpåslag som heter duga är mycket troligt, oavsett hur van MR är med våld och död så borde hans kropp reagera som andras vid en farlig situation och oavsett om han nu smög sig in när de sov så är ju ett angrepp alltid vanskligt.

Lägg där till allt annat skit som han tydligen peckade i sig så är det fan inte konstigt om han inte kan peka ut platsen direkt.
Citera
2017-01-05, 06:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Just så.....

Läste det men mjuknat, på vilket vis ? Vad betyder mjukna ? Och vad får "mjukna" att vara synonymt
med erkännande. Då om någonsin hade man inte flyttat anstiftaren till "andra sidan jordklotet"!

Anstiftan är svårt, JM behövs nog närmare men ändock förflyttades hon. Nja....

Vi behöver nog reda ut begreppet "mjuknat" tycker jag, vad tycker du ?

Man kan nog utgå från att dom bägge konfronterats med diverse teknisk bevisning och annat vid det här laget.
Det hoppas jag iaf man kan utgå från.

Det är motpart (åklagare, men troligtvis genom FhL) som använder begreppet "mjukna"
Resten är ganska lätt, då det bara är tre slags möjligheter för mgm att svara på konfrontationen.
- H*n erkänner rubbet.
- H*n röjer den andre mgm, mer eller mindre. Dock utan att röja sig själv.
- H*n nekar/skyddar sig och den andre.

Med tanke på sjöpolisen´s aktiviteter drar jag åt att gissa på mitten-alternativet. Det är ganska specifik verksamhet dom håller på med där med dykningar.
Jag tror att han åtminstone halv-röjt Johanna.
Citera
2017-01-05, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man kan nog utgå från att dom bägge konfronterats med diverse teknisk bevisning och annat vid det här laget.

Det är motpart (åklagare, men troligtvis genom FhL) som använder begreppet "mjukna"
Resten är ganska lätt, då det bara är tre slags möjligheter för mgm att svara på konfrontationen.
- H*n erkänner rubbet.

Med tanke på sjöpolisen´s aktiviteter drar jag åt att gissa på mitten-alternativet. Det är ganska specifik verksamhet dom håller på med där med dykningar.

Jo, jag tror också att dom fått bevis presenterade för sig, därför har
dom funnit sig i häktningsförlängningar utan att protestera.
Advokaterna har talat om för dom att det kommer gå till åtal oavsett.

Den som känns närmast till att prata är JM tycker jag.
Hon har ju redan pratat upp "älsklings" straff från kanske 16år till möjlig livstid,
om han nu ses skyldig och domstolen tror på 25års uppgiften.

Varför gjorde hon det, mest sannolikt för att kunna visa på att han är gammal
nog att fatta egna beslut och inte borde vara så lättmanipulerad.
Citera
2017-01-05, 13:11
Bannlyst
Citat:

- H*n erkänner rubbet.

Förhören fokuserar på MR, självklart han är kvar på plats medan JM fått byta häkte.
Man, ingen aning vem svt:s källa är men tidningen använder sig av ordet mjukna i
tidningsartikeln, inte gjort vissa medgivanden vilket brukar vara det valda ordet.
Ordet mjukna är nåt helt annat och just det ordet passarminte in på dina tre alternativ.
Självklart finns det massvis med andra alternativ än de tre du lanserar.

Första dykningen gjordes den fjärde nov, den andre den elfte nov och den tredje
nu här runt jul. Jag tror inte söken varken nu eller då har med MR att göra utan
allmänhetens tips eller möjligtvis visar färddatorn någon stop eller avkrok. Men teknik
är något jag definitivt inte hanterar så jag får lämna det men ändock håller jag det för
öppet att färddatorn kan visa nåt. Morden skedde också tidigt på kvällen, man sökte
vittnen som kan ha sett "firmabilen". Själklart var folk i farten så här tidigt på kvällen
hundägare och folk överlag. så medialt exponerat detta fall varit så tror jag polis
blivit överfösta med samtal, mer än dom hanterat säkert. Vågar inte ens tänka mig
"tipshögen".

Förutom tips finns säkert viss teknisk bevisning, det strider jag inte emot men fastän
bevis finns är det självklart ingen garanti på erkännanden. Vad jag däremot motsäger
är att mjukna är synonymt med erkännande utan ordval som "vissa medgivanden"
hade då passat bättre enligt mig. Media är välbekant med orden vissa medgivanden
men valde ändå ordet mjukna. Här tror jag mera som Refraktor att MR berättar om
artikeln stämmer vill säga vissa småsaker, vi vet faktiskt inte ens om han öppnat truten
tidigare heller i förhören killen är nog den som inte gillar poliser utan mera
vägrar samarbeta. Det ligger liksom i hans natur om man skall göra en bedömning
på hans berättelse ifrån paragraf sjuan....
Senast redigerad av LKVN 2017-01-05 kl. 13:19.
Citera
2017-01-05, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, jag tror också att dom fått bevis presenterade för sig, därför har
dom funnit sig i häktningsförlängningar utan att protestera.
Advokaterna har talat om för dom att det kommer gå till åtal oavsett.

Den som känns närmast till att prata är JM tycker jag.
Hon har ju redan pratat upp "älsklings" straff från kanske 16år till möjlig livstid,
om han nu ses skyldig och domstolen tror på 25års uppgiften.

Varför gjorde hon det, mest sannolikt för att kunna visa på att han är gammal
nog att fatta egna beslut och inte borde vara så lättmanipulerad.

Jag tror faktiskt detta med att JM sagt i p7:an att pojkvännen är närmare 25 än 18 inte
är ett hugg i ryggen mera en bortförklaring att hon 41 år och sexbarnsmamma inte
dras till små tonårspojkar. Men "utredningen" i sig har såklart andra syftemål med
att kolla upp MR:s ålder. Men JM i sin eget formulerade livshistoria nja, hennes
förklaring till åldern handlar nog mera om sig själv än att hon vill höja straffet, åk
däremot vill självklart höja det eventuellt kommande straffet. Pojkvännen är hursomhelst
fastän han är 18 eller 25 i "beroendeställning" till JM så dum är hon inte att hon inte
fattar det.

Dock är både MR och JM noga i sina berättelser att påtala att dom inte hyser starkare
känslor för varann, det däremot får nog ses som en "strategi" och ett visst "hederstänk"
är såklart med i berättelsen från MR:s sida. Så funkar det att man tar till heder när det
passar därav är ordet hederstänk inom citationstecken, och "där kom den ja" tänker jag
endast när jag läser sådant jox.
Citera
2017-01-06, 10:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Förhören fokuserar på MR, självklart han är kvar på plats medan JM fått byta häkte.
Man, ingen aning vem svt:s källa är men tidningen använder sig av ordet mjukna i
tidningsartikeln, inte gjort vissa medgivanden vilket brukar vara det valda ordet.
Ordet mjukna är nåt helt annat och just det ordet passarminte in på dina tre alternativ.
Självklart finns det massvis med andra alternativ än de tre du lanserar.

Första dykningen gjordes den fjärde nov, den andre den elfte nov och den tredje
nu här runt jul. Jag tror inte söken varken nu eller då har med MR att göra utan
allmänhetens tips eller möjligtvis visar färddatorn någon stop eller avkrok. Men teknik
är något jag definitivt inte hanterar så jag får lämna det men ändock håller jag det för
öppet att färddatorn kan visa nåt. Morden skedde också tidigt på kvällen, man sökte
vittnen som kan ha sett "firmabilen". Själklart var folk i farten så här tidigt på kvällen
hundägare och folk överlag. så medialt exponerat detta fall varit så tror jag polis
blivit överfösta med samtal, mer än dom hanterat säkert. Vågar inte ens tänka mig
"tipshögen".

Förutom tips finns säkert viss teknisk bevisning, det strider jag inte emot men fastän
bevis finns är det självklart ingen garanti på erkännanden. Vad jag däremot motsäger
är att mjukna är synonymt med erkännande utan ordval som "vissa medgivanden"
hade då passat bättre enligt mig. Media är välbekant med orden vissa medgivanden
men valde ändå ordet mjukna. Här tror jag mera som Refraktor att MR berättar om
artikeln stämmer vill säga vissa småsaker, vi vet faktiskt inte ens om han öppnat truten
tidigare heller i förhören killen är nog den som inte gillar poliser utan mera
vägrar samarbeta. Det ligger liksom i hans natur om man skall göra en bedömning
på hans berättelse ifrån paragraf sjuan....

Dom där tre alternativen är självklart grovhuggna och rätt dynamiska. Lämnar en del åt fantasin alltså

Vet inte vem som leder förhören i djupet nu, men vågar påstå att det är en och samma FhL som skött förhören med dom bägge. En modell av förhörsteknik vid två heterogena Mgm kan vara att uppmuntra smutskastning. Gärna massiv sådan, skapar chanser att det babblas iväg om man ställer två brokiga personer lite mot varandra.
Mjukna den hårda vägen, tror jag alltså. Gällande MR tror jag det är Musik Non Stop. Till slut.

Jag tycker mig ana att Johanna fattat anledning att skriva små lappar till killen, och det kan mycket väl vara förhörsuppgifter som framkallat den impulsen hos henne.
Vidare är det ju känt att hon pratat om hans ålder, vilket är en form av smutskast som killen ifråga helt sannolikt fått framför sig i förhör av FhL.

p7 och förhörssituation är två ganska vitt skilda saker.
Men ok, mjukna är ett öppet ordval. Media kan ju inte chansa o välja att tolka det som vissa medgivanden gjorts eftersom innebörden av ordvalet är större.
Vill lova att ordet har sitt ursprung ur förhörsledaren iaf

Kan absolut vara yttre vittnesuppgifter som föranlett dykningar - Det är trots allt spretiga dykningar även om själva dyknings-aktionen är ganska specifik.
Att bilen (VW Touran) bundits till platser genom färddator är omöjligt. Färddator är en intern bil-komponent (sänder/mottager ingenting).
Om bilen har navigation kan man dock spåra bilen men bara i realtid. Man kan även kartlägga tidigare sökta färdvägar som matats in av föraren. Man kan dock inte rekonstruera en färdväg i en inaktiv navi.
Vidare tror jag inte ens den tjänstebilen är utrustad med navi - kräver dyra paketlösningar som vårdhembolag nog inte öser på med?
Här tror jag snarare Mgm´s mobiltelefon pingat på platser där lokalisering låst sig i närheten av dykplatser en lite längre period än om man bara färdas i bil längs väg.
Senast redigerad av rotesau 2017-01-06 kl. 10:21.
Citera
2017-01-06, 11:06
Medlem
Grandiosos avatar
Kvinnliga mördare känner alltid sitt offer

Citat:
En 41-årig kvinna sitter häktad för mord på sin make och sin pappa, och för mordförsöket på sin egen mamma.
Hon är en av sju kvinnor som misstänks ha mördat 2016.
Men de kvinnliga mördarna är ovanliga:

– Fall där kvinnor står för det dödliga våldet brukar ligga på tio procent och så har det varit sedan 1800-talet, säger forskaren Jenny Yourstone som har doktorerat i kvinnors kriminalitet.
Citat:
Skulle hon vara skyldig till morden är hon en extremt ovanlig gärningsman: kvinna och dessutom mördare i två fall.

– Kan man binda henne till båda fallen så handlar det inte om en engångshändelse utan det finns en systematik i brottet och det är ovanligt. Jag säger inte att kvinnor inte kan planera sina brott för till exempel ekonomisk vinning men det är ovanligt, säger forskaren Jenny Yourstone som har doktorerat i kvinnors kriminalitet.
Citat:
– Framför allt har kvinnan som mördar nästan uteslutande en relation till offret, det ser vi ju i de flesta fall från förra året också. Sedan kommer andra närstående som barn, mamma eller pappa. Nästa steg är bekant. Det händer i princip nästan aldrig att en kvinna mördar någon som för henne är helt okänd, säger Yourstone.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/MGeBJ/kvinnliga-mordare-kanner-alltid-sitt-offer
Citera
2017-01-06, 11:20
Bannlyst
Citat:
Dom där tre alternativen är självklart grovhuggna och rätt dynamiska. Lämnar en del åt fantasin alltså

Vet inte vem som leder förhören i djupet nu, men vågar påstå att det är en och samma FhL som skött förhören med dom bägge. En modell av förhörsteknik vid två heterogena Mgm kan vara att uppmuntra smutskastning. Gärna massiv sådan, skapar chanser att det babblas iväg om man ställer två brokiga personer lite mot varandra.
Mjukna den hårda vägen, tror jag alltså. Gällande MR tror jag det är Musik Non Stop. Till slut.

Jag tycker mig ana att Johanna fattat anledning att skriva små lappar till killen, och det kan mycket väl vara förhörsuppgifter som framkallat den impulsen hos henne.
Vidare är det ju känt att hon pratat om hans ålder, vilket är en form av smutskast som killen ifråga helt sannolikt fått framför sig i förhör av FhL.

p7 och förhörssituation är två ganska vitt skilda saker.
Men ok, mjukna är ett öppet ordval. Media kan ju inte chansa o välja att tolka det som vissa medgivanden gjorts eftersom innebörden av ordvalet är större.
Vill lova att ordet har sitt ursprung ur förhörsledaren iaf

Kan absolut vara yttre vittnesuppgifter som föranlett dykningar - Det är trots allt spretiga dykningar även om själva dyknings-aktionen är ganska specifik.
Att bilen (VW Touran) bundits till platser genom färddator är omöjligt. Färddator är en intern bil-komponent (sänder/mottager ingenting).
Om bilen har navigation kan man dock spåra bilen men bara i realtid. Man kan även kartlägga tidigare sökta färdvägar som matats in av föraren. Man kan dock inte rekonstruera en färdväg i en inaktiv navi.
Vidare tror jag inte ens den tjänstebilen är utrustad med navi - kräver dyra paketlösningar som vårdhembolag nog inte öser på med?
Här tror jag snarare Mgm´s mobiltelefon pingat på platser där lokalisering låst sig i närheten av dykplatser en lite längre period än om man bara färdas i bil längs väg.

Jag ser att du väver in båda mina citat till dig och carljanne75 i ditt citat till mig, helt ok men
det är ju det jag säger att det är stor skillnad på "utredningen" och åklagarens agenda jämfört
med en fritt given livshistoria från JM som hon själv konstruerart i p7;an. Man skall inte blanda
ihop dessa. Som sagt var jag tror inte hon är ute efter att sätta dit MR i syfte att outa ochlåsa in
pojkvännen längre utan hennes agenda i p7:an är att försköna sig själv i sitt val av kavaljer.
Hur hon uttalar sig i förhör eller hur fhl sedan drar upp detta ämne vet vi inte. "Utredningen"
och en p7:a är två skilda ting, dessa skall inte blandas ihop.

Som sagt var detta med teknik och elektronik är inte min gebit men i fallet dr Brasa innehöll
en ganska enkel lös gps så mycket positionsdata att han åkte in bakom lås och bom, helt ägd
av åk. Det fanns loggar flera veckor tillbaka vilka tömdes av IT- forensiker och användes flitigt av åklagarna under rättegång.....

Är du säker på att du har koll på detta ?
Citera
2017-01-06, 19:11
Bannlyst
(FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod)

Info om GPS-log för Dr Brasa-fallet
Citera
2017-01-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Froup
(FB) Läkaren Magnus Lundberg, sambo med Dr Åsa dömd för mordbrand (Dom m.m. se TS /Mod)

Info om GPS-log för Dr Brasa-fallet

Mycket intressant. Dold log!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in