2016-12-31, 11:28
Medlem
Opinionsmätningarna visar att SD inte vinner terräng i tillnärmelsevis samma takt som under 2015. Partiets position är opinionsmässigt fortfarande mycket stark, men offensiven har stagnerat och enligt somliga OI rentav övergått i reträtt.
Vad som förvånar mig och andra bedömare är SD:s märkliga passivitet efter rekordvalet 2014. Partiledningen kanske anser att opinionsutvecklingen i stort sett sköter sig själv och att SD därför inte behöver företa sig något särskilt? Man vilar på lagrarna.
Men dödläget föder även misstanken att svår oenighet om den fortsatta kursen råder inom partiet . Fraktionsstrider och personmotsättningar har drabbat SD i anmärkningsvärt hög grad sedan riksdagsdebuten 2010, varför partiledningen nu valt att "frysa läget" och ligga lågt för att få lite lugn i lägret. Striden mellan radikaliseringsivrare och normaliseringsförespråkare skulle således vara åtminstone temporärt avblåst.
Andra menar att PL bara "laddar batterierna" för nya, stora utspel och kampanjer.
Tja, vad ska man egentligen tro om läget inom SD?
Senast redigerad av menelik 2016-12-31 kl. 11:33.
2016-12-31, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Opinionsmätningarna visar att SD inte vinner terräng i tillnärmelsevis samma takt som under 2015. Partiets position är opinionsmässigt fortfarande mycket stark, men offensiven har stagnerat och enligt somliga OI rentav övergått i reträtt.
Vad som förvånar mig och andra bedömare är SD:s märkliga passivitet efter rekordvalet 2014. Partiledningen kanske anser att opinionsutvecklingen i stort sett sköter sig själv och att SD därför inte behöver företa sig något särskilt? Man vilar på lagrarna.
Men dödläget föder även misstanken att svår oenighet om den fortsatta kursen råder inom partiet . Fraktionsstrider och personmotsättningar har drabbat SD i anmärkningsvärt hög grad sedan riksdagsdebuten 2010, varför partiledningen nu valt att "frysa läget" och ligga lågt för att få lite lugn i lägret. Striden mellan radikaliseringsivrare och normaliseringsförespråkare skulle således vara åtminstone temporärt avblåst.
Andra menar att PL bara "laddar batterierna" för nya, stora utspel och kampanjer.
Tja, vad ska man egentligen tro om läget inom SD?

Tycker att man kan vänta och se. Under 2017 kommer inget viktigt att hända rent realpolitiskt. Kyrkovalet är ändå ett förlorat val. Varför då lägga ner svett och möda på något som inget ger. Väljarnas minne är väldigt kort är min erfarenhet.

Däremot 2018 händer det saker och då är det dags att lägga fram de viktiga förslagen, inte 2017. Med andra ord tycker jag ledningen gör rätt, avvakta, ladda kanonerna, men avfyra inte ännu.

Att SvP-gänget hånar och tjatar är inget att bry sig om. De förstår ändå inte varför de fick lägga ner.
2016-12-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Tycker att man kan vänta och se. Under 2017 kommer inget viktigt att hända rent realpolitiskt. Kyrkovalet är ändå ett förlorat val. Varför då lägga ner svett och möda på något som inget ger. Väljarnas minne är väldigt kort är min erfarenhet.

Däremot 2018 händer det saker och då är det dags att lägga fram de viktiga förslagen, inte 2017. Med andra ord tycker jag ledningen gör rätt, avvakta, ladda kanonerna, men avfyra inte ännu.

Att SvP-gänget hånar och tjatar är inget att bry sig om. De förstår ändå inte varför de fick lägga ner.

Du tror inte att de nu så passiva Sverigedemokraterna riskerar att alldeles tappa det politiska initiativet, när övriga partier börjar gaska upp sig igen och komma över den svåra opinionschock, som SD:s rekordsiffror vållade?
2016-12-31, 14:21
Medlem
Citat:
Du tror inte att de nu så passiva Sverigedemokraterna riskerar att alldeles tappa det politiska initiativet, när övriga partier börjar gaska upp sig igen och komma över den svåra opinionschock, som SD:s rekordsiffror vållade?

Det tror jag inte, utan står fast vid mitt tidigare påstående om väljarnas korta minne. Ett praktexempel är Folkpartiets svenska språktest. Kom ut mindre än en månad före valet och gav tror jag 15%.
2017-01-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Borde det inte komma många fler för december eller har jag missat dem helt?
Alla undersökningar för December har kommit.
2017-01-01, 18:20
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

Blattarna arbetar f.n. desto oerhört effektivare än SD för att öka opinionsstödet!

Den svåra opinionschocken kommer tyvärr att bli betydligt större med nya förväntade rekordsiffror för SD...
2017-01-01, 18:28
Medlem
Jimmie och kompani kan bara luta sig tillbaka och mysa. Se er omkring i samhället - vem kommer INTE rösta på SD 2018??
2017-01-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
De flesta av oss som anser att SD är på tok för passiva är inte SvP-are.

För att ta ett enda exempel, det senaste fallet med afganerna som våldtog en pojke: här borde SD ha basunerat ut att den groteskt låga ondskefulla påföljden eroderar rättsstaten och gör svenskarna till lovligt byte i deras eget land. Lagen måste ändras! Och vilka är de korrumperade nätverk av vänsteraktivister som har infiltrerat domstolarna (Hilda, Ruben)? Man borde ta principdiskussionen om att icke-svenska medborgare som kommer hit och våldtar en pojke aldrig någonsin skall kunna bli svenska medborgare: aldrig. (Man kunde också nämna att barnvåldtäcktsmän i Afganistan på intet sätt riskerar dödsstraff - bacha-bazi -, även om detta borde vara irrelevant för deras möjligheter att stanna i Sverige.)

I stället håller SD klaffen, helt groteskt om du frågar mig, SD-are.

.
Skränare har aldrig vunnit något i det långa loppet. Hos folk som besitter lite intelligens skulle de nog bara se dåligt ut i längden om de började yla om minsta grej. Alla vet ändå vilken misär det är och vilka som står för det mesta av eländet. Bättre och ha en låg profil fram till det börjar dra ihop sig och babbarna har risat landet ytterligare. De kommer knappt behöva lyfta ett finger. Deras valkampanj kommer vara självspelande. Babbarna gör jobbet åt oss!
2017-01-01, 23:27
Medlem
lakritcs avatar
Någon som vet vad som har hänt med Franz Lizsts partimodell?
2017-01-03, 23:39
Medlem
S.Kandals avatar
Storstäderna lär bli lokomotiven i sds väg mot nya framgångar detta år. Malmö, Göteborg och Stockholm kommer att överraska analytikerna å det grövsta. Göteborgarna är förbannade av otaliga orsaker och Stockholm ligger i startgropen för nya asylboenden i "vita områden" osv. Varför malmöborna också lär tippa över behöver väl inte ens nämnas, vetefan vad som pågår där egentligen.

Således är min förutspåelse den att SD nu bryter ny mark, borta är snart "bondstämpeln". Detta för med sig att även det kvinnliga könet lär vakna till liv.

Sd är numera ett parti för alla och journalisterna kommer att få ett jävligt jobbigt 2017.

Önskar Er en god fortsättning!
2017-01-03, 23:56
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Storstäderna lär bli lokomotiven i sds väg mot nya framgångar detta år. Malmö, Göteborg och Stockholm kommer att överraska analytikerna å det grövsta. Göteborgarna är förbannade av otaliga orsaker och Stockholm ligger i startgropen för nya asylboenden i "vita områden" osv. Varför malmöborna också lär tippa över behöver väl inte ens nämnas, vetefan vad som pågår där egentligen.

Således är min förutspåelse den att SD nu bryter ny mark, borta är snart "bondstämpeln". Detta för med sig att även det kvinnliga könet lär vakna till liv.

Sd är numera ett parti för alla och journalisterna kommer att få ett jävligt jobbigt 2017.

Önskar Er en god fortsättning!

SD måste börja leverera konkreta förslag på hur de ska lösa kaoset som breder ut sig över Sverige om de ska bryta ny mark. Vad ska SD göra med alla nyanlända som ska kommunplaceras? Vad ska SD göra åt gängkriget i Göteborg? Vad spelar det för roll för någon i Bromma om SD blir regeringsunderlag när det byggs kåkstäder i kvarteret? Att stoppa invandringen är inte längre en lösning på akuta problem, det inser till och med Socialdemokraterna.
2017-01-04, 00:22
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
SD måste börja leverera konkreta förslag på hur de ska lösa kaoset som breder ut sig över Sverige om de ska bryta ny mark. Vad ska SD göra med alla nyanlända som ska kommunplaceras? Vad ska SD göra åt gängkriget i Göteborg? Vad spelar det för roll för någon i Bromma om SD blir regeringsunderlag när det byggs kåkstäder i kvarteret? Att stoppa invandringen är inte längre en lösning på akuta problem, det inser till och med Socialdemokraterna.

Jag ser på Sd som jag ser på Trump. Vid inflytande kommer saker att hända, nu är det bara snömos. Sd har uppmärksammat problematiken när övriga slängt mer eld på brasan. Jag är övertygad om att Sd idag är det enda parti som kommer att våga sig på relevanta åtgärder om de får chansen. Jag tror även att många med mig har samma känsla. Varför/hur kan någon sätta sin tilltro till regering och/eller alliansen i dylika spörsmål då det är dessa tomtar satt oss i skiten!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in