2017-01-03, 19:25
Moderator
-Info-s avatar
Media har rapporterat flitigt om raketattacker mot människor här i Sverige, under de senaste dagarna, samt om folk som kastat smällare mot människor. Maskerade ungdomar i det invandrartäta Nordost i Gävle försökte till och med kasta en smällare mot en 3-månaders bäbis i en barnvagn, men bäbisen räddades i sista sekunden av sin pappa.

Från Malmö har vi sett denna video från Möllevångstorget, som visar hur ungdomar skjuter raketer mot andra människor. I Angered blev en 50-årig man raketbeskjuten och svårt skadad i sitt ena öga. I Rinkeby besköt man både bilar och gångtrafikanter med raketer. I Kristianstad blev en ambulans lurad i ett bakhåll och beskjuten av raketer.

Ni har säkert läst om andra fall i media.

Jag kan inte minnas att det skulle ha varit så här illa förut. Visst, enstaka attacker har skett med raketer och smällare då och då, men kring detta nyår (2016/2017) verkar det ha varit värre än någonsin. Och den känsla man har är att gärningsmännen nästan alltid har invandrarbakgrund.

Vad tror ni? Är det så? Gärningsmännen har i de allra flesta fall i invandrarbakgrund? Och om så är fallet, varför har de börjat skjuta mot människor så mycket just nu?
Senast redigerad av -Info- 2017-01-03 kl. 19:28.
Citera
2017-01-03, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Media har rapporterat flitigt om raketattacker mot människor här i Sverige, under de senaste dagarna, samt om folk som kastat smällare mot människor. Maskerade ungdomar i det invandrartäta Nordost i Gävle försökte till och med kasta en smällare mot en 3-månaders bäbis i en barnvagn, men bäbisen räddades i sista sekunden av sin pappa.

Från Malmö har vi sett denna video, som visar hur ungdomar skjuter raketer mot andra människor. I Angered blev en 50-årig man raketbeskjuten och svårt skadad i sitt ena öga. I Rinkeby besköt man både bilar och gångtrafikanter med raketer. I Kristianstad blev en ambulans lurad i ett bakhåll och beskjuten av raketer.

Jag kan inte minnas att det skulle ha varit så här förut. Visst, enstaka attacker har skett med raketer och smällare då och då, men kring detta nyår (2016/2017) verkar det ha varit värre än någonsin. Och den känsla man har är att gärningsmännen nästan alltid har invandrarbakgrund.

Vad tror ni? Är det så? Gärningsmännen har i de allra flesta fall i invandrarbakgrund? Och om så är fallet, varför har de börjat skjuta mot människor så mycket just nu?

För att polisen släpper det och då går kaosblattarna bärsärk.
Senast redigerad av Lunkan99 2017-01-03 kl. 19:42.
Citera
2017-01-03, 19:30
Medlem
Citat:
.

Jag kan inte minnas att det skulle ha varit så här illa förut. Visst, enstaka attacker har skett med raketer och smällare då och då, men kring detta nyår (2016/2017) verkar det ha varit värre än någonsin. Och den känsla man har är att gärningsmännen nästan alltid har invandrarbakgrund.

Jo, tack jag har också fått tagit del av media.
Anledningen är dem inte vet av något annat. - Förbaskat dumt och helt idiotiskt.
Sluta sälj dessa raketer och smällare.
Citera
2017-01-03, 19:34
Medlem
Jag tror det är så enkelt att man inte ser det som lika farligt som vi svenskar.

Det är bara lite raketer. Ingen AK47 eller granat. Precis som de inte tycker det är så konstigt om man kör om på insidan. Eller har bilen full med 5 barn och ingen av dem har bilbälte. Eller inta en kebab på ett snuskigt kebabhak.

Svenskar lever i en skyddad verkstad.

Som Reinfeldt sa. De gör Sverige lite mer spännande. (så rätt han har)
Citera
2017-01-03, 19:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
För att polisen släpper det och då går kaosblattarna bärsärk.

Jo, en allt svagare polis kan vara en faktor. Risken att åka fast verkar vara minimal. Och för att minimera riskerna ännu mer så verkar vissa vara maskerade när de kastar smällare eller skjuter raketer:

Citat:
Han har arbetat som polis i 30 år och säger att han aldrig varit med om något liknande.
– Det är som att det helt spårat ur.

På Nordost är det ett större gäng ungdomar, mellan 20 och 30 personer i 13- till 18-årsåldern, som härjat. Ungdomarna har varit maskerade och kastat smällare och skjutit raketer på ett vårdslöst sätt. Bland annat inne i trapphus och i brevinkast.

http://www.arbetarbladet.se/blaljus/brott/maskerade-ungdomar-skot-raketer-kastade-smallare-i-barnvagn-har-helt-sparat-ur
Citera
2017-01-03, 19:39
Medlem
När jag var ung för drygt 25år sedan sköt vi gladeligen raketer mot bilar... Oskyddat folk sköt vi inte på men absolut mot varandra. Dock fanns det inte mobiler med kameror på den tiden så inget fångades på film.

Vi var inte extrema så som dom på Möllan, men jag vet att detta inte är nytt där heller, det nya är att det filmas.
Citera
2017-01-03, 19:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
När jag var ung för drygt 25år sedan sköt vi gladeligen raketer mot bilar... Oskyddat folk sköt vi inte på men absolut mot varandra. Dock fanns det inte mobiler med kameror på den tiden så inget fångades på film.

Vi var inte extrema så som dom på Möllan, men jag vet att detta inte är nytt där heller, det nya är att det filmas.

Det hände säkert förut också någon gång, men enligt många har detta problem ökat kraftigt på senare tid. Så här skriver t.ex Alex Schulman (på Expressen):

Citat:
"Det var familjens fyrverkeristund. Jag och mina bröder hade ju hållit på i veckor innan, ute i Farsta centrum, med fickorna fyllda av smällare. Vi hade Ryssar och Kinapuffar och Tigerskott. Jag minns ”tändartummen”, hur tändarens låga fångades av vindar och brände tummen under de där långa dagarna. Jag minns experimenten - ett Maxi-skott som man tryckte in i en apelsin och om man var modig tände man på stubinen och kastade upp den så att apelsinen sprängde sig i luften. Ju större smällare, desto större frukt kunde sprängas. Aldo nere på fritidsgården förintade en grapefrukt med ett pumaskott en gång vet jag. Men överenskommelsen hos alla var att aldrig sikta på människor eller utsätta andra för fara. Den regeln var så självklar att den inte ens uttalades. Den var helig.

Idag är reglerna inte lika tydliga bland ungdomarna. I Östersund rapporterar polisen att ungdomar skjuter raketer mot förbipasserande. I Norrköping kastar barn smällare mot ordningsvakter. I Göteborg har flera bussar attackerats av raketer - flera hållplatser har ställts in i rädsla för raketattacker mot passagerare. I Borås attackerades en man med hund efter att ha bett ett ungdomsgäng sluta att skjuta raketer från en balkong. Dagen innan besköts en fyraårig flicka av raketer i samma område.

Polisen i Västra götaland säger att de märker att ungdomarna i högre grad än förut siktar med sina raketer mot människor."

http://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/10-talets-osynliga-foraldrar-staller-aldrig-krav-pa-sina-barn/

Även polisen säger ju att detta problem har ökat.
Citera
2017-01-03, 19:51
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

Som fritidspolitiker (S) står även jag med tappad haka och hjärnan full av frågetecken. Trots att vi behandlar invandrarna som hundbajs, så ska dom bråka med raketer på nyårsafton ? Vi fryser ut dom och segregerar dom och ändå så ska dom bråka ?? Vi ger dom sparken så fort dom fått jobbet och vi anmäler dom för falska våldtäkter. Ändå visar det svarthåriga packet ingen tacksamhet. Mörkhårigt folk är helt enkelt skit. Någon annan slutsats kan man som svensk inte dra.
Citera
2017-01-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Anledningen är dem inte vet av något annat. - Förbaskat dumt och helt idiotiskt.

Och sen ska vi sluta sälja vadå?

Kom igen förfan.
Citera
2017-01-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Som fritidspolitiker (S) står även jag med tappad haka och hjärnan full av frågetecken. Trots att vi behandlar invandrarna som hundbajs, så ska dom bråka med raketer på nyårsafton ? Vi fryser ut dom och segregerar dom och ändå så ska dom bråka ?? Vi ger dom sparken så fort dom fått jobbet och vi anmäler dom för falska våldtäkter. Ändå visar det svarthåriga packet ingen tacksamhet. Mörkhårigt folk är helt enkelt skit. Någon annan slutsats kan man som svensk inte dra.

He he...ja du.

Redan på 1990-talet var julavslutningarna farliga på Malmös innerstadsskolor.....även kvinnliga elever fick se upp. En tjej fick en smällare mellan klacken och sulan på skon, det gick ganska så väl......en annan fick en raket/häxpipare under kjolen........hon grät länge och fick åka till sjukhus...båda tjejer med invandrarbakgrund...en av den från Bosnien.
Citera
2017-01-03, 20:05
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Problemet är ju att blattarna ställer till djävulskap med vad de än kommer åt att ställa till ofog med - kommer de åt gatstenar så kastar de gatstenar på folk, djur och bilar - kommer de åt skjutvapen så skjuter de på folk, djur och bilar - och nu har de kommit åt fyrverkerier, och ja, vad händer?

Frågan är det då, är det stenar, skjutvapen, eller fyrverkerier som verkligen är problemet?
Citera
2017-01-03, 20:09
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

Japp. Alla vet att man inte vistas på Möllan under nyårsfirandet om man inte vill få raketer på sig..

Det med att det filmas är intressant, för jag läste någonstanns att detta tydligen var ett lugnt nyår i Malmö över lag. Tror inte detta är något extraordinärt, bara det att det råkades fångas på film som gör att det blir mer upptrissat.
Senast redigerad av pyro860 2017-01-03 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in