2017-01-02, 16:27
Medlem
MuscleSharks avatar
[quote=R.O.S.H|59469798]Kalla ja, vad hände egentligen i helgen?

Om vi backar till loppen i Lillehammer och ser vilka marginaler hon slår Harsem, Dyvik och Weng med så är det rimligt att hon är topp 15 i världen, troligen lite bättre än så. Rimligtvis bör hon sedan inte ha tappat något utan snarare blivit ytterligare något bättre. Däremot inte att hon tillhör de allra bästa redan.

De som hände i sprinten oroar mig egentligen inte. Det har vi sett förr. För att vara en sån extremt bra distansåkare som Kallar varit är hon väldigt mjölksyra-otålig. Så fort hon går över till rött kan hon plötsligt helt tappa all kraft, något man i övrigt nästan bara ser hos extrema sprinters. På hög höjd blir detta än värre.

Däremot undrar jag vad hon tänkte i starten av masstarten. Att Östberg med vänner skulle chocköppna fram till spurtpriset visste alla. Varför hon tror att hon ska kunna åka ännu fortare än så i detta läge är fullständigt obegripligt. Genom åren har hon gjort en del kloka femmor, bland annat i OS där hon medvetet tog en lugn första kilometer innan hon började plocka tid på tätduon. Även senast i Lillehammer öppnade hon relativt långsamt och skapa tidsmarginalen andra halvan av loppet.

Hon har heller ingen anledning att rusa ut på det viset. Risken att öppna lugnt är att man inte hinner göra av med alla krafter och tappar lite tid på det. Men priset hon nu fick betala blev mångdubbelt värre. Till råga på allt får hon än ännu sämre startposition härnäst.

Men loppet var inte på något sätt representativt för Kallas nivå just nu. Redan imorgon kan åtminstone ett steg i rätt riktning komma och på onsdag tror jag hon är topp 10 i åktid med ett klokt lopp. Jag tycker hon gör rätt att fortsätta touren. Hade hon hoppat av nu hade hon våndats i ovisshet om sin rätta nivå i tre veckor fram till Ulricehamn. Det kan inte varit bättre.[/QUOTE

Lite tidigt att saga, men jag ar lite radd att forra sasongen fortfarande sitter kvar i bade psyke och kropp. Har man en gang gatt over gransen sa kan det halla i sig i flera ar efter.
Men som sagt, det ar for tidigt att saga och forandringar kan ske snabbt.
Hoppas hon far nagra bra tavlingar nu sa hon far battre sjalvfortroende.
2017-01-02, 17:10
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Kalla ja, vad hände egentligen i helgen?

Hon har heller ingen anledning att rusa ut på det viset. Risken att öppna lugnt är att man inte hinner göra av med alla krafter och tappar lite tid på det. Men priset hon nu fick betala blev mångdubbelt värre. Till råga på allt får hon än ännu sämre startposition härnäst.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist

Det skummaste är just hon som åkare med väldigt få lopp under bältet under säsongen, med tveksam dagsform, med otrolig rutin, satsar tokhårt från start för att sedan glida in på en 41:a plats och mena på att problemet var att kroppen inte svarade. Det är som att det helt saknas någon slags självinsikt om sin egen åkstyrka.

Jäkligt intressant ämne. Och ena sidan kan jag tycka att det är ett friskhetstecken att spänna bågen och prova att köra all in. Kalla har ju trots allt varit topp 5 i världen i ganska många år och vill inte ligga och harva på en 13:e plats. Fast oas är självinsikt ett bra ord att använda i sammanhanget. Borde finnas rutin i mängder för att lägga upp ett sådant här lopp bättre... Stina är nog raka motsatsen där, ett löphuvud som få...

Med det sagt så har ändå Kalla alla möjligheter att bli bästa svenska när allt är avklarat. Kanske behövdes en liten "klubba" för att komma igång, som vi såg i t ex tremilen på VM senast där Kalla var smart i upplägget.
2017-01-02, 18:46
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Som Kleerup en gång sjöng, imorgon är en annan dag sa kungen och vände blad. Det gör dock inte Fähndrich, vdGraaff, Caldwell, Pellegrino, I Niskanen samt ytterligare en drös som rest hem (eller Fähndrich och vdGraaff har ju inte rest hem utan stannat kvar men ni fattar).
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2908/2017CC2908SL.pdf
http://medias1.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2909/2017CC2909SL.pdf

Väntar deltagarna gör alla vår favoritbana i Oberstdorf, den jävla golfbanan eller vad Olsson en gång kallade den. Klassiska banan inleds med första sprintbacken och sedan backen ut ur stadion. Efter den långa flacken vänder man sen in i den längsta back Burgstall och sedan varvning. Fristilen är aningen lättare. Men skippar sprintbacken och går rätt ut ur stadion och stannar lite längre på flacken innan man når Burgstall och stadion igen.

Ett par spurtpris väntar, vanligtvis på toppen av Burgstall. Såvida inte FIS tyckte dammasstarten var en succé och lägger spurtpriset på den lilla lilla kullen innan första sprintbacken. Damerna kör 2+2 varv medan herrarna kör 4+4 varv, totalt 10 respektive 20 km.

Jaktstarten skulle körts på en 3,3 km slinga där man använt mer av Burgstall. Det senaste jag läst är dock att man kommer använda samma slinga som den klassiska imorgon, 4 varv för damerna och 6 för herrarna. Viktigt imorgon att man kör jämnt med rätt åkare som man hamnar i ett tåg på onsdag, och gärna ett bra sådant.
2017-01-02, 18:52
Medlem
Hade fått för mig att Falla skulle åka hem efter Schweiz. Ska hon fullfölja nu eller? Kanske inte känner sig stressad över att köra mer nu när även Nilsson åker kan jag tänka mig.
2017-01-02, 19:41
Medlem
Deadbodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hade fått för mig att Falla skulle åka hem efter Schweiz. Ska hon fullfölja nu eller? Kanske inte känner sig stressad över att köra mer nu när även Nilsson åker kan jag tänka mig.

Jag gissar det beror mycket på luftrören hennes, men det är bara en gissning.
2017-01-02, 20:24
Medlem
Ändå lite bättre bana än ifjol. Då körde man på 1,9 km slingor och 16 meters backar. Nu 2,5 km och 33-35 meters backar.
2017-01-02, 20:41
Medlem
Jag hörde en intervju med Kalla i dag enligt vilken hon hade höga mål för i morgon och skulle försöka komma blande de 40 bästa.
2017-01-02, 21:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Sundby vill tydligen att norrmännen skall köra med lagtaktik imorgon för att knäcka Ustiugov. Jag funderar på hur Sundby tycker en sådan taktik bör utformas. Sundby rycker och Ustiugov får ensam jaga ikapp alternativt att Ustiugov rycker och det norska laget (men inte Sundby) ansvarar för att jaga ikapp? Eller tänker han sig någon annan taktik?
Senast redigerad av Alkibiades 2017-01-02 kl. 21:30.
2017-01-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sundby vill tydligen att norrmännen skall köra med lagtaktik imorgon för att knäcka Ustiugov. Jag funderar på hur Sundby tycker en sådan taktik bör utformas. Sundby rycker och Ustiugov får ensam jaga ikapp alternativt att Ustiugov rycker och det norska laget (men inte Sundby) ansvarar frö att jaga ikapp? Eller tänker han sig någon annan taktik?
Möjligtvis planerad växeldragning i täten för att köra slut på ryssen? Fast vet inte hur Krogh skulle gilla en sådan taktik.
2017-01-03, 00:22
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Ett par spurtpris väntar, vanligtvis på toppen av Burgstall. Såvida inte FIS tyckte dammasstarten var en succé och lägger spurtpriset på den lilla lilla kullen innan första sprintbacken.

Efter succén med spurtpriset i 5 km loppet senast, går nu ryktet att FIS planerar att ge tio bonussekunder till de som varvar först i sprintfinalerna i nästa års upplaga av touren. Anledningen sägs vara att åkarna ägnar sig för mycket åt taktikkörning, istället för att maxa från start.

2017-01-03, 01:01
Medlem
Stefan4s avatar
Vore kul om Alex Harvey kunde ta säsongens första pallplats på skiathlonen. Om nu Norrmännen lägger all fokus på att knäcka Usse, kan en sån som Harvey smyga med där bakom och ta flera av dem mot slutet - han slipper ju Petter och Vylegzhanin. Cologna har dessutom lite kvar till toppformen.

Ska även bli kul att se om svenskarna åker bättre över lag, nu när man slipper den höga höjden.
Senast redigerad av Stefan4 2017-01-03 kl. 01:06.
2017-01-03, 08:21
Medlem
Hinner man köra jaktstarterna i morgon innan det börjar vräka ner snö? Enligt prognosen kommer det snöa hela dagen, men riktigt ordentligt på eftermiddagen. http://www.yr.no/sted/Tyskland/Bayern/Oberstdorf/time_for_time.html

Damerna ska starta 11:30 och herrarna 12:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in