Detta var detta påstående som jag reagerade på och kommenterade.
Det bli inte mer riktigt för att du skriver långa utläggningar om något annat.
Jag reagerade dels på din något diffusa koppling till invandring och klyftor, men främst på ditt påstående:
"– Antalet personer som dödas har varit på väg ner fram till 2015."
Det är fel eftersom det varit på väg upp från 2012 till 2015. Ett litet och därmed osäkert statistiskt underlag, javisst, men ändå en uppåtgående trend de senaste tre-fyra åren.
Om du menade att det var på väg ner mellan 1990 och 2012 (kanske t.o.m. något år till) om man ser till sex eller sju års medelvärden så kanske det varit korrekt, men det var inte vad du skrev. Var det detta du menade?
Det debatteras ofta hur den nedåtgående trenden mellan 1990 och 2012 kan förklaras.
En del av förklaringen kan man IMO se på den här bilden:
https://s28.postimg.org/lziwbglwt/161229_skottskadade.png
Den är från sidan 50 i det här dokumentet från BRÅ:
https://www.bra.se/download/18.31d7fffa1504bbffea086b7a/1449670735846/2015_24_Det+dödliga+våldet.pdf
Där kan man tydligt se att antalet skottskadade som kommer in på akutmottagningar (enligt Socialstyrelsens statistik) varit ca 25-30 under perioden ca 1990-2007, men sedan ökat till över 60 2014. Åter ett litet statistiskt underlag, men ändå en tydlig trend.
Vad är förklaringen? Tre tänkbara är:
– Vården har blivit bättre på att rädda livet på skottskadade.
– De som håller i vapnen har blivit utomordentligt dåliga skyttar.
– Man skjuter numer för att skada men inte för att döda.
Personligen tror jag att den första förklaringen är den mest troliga.
Visst finns det utrymme för tolkningar.
Jag tycker du var ohederlig som påstod att det fanns en nedåtgående trend -2015.
Jag tycker att du försöker att manipulera när du påstår att antalet döda går ner till 2015.
Tycker du att det alltid är "ohederligt" att jämföra med föregående år när man vill se trender?
2012 var ett bra år (få döda), javisst, men sedan dess har det ökat varje år utom mellan 2013 och 2014 då det råkade bli samma antal döda.
Avslutningsvis: Upprepning, men dessa tal, mellan 68 (döda 2012) och 118 (döda 2015) är så små, statistiskt sett, att osäkerheten är betydlig. Ett exempel på detta är antalet döda i Norge från dödligt våld:
2010: ≈28
2011: ≈114 (Breivik)
2012: ≈29
En gärningsman kan förändra statistiken...
–