2017-01-01, 23:16
Medlem
Den här tråden är till för oss som vill gå ner i vikt i år och så vi kan peppa varandra.

Jag är en tjej i tjugoårsåldern som väger 98 kilo (vid senaste vägningen i december) och är 178 cm.
Jag vet inte exakt hur men jag vill försöka gå ner i vikt. Helst skulle jag vilja väga 75 kilo som jag vägde hösten 2013.

Mitt problem är att jag har använt och använder olika psykofarmaka som har påverkat vikten, har även problem med småätande och rör mig för lite.

Mina mål för 2017 som det ser ut nu är att minska på småätandet, gå 6000 steg om dagen, äta mycket grönsaker, fullkornsprodukter och minska mängden potatis.

Har ni något bra tips på hur man går ner i vikt långsiktigt? Något tips på nyttiga mellanmål med både snabba och långsamma kolhydrater?

Det är bara att fråga om ni undrar hur mycket jag äter eller vad jag äter eller något annat.
Citera
2017-01-01, 23:21
Medlem
akzags avatar
Börja med att skaffa gymkort och träna minst 3 ggr i veckan, kolla eventuella Youtube videos om du behöver lära dig fria vikter osv.
Dra ner på ätandet, drick bara vatten. Promenera när du kan och voila, du har precis gått ner 20kg under 6 månader.

Det är simpelt och enklare än vad du tror, allt handlar bara om disciplin. Är du målmedveten så klarar du av det. Goodluck!
Citera
2017-01-01, 23:48
Medlem
Ska komma igång med träningen igen, när det varit som bäst förra året har jag joggat tre gånger i veckan eller simmat två gånger i veckan. Gillar tyvärr inte att gymma så något gymkort blir det inte men däremot ett kort för simning. Ska försöka simma två gånger i veckan fram till våren då det går att jogga ute och då jogga tre-fyra gånger i veckan.

Dricker i princip bara vatten och te med havremjölk, lightläsk ibland till helgen.

Tack för uppmuntran akzag!!
Citera
2017-01-01, 23:54
Medlem
l150s avatar
Ta så många småpromenader du orkar med. Alltså inte flera mil jorden runt promenader.
Istället för att åka buss två stationer----> gå
Bilen till pizzerian -----> gå
etc etc
Repeat
Citera
2017-01-02, 00:01
Medlem
Det låter klokt med många små promenader, l150. Idag har jag gått två kortare promenader på ca en timme tillsammans.
Citera
2017-01-02, 00:09
Medlem
Memmajemmas avatar
Om jag var du skulle jag endast dricka Modifast i 4 veckor (finns på Apotek), inte fuska med något annat utan ta 6 påsar/dag. För att kicka igång viktnedgången och öka din motivation.

När du gått ner några kilon, kommer du vara piggare och då kan du börja med motion. Promenader, simning, gym etc.

Sedan äta många men små portioner under dagen. Med max 3 timmars mellanrum. Drick mycket vatten mellan måltiderna och prioritera protein.

Bra proteinkällor är kvarg, ägg, makrill, ost/skinka. Byt även ut mjukt bröd mot hårt.

Lycka till! 😊
Citera
2017-01-02, 00:12
Medlem
Har du någonsin provat att inte äta något alls en hel dag?
Jag tror att 5:2 dieten är något du skulle prova. Många är rädda för att gå en hel dag utan mat. Men det går bra när kroppen börjar bli van. Det känns värst i början, sedan ställer kroppen om sig till att det är dåligt med mat, och då känns det inte lika mycket längre. Träning, gör dig bara hungrig.
Citera
2017-01-02, 00:12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Vägde vid senaste vägning 67,7. Målet är att vara nere på 62 som jag vägde förut innan jag tappade greppet lite. Har inge långsiktig plan utan vill bara få skiten gjord så ska fasta för att nå det målet. Hoppas vara klar runt jan-feb och sen hålla det.
Citera
2017-01-02, 02:45
Medlem
Kanske inte har några tips på själva kosten men vägen till att klara av långsiktiga mål skulle jag nog säga är planering, mål och rutiner. Sätt mindre delmål som du ska klara för att nå upp till ett större mål. Du kan exempelvis bestämma att du ska gå ned 2 kilo på en månad, göra en plan för hur du ska göra detta i form av kost, motion, sömn osv och sedan sätta veckomål i form av att exempelvis bara äta sötsaker två dagar.

Undvik småätande. Det är otroligt lätt att äta lite då och då vilket i längden blir otroligt mycket mat. Sen är ju faran att det man småäter är onyttigheter i form av godis, nötter osv vilket i längden bara gör dig mer hungrig. Efter en period med mycket socker så bestämde jag mig för att helt undvika att gå och småhandla en läsk, påse bilar osv och suget efter socker försvann helt och hållet Försök istället göra ordentliga luncher och middagar så att du blir mätt och inte behöver småäta. Att dricka ett glas vatten brukar också funka.

Sen precis som tidigare personer sade så är promenader perfekta Får igång kroppen, gör dig piggare, får bort suget efter mat osv.
Citera
2017-01-02, 10:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indiepoparn
Den här tråden är till för oss som vill gå ner i vikt i år och så vi kan peppa varandra.

Jag är en tjej i tjugoårsåldern som väger 98 kilo (vid senaste vägningen i december) och är 178 cm.
Jag vet inte exakt hur men jag vill försöka gå ner i vikt. Helst skulle jag vilja väga 75 kilo som jag vägde hösten 2013.

Mitt problem är att jag har använt och använder olika psykofarmaka som har påverkat vikten, har även problem med småätande och rör mig för lite.

Mina mål för 2017 som det ser ut nu är att minska på småätandet, gå 6000 steg om dagen, äta mycket grönsaker, fullkornsprodukter och minska mängden potatis.

Har ni något bra tips på hur man går ner i vikt långsiktigt? Något tips på nyttiga mellanmål med både snabba och långsamma kolhydrater?

Det är bara att fråga om ni undrar hur mycket jag äter eller vad jag äter eller något annat.

Tycker ditt mål låter bra och sunt. Inga "krash"-dieter eller annat trams. När det gäller långsiktigt så gäller det att hitta något du själv trivs med, och som funkar i din vardag. Lycka till.
Citera
2017-01-02, 10:37
Medlem
-se till att börja försiktigt så du inte tappar motivationen.
-skriv gärna här i flashback (eller en träningsdagbok) vad du gjort varje dag för att ha koll.
-cykla eller gå istället för att ta bussen.
-om möjligt, börja jobba i ett fysiskt krävande jobb.
-tvinga dig själv att inte äta socker. låter kanske svårt men det funkar. efter en dag är sötsuget borta.
-lightläsk är lika farlig som vilken kolsyrad dricka. drick istället loka crush som är godare och nyttigare.
- ät normala portioner. ta inte mer bara för att det är gott.
-drick en till två glas vatten innan måltid så blir du mättare snabbare.

och det sista:
VÄG DIG INTE!!! Låter kanske inte klokt men siffran ska inte spela någon roll. mät istället med måttband runt olika kroppsdelar eller ta före/efter bilder varje månad. Man vill ju helst se skillnad på sig själv, inte vågen. kom ihåg att muskler väger mer än fett

ge aldrig upp. hoppas det går bra för dig TS
Citera
2017-01-02, 11:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kan tillägga att har du möjligheten att börja styrketräna så gör det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in