Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-30, 23:41
  #1
Medlem
Någon som är erfaren kring ifall det funkar att bli betalad tillbaka mellanskillnaden ifall man hittar en dator billigare någon annanstans? I mitt fall så köpte jag datorn från Elgiganten för 30999:- en Macbook pro med rean på 500:-

http://www.elgiganten.se/product/dat...ch-bar-rymdgra

Men nu insåg jag att jag kan få samma dator för 28345:- från apple om jag tillämpar studentrabatt. http://www.apple.com/se_edu_117739/s...A&step=config#

Studentrabatten är på 10% från Mecenat.

Är det så att jag kan få mellanskillnaden tillbaka om jag går till Elgiganten och säger till? Enligt:

Citat:
Du får 30 dagars prisgaranti
Vi lämnar 30 dagar prisgaranti från köptillfället. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke samt har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och inte mot aktörer på Internet. Glöm inte att ta med kvittot.
__________________
Senast redigerad av chevroletimpala 2016-12-30 kl. 23:44.
Citera
2016-12-30, 23:44
  #2
Medlem
Hajenthebosss avatar
Den gäller ju inte mot aktörer på internet och mig veterligen så finns det la enbart en fysisk Apple affär i Sverige?

Sedan "under samma villkor" som de nämner är ju lite diffust. De kan ju mena att din studentrabatt inte konkurrerar på samma villkor gentemot dem och på så sätt är garantin förbisedd.

Tror därför det blir svårt att lyckas med detta, men försöka kan man ju alltid!
Citera
2016-12-31, 00:57
  #3
Medlem
Tjena.De-e-Leifis avatar
Få ut "offert" från Apple, och ta med denna till Elgiganten så ska det inte vara problem. Har för mig att de är ganska generösa gällande prisgaranti.
Citera
2016-12-31, 01:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena.De-e-Leifi
Få ut "offert" från Apple, och ta med denna till Elgiganten så ska det inte vara problem. Har för mig att de är ganska generösa gällande prisgaranti.

De matchar dock bara mot ordinarie priser.
Citera
2016-12-31, 01:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala

Är det så att jag kan få mellanskillnaden tillbaka om jag går till Elgiganten och säger till? Enligt:


Nej. Dels är priserna på Apple enbart internetpriser, och dels är det inte "lika villkor" eftersom Elgiganten inte ger studentrabatt.

Kan du nyttja öppet köp så kan du såklart lämna tillbaka den på Elgiganten och köpa den på nytt från Apple.
Citera
2016-12-31, 01:24
  #6
Medlem
Fnissturkens avatar
Lär inte gå. De stora elkedjorna brukar ha samtliga dessa klausuler i sina prisgaranti för att utbetalning av mellanskillnaden ska kunna komma på fråga.

1. Gäller exakt samma vara. Och med exakt menas just exakt. Märke och modell måste stämma överens till 100%.

2. Att den billigare varan finns i en fysisk butik i Sverige och inte på internet.

3. Att den billigare varan är till ordinarie pris och inte nedsatt pris genom tex rabatt eller förmån.

I de flesta fall så brukar elkedjorna ha ensamrätt på just det märke och modell de säljer varför deras erbjudande är rätt riskfritt för dom.

I ditt fall verkar det som att erbjudandet inte kommer på fråga för dig då det lägre priset är i en internetbutik och dessutom med rabatt.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som någonsin lyckats få ta del av de där prisgarantierna. De stora elkedjorna vet vad de sysslar med och bevakar marknaden stenhårt.

För övrigt bör man hålla sig så långt borta från Elgiganten som det bara går. Deras service är ökänd för att vara genomusel. En familjemedlem köpte en kamera där och när han kom hem visade den sig vara trasig. Han återvände samma dag med klagomål och ville byta varan mot en fungerande. Det fick han inte utan den skulle lämnas in på lagning. Efter ett par veckor kom den tillbaka med beskedet att den inte var trasig, han lämnade tillbaka den igen då den uppenbart hade felaktigt fungerande elektronik och först efter ett par månader fick han tillbaka en fungerande kamera. Aldrig mer Elgiganten!
Citera
2016-12-31, 17:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Lär inte gå. De stora elkedjorna brukar ha samtliga dessa klausuler i sina prisgaranti för att utbetalning av mellanskillnaden ska kunna komma på fråga.

1. Gäller exakt samma vara. Och med exakt menas just exakt. Märke och modell måste stämma överens till 100%.

2. Att den billigare varan finns i en fysisk butik i Sverige och inte på internet.

3. Att den billigare varan är till ordinarie pris och inte nedsatt pris genom tex rabatt eller förmån.

I de flesta fall så brukar elkedjorna ha ensamrätt på just det märke och modell de säljer varför deras erbjudande är rätt riskfritt för dom.

I ditt fall verkar det som att erbjudandet inte kommer på fråga för dig då det lägre priset är i en internetbutik och dessutom med rabatt.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som någonsin lyckats få ta del av de där prisgarantierna. De stora elkedjorna vet vad de sysslar med och bevakar marknaden stenhårt.

För övrigt bör man hålla sig så långt borta från Elgiganten som det bara går. Deras service är ökänd för att vara genomusel. En familjemedlem köpte en kamera där och när han kom hem visade den sig vara trasig. Han återvände samma dag med klagomål och ville byta varan mot en fungerande. Det fick han inte utan den skulle lämnas in på lagning. Efter ett par veckor kom den tillbaka med beskedet att den inte var trasig, han lämnade tillbaka den igen då den uppenbart hade felaktigt fungerande elektronik och först efter ett par månader fick han tillbaka en fungerande kamera. Aldrig mer Elgiganten!

Så det klokaste man kan göra är att lämna tillbaka datan och sedan köpa från Apple med studentrabatt? Visserligen kan man ju gå till Elgiganten och säga att man vill returnera på grund av att man har hittat samma dator fast med studentrabatt då. Kanske de ger tillbaka mellanskillnaden vid det fallet?
Citera
2016-12-31, 22:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajentheboss
Den gäller ju inte mot aktörer på internet och mig veterligen så finns det la enbart en fysisk Apple affär i Sverige?

Sedan "under samma villkor" som de nämner är ju lite diffust. De kan ju mena att din studentrabatt inte konkurrerar på samma villkor gentemot dem och på så sätt är garantin förbisedd.

Tror därför det blir svårt att lyckas med detta, men försöka kan man ju alltid!


Finns riktig butik i Stockholm och Malmö.
Citera
2017-01-01, 00:21
  #9
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Någon som är erfaren kring ifall det funkar att bli betalad tillbaka mellanskillnaden ifall man hittar en dator billigare någon annanstans? I mitt fall så köpte jag datorn från Elgiganten för 30999:- en Macbook pro med rean på 500:-

http://www.elgiganten.se/product/dat...ch-bar-rymdgra

Men nu insåg jag att jag kan få samma dator för 28345:- från apple om jag tillämpar studentrabatt. http://www.apple.com/se_edu_117739/s...A&step=config#

Studentrabatten är på 10% från Mecenat.

Är det så att jag kan få mellanskillnaden tillbaka om jag går till Elgiganten och säger till? Enligt:

Jag tror du har rätt att få rabatten, eller rätt att häva köpet. Du har ju rätt att lämna tillbaka den inom 30 dagar. El-Giganten vill ju ha dig som kund, så de förstår nog ditt resonemang och att dina 30000 kommer hamna i konkurrentens ficka om de inte ger dig den där stackars rabatten.
Citera
2017-01-01, 03:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Jag tror du har rätt att få rabatten, eller rätt att häva köpet. Du har ju rätt att lämna tillbaka den inom 30 dagar. El-Giganten vill ju ha dig som kund, så de förstår nog ditt resonemang och att dina 30000 kommer hamna i konkurrentens ficka om de inte ger dig den där stackars rabatten.

Fast de kan ju inte vara konkurrenter direkt haha, Elgiganten köper mängder av Apple produkter. Jag ska nog testa på måndag och se vad de säger.
Citera
2017-01-01, 03:43
  #11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
Någon som är erfaren kring ifall det funkar att bli betalad tillbaka mellanskillnaden ifall man hittar en dator billigare någon annanstans?


Det funkar inte alls, såvida butiken inte har en annonskampanj som säger "hittar du vår produkt billigare hos en annan leverantör så får du samma pris hos oss".


Citat:
Ursprungligen postat av chevroletimpala
I mitt fall så köpte jag datorn från Elgiganten för 30999:- en Macbook pro med rean på 500:-

30 lök för ett jävla frukt-knä?!?! Herregud... Innehåller den Kvant-processorer eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback