Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Fast jag ser inte så mycket "prorysk agenda" som jag ser en korrekt beskrivning av verkligheten: Putin spelar ju Obama som en fiol, och det hela har naturligtvis att göra med att Obama är fast mellan att vara "god" och att stå upp mot ryssarna. Eftersom han tvingas göra båda sakerna samtidigt kan han inte göra någon av dem, och det är därför Obama har hamnat i en sådan rävsax i Syrien.
Trump kommer inte att snyfta för barn i Aleppo, men däremot kommer han troligen att visa Putin att det finns gränser vad han kan komma undan med. Det är inte troligt att han kommer vara mildare mot Ryssland om de gör något mot USA eller Väst under hans presidentperiod.
Obama var väldigt mån om att inte dra in USA i nya konflikter, men alltför ansvarsfull för att låta länder i konflikter sköta sig själva och även extremt långsam i att dra USA-trupper bort från de konflikter som Bush-administrationen kastade sig in i.
Delar av det här reagerar Trump på, men Trump har även visat att han inte tänker vara snäll som Obama om man säger så. Framtiden blir därför svårt att förutse, det kan både bli en fredligare värld där Ryssland/USA samarbetar mer för att nå fred i konfliktländer men också bli helt tvärtom där många nya krisområden skapas och antalet konflikter blir jättemånga.
Jag tror dock inte att världen blir mer konfliktfylld om Trump konsekvent säger att övriga världen får själva ta ansvar och framöver vägra sända amerikanska trupper överallt. Men då bör även vapenhandeln följa samma linje, vilket jag tvivlar på.
Det mesta talar därför för att vi får fler öppna konflikter närmaste 4 åren.