2016-12-31, 14:24
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagligt för dig att du inte når det. Jag vistas också mycket utomlands, men når det oftas om jag googlar, men inte alltid via länkade filer här på FB. (i vissa länder kan man dock inte heller googla fritt!).

När Lotta hade gått till polisen onsdag kväll 25/5 ville hon fundera över om hon verkligen skulle göra en polisanmälan (ja hon uppfattade inte att en sådan hade gjorts) hon hade bara kommit till polisen för "att informera om sin situation", som hon uttryckte det.
26/5 samtalar hon med polisen och informerar att hon fortfarande funderar, hon förbjuder också polisen att hämta ut journaler om misshandel.
Efter detta ringer polisen henne flera gånger och försöker övertala henne att gå vidare. Man lägger en anhållan i sin frånvaro på Martin (Lotta vet var han är men säger inget till polisen). Polisen åker till och med hem till henne och hon pratar med polisen sittande i polisbilen.

Man ordnar också ett målsägarbiträde åt Lotta, en mycket erfaren advokat Kerstin Korti, som både träffar och talar med Lotta under följande dagar.

Man ordnar kontakt med jourboende på kvinnohus eller vad det kallades "KvinnoskyddetAnna".
Man till och med fixar ett boende där Lotta kan få ha med och umgås hunden (Vov eller ngt sådant hette det).
Lotta blir flera gånger uppringd under helgen och hon lovar att återkomma - men hon gör aldrig det.
30/5 meddelar Lotta att hon bestämt sig att inte gå vidare, anhållan av Martin upphävs.

Som synes gjorde man väldigt mycket för Lotta från polisen och samhällets sida efter poliskontakten.

Men det är svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.

Som sagt -jag ska be någon om hjälp. Jag bor i ett land där det råder undantagstillstånd (läs turkiet) och rätt mycket stryps när man har det "statliga" bolaget. Har precis flyttat och väntar på att mitt vanliga internet ska komma igång - då kommer jag in på allt
Citera
2016-12-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du vet vad mörkertal är va? Dessa finns av naturliga skäl, inte i någon "forskning" som du refererar till utan länk.

Jo, det finns faktiskt forskning som just konstaterar att mörkertalet när det gäller ihjälslagna kvinnor är icke existerande. Nästan i alla fall. MÖJLIGTVIS handlar det om något fall där man inte ha kunnat konstatera dödsorsaken, men misstänker ändå att döden inte var naturlig.

De är så få fall att det inte är värt att börja rota i dem i detta sammanhang.
Citera
2016-12-31, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lotta bodde inte ihop med Martin. Hon skulle ha kunnat flytta till ett skyddat boende utan att Martin fick någon som helst vetskap om saken. Sen bara upphöra med kontakten och radera honom från fejan.

Martin jagade inte Angelica heller när hon gjorde slut. Det var Angelica själv som återigen addade honom på sin feja när det började hetta till i hennes trosor.
Hur länge tror du att hon hade fått bo på ett skyddat boende då?

Och så var det sex igen....suck.
Är alla brudar som träffar Martintyper hämningslöst kåta, idioter nu?
Citat:
Jo, det finns faktiskt forskning som just konstaterar att mörkertalet när det gäller ihjälslagna kvinnor är icke existerande. Nästan i alla fall. MÖJLIGTVIS handlar det om något fall där man inte ha kunnat konstatera dödsorsaken, men misstänker ändå att döden inte var naturlig.

De är så få fall att det inte är värt att börja rota i dem i detta sammanhang.

Länka forskningen, istället för att referera till den!
Citera
2016-12-31, 14:54
Avslutad
Citat:
Skriv den boken. Jag lovar att både köpa den och läsa igenom den. :-)

Jag har redan tidigare läst om psykopater (som Remark alltid hänvisar till) och det förvånar mig när hon exempelvis undrar varför Martin inte tog sitt ansvar när det gäller missbruket och brottsligheten.

Trots att bristen på ansvarstagande är just ett av kännetecknen för en psykopat ;-)

Det som förvånar mig ytterligare är att ni andra inte ser hur Lotta SJÄLV manipulerade sin omgivning. Ungefär som den värsta psykopaten..

Att Per som TRODDE sig vara tillsammans med Lotta fick trösta Lotta då när hon sörjde över de andra relationerna som hon hade bakom ryggen på Per..

Är inte det sjukt? Empatilöst? Och hänsynslöst?

Du tycks också anse att det var enbart Martin som ville begränsa umgänget med vännerna/släktingarna. Så var det ju inte. Lotta var lika angelägen att försöka styra upp vilka av hennes vänner/släktingar fick prata med vem. Släktingarna fick inte prata med Per och Per fick inte prata med väninnorna. Så att Lottas lögner inte skulle uppdagas..

Ser inget märkligt med Lotta och Pers relation.

Lotta styrdes av Martin, vad är det du inte begriper (nu igen)?
Citera
2016-12-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ser inget märkligt med Lotta och Pers relation.

Lotta styrdes av Martin, vad är det du inte begriper (nu igen)?

Inget märkligt alls?

Att en man som själv är grundlurad av sin “flickvän” ska trösta henne för att hon I sin tur är grundlurad av män som hon har bakom ryggen på tröstaren.

För mig är det makabert.

Hade Per vetat sanningen då skulle han inte brytt sig eller orkat trösta den som själv levde på lögner.

Dessutom lurade Lotta Per redan innan hon ens hade träffat Martin.
Citera
2016-12-31, 15:10
Avslutad
Citat:
Inget märkligt alls?

Att en man som själv är grundlurad av sin “flickvän” ska trösta henne för att hon I sin tur är grundlurad av män som hon har bakom ryggen på tröstaren.

För mig är det makabert.

Hade Per vetat sanningen då skulle han inte brytt sig eller orkat trösta den som själv levde på lögner.

Om jag skriver boken, kan du då skriva manus till en dokusåpa? Din fantasi och faschination för intriger, gör att du verkar lämplig för det.

Kan jag få länken till forskningen du tjatade om, nu?
Orkar inte läsa allt ert dravel, och vill ha lite fakta, som ni ältar om, men aldrig levererar.
Citera
2016-12-31, 15:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tycker du förresten att lågbegåvade Mats Alm ser ut som den typiska kvinnomördaren? ( ja jag är övertygad om att han hade ihjäl henne och fick hjälp av någon i familjen att "gömma" kroppen)

Fanns där några signaler menar jag, i ditt tycke? Han var en slarver med ekonomi och hade stulit pengar från sitt arbete, men annars ostraffad. Inte ett ansikte med massa tatueringar osv. Han ser tvärtom snäll och menlös ut. Ondskan kan ha många ansikten...

Jo naturligtvis kan ondska gömma sig bakom en fasad - Helge Forsmo är väl ett bra exempel. Men vi debatterar inte heller om det var fel av Helges fru nr2. att gifta sig med honom. Hon kunde ju faktiskt inte gissa vad som kunde hända.

Men i just Lottas fall rådde det knappast några tveksamheter om att det sannolikt skulle innebära våld, hot och missbruk - eget eller bara Martins - att ge sig i lag med honom. Det vore snarast SENSATIONELLT om det inte hade hänt också med Lotta
Citera
2016-12-31, 15:14
Medlem
Citat:
Hur länge tror du att hon hade fått bo på ett skyddat boende då?

Och så var det sex igen....suck.
Är alla brudar som träffar Martintyper hämningslöst kåta, idioter nu?

Länka forskningen, istället för att referera till den!

Den har jag redan länkat till flera gånger under mina tidigare inlägg. Bara att söka..

Hur länge man får bo på ett skyddat boende - det kan jag inte svara på- men tillräckligt länge. De skulle inte ha kastat ut Lotta för att slås ihjäl av Martin.

Magdalena Graaf har ju skrivit om sina egna erfarenheter när hon gömde sig för sin f.d. man. Det går utmärkt att gömma sig. Och hon hade ändå sin lilla son med sig.

Jag måste säga att definitionsmässigt är alla som förälskar sig i martins idioter i mina ögon. Man kan inte vara normal om man finner dem attraktiva. Särskilt inte om de dessutom misshandlar en.

Angelica exempelvis fick uppleva det FÖRSTA GÅNGEN de tillbringade en natt tillsammans. FÖRSTA NATTEN och då blev hon hotad till att hängas upp på en krok - av sitt underliv.

Hur kan man någonsin mera tänka sig att ens vistas i samma bil med vederbörande. Än mindre dela säng med honom.

Motbjudande räcker inte som ord att beskriva mina känslor.
Senast redigerad av sno 2016-12-31 kl. 15:23.
Citera
2016-12-31, 15:21
Avslutad
Citat:
Den har jag redan länkat till flera gånger under mina tidigare inlägg. Bara att söka..

Hur länge man får bo på ett skyddat boende - det kan jag inte svara på- men tillräckligt länge. De skulle inte ha kastat ut Lotta för att slås ihjäl av Martin.

Magdalena Graaf har ju skrivit om sina egna erfarenheter när hon gömde sig för sin f.d. man. Det går utmärkt att gömma sig. Och hon hade ändå sin lilla son med sig.

Jag måste säga att definitionsmässigt är alla som förälskar sig i martins idioter i mina ögon. Man kan ite vara normal om man finner dem attraktiva. Särskilt inte om de dessutom misshandlar en.

Angelica exempelvis fick uppleva det FÖRSTA GÅNGEN de tillbringade en natt tillsammans. FÖRSTA NATTEN och då blev hon hotad till att hängas upp på en krok - av sitt underliv.

Hur kan man någonsin mera tänka sig att ens vistas i samma bil med vederbörande. Än mindre dela säng med honom.

Motbjudande räcker inte som ord att beskriva mina känslor.

Det är god kutym att den som refererar, även länkar till det de själva refererar till.

Vi "normala" människor, får inte stanna hur länge som helst på skyddat boende. Normala ligger på allt från några veckor till max ett par månader. Sedan måste man tillbaka till vardagen. Det är inget permanent boende.

Som sagt, smaken är som baken, delad. Vad du finner attraktivt eller inte, hör inte hit. Det är TOTALT ointressant.
Citera
2016-12-31, 15:21
Medlem
Citat:
Om jag skriver boken, kan du då skriva manus till en dokusåpa? Din fantasi och faschination för intriger, gör att du verkar lämplig för det.

Kan jag få länken till forskningen du tjatade om, nu?
Orkar inte läsa allt ert dravel, och vill ha lite fakta, som ni ältar om, men aldrig levererar.

Det handlar inte om fantasi. Det är fakta. Lotta sökte stöd och tröst hos Per - samtidigt som hon själv lurade brallorna av honom..

Hon ringde att hon "mådde dåligt" när ex. relationen med Martin var nere. Sen fick Per agera hundvakt åt henne när hon skulle idka älgskog med Martin i Västerås.

Om Lotta hade sagt rakt ut hur hon tänkte då skulle Per såklart inte ställt upp.

Det var hänsynslöst av Lotta och det ansåg även Cissi som sen avslöjade henne inför Per.

Helt rätt åt Lotta.

Men då var hon ju tvungen att sjukskriva sig igen.. ojojojvojvoj vad dåligt hon mådde...
Citera
2016-12-31, 15:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Inget märkligt alls?

För mig är det makabert.

Det som en del här i tråden har glömt är att man kan ha psykopatiska drag i olika stor omfattning.

Som exempel anges:
lögner, missbruk, parasiterande leverne (sjukskriven av tveksamma orsaker, någon annan betalar för hunden), att man lurar och utnyttjar även närstående för sina syften, målmedvetenhet (ex sjukt målmedveten träning som Lotta uppgav), okänslig för andras lidande (förtvivlad Per som funderar på suicid, och syster som går sönder av oro.) Oförmåga till socialt fungerande familjekonstellationer ( kraschade förhållande, bor i andra hand inga barn)
Nära till kriminellt beteende - eget eller andras.

Det blir tyvärr många punkter som även stämmer på Lottas beteende.
Hennes beteende var inte vanligt eller ens normalt. Hon betedde sig mycket ovanligt för en medelålders kvinna. Fortfarande har hon ingen skuld i att Martin mördade henne, men hon såg själv till att utsätta sig för risken.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-31 kl. 15:27.
Citera
2016-12-31, 15:24
Avslutad
Citat:
Det handlar inte om fantasi. Det är fakta. Lotta sökte stöd och tröst hos Per - samtidigt som hon själv lurade brallorna av honom..

Hon ringde att hon "mådde dåligt" när ex. relationen med Martin var nere. Sen fick Per agera hundvakt åt henne när hon skulle idka älgskog med Martin i Västerås.

Om Lotta hade sagt rakt ut hur hon tänkte då skulle Per såklart inte ställt upp.

Det var hänsynslöst av Lotta och det ansåg även Cissi som sen avslöjade henne inför Per.

Helt rätt åt Lotta.

Men då var hon ju tvungen att sjukskriva sig igen.. ojojojvojvoj vad dåligt hon mådde...

Och ovanstående kallar du för fakta. Du har inte vinklat till det med lite känsloargument?

"Rätt åt Lotta" är ju vad du och glittret tyckt hela tiden. Vi vet det. Och så får ni tycka, även om vi är en del som tycker att ni tycker vidriga saker. Lev med det, eller ändra åsikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in