2016-03-25, 18:25
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Är G. K. Chestertons noveller om Fader Brown läsvärda eller gamla och mossiga? Vilken bok (på svenska) ska man skaffa sig om man är intresserad av honom? Finns det någon bra ingång eller funkar alla lika bra?
Citera
2016-03-29, 23:52
Medlem
Hej,

Gillar deckare och har läst en hel del fram för allt från svenska författare, Stig Larsson, Kristina Olsson, Lars Kepler osv, och även alla böcker om Jack Reacher.

Har blivit lite leds på denna typ av deckare och skulle vilja ha något mer begåvat. Har dock svårt för äldre verk (typ innan 1980) och skulle även vilja undvika ämnena religion och maffia.

Någon som kan tipsa om en bok/författare som platsar in på dessa kriterier. Språk svenska eller engelska. Med begåvat menar jag något mer genomtänkt och inte något som verkar producerats på löpande band med alla Hollywood klyschor och korkade karaktärer.

Tack på förhand
Citera
2016-03-30, 09:15
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvis-AI
Hej,

Gillar deckare och har läst en hel del fram för allt från svenska författare, Stig Larsson, Kristina Olsson, Lars Kepler osv, och även alla böcker om Jack Reacher.

Har blivit lite leds på denna typ av deckare och skulle vilja ha något mer begåvat. Har dock svårt för äldre verk (typ innan 1980) och skulle även vilja undvika ämnena religion och maffia.

Någon som kan tipsa om en bok/författare som platsar in på dessa kriterier. Språk svenska eller engelska. Med begåvat menar jag något mer genomtänkt och inte något som verkar producerats på löpande band med alla Hollywood klyschor och korkade karaktärer.

Tack på förhand

Då tycker jag du ska prova Deon Meyer.

Sedan finns det t ex en hel drös brittiska, kvinnliga deckarförfattarinnor av varierande kvalitet: Denise Mina, Val McDermid, Mo Hayder, Ann Cleeves, Tana French, Sharon Bolton etc.
Citera
2016-03-30, 09:21
Medlem
Grebe-Träffs deckare, utspelar sig i Stockholm, samt Carin Gerhardssons deckare kan rekommenderas!
Citera
2016-03-30, 22:19
Medlem
goran744s avatar
Inger Frimanssons mannen med oxhjärtat.
Spännande och bra thriller.
Senast redigerad av goran744 2016-03-30 kl. 22:21.
Citera
2016-03-31, 17:24
Medlem
petter eremitens avatar
Jag rekommenderar den skotske författaren Peter May och hans Isle of Lewis-trilogi.Den består av
Svarthuset del 1
Lewismannen del 2
Lewispjäserna del 3

De utspelas på ön Ile of Lewis i Yttre Hebriderna, en ögrupp utanför den skotska kusten.
Man får veta en hel del om kulturen och språket på Yttre Hebriderna.
Citera
2016-04-01, 00:17
Medlem
Saltkatts avatar
Det enda man behöver läsa (förutom Poes Rue Morgue, förstås) är Ture Sventon. Resten kan man ge fan i.
Citera
2016-05-02, 10:45
Medlem
TheGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag rekommenderar den skotske författaren Peter May och hans Isle of Lewis-trilogi.Den består av
Svarthuset del 1
Lewismannen del 2
Lewispjäserna del 3

De utspelas på ön Ile of Lewis i Yttre Hebriderna, en ögrupp utanför den skotska kusten.
Man får veta en hel del om kulturen och språket på Yttre Hebriderna.

Instämmer, otroligt bra böcker. Sträckläsning rakt igenom.
Citera
2016-05-09, 02:45
Medlem
SchrodingersKatts avatar
Alla böcker av Dennis Lehane
Citera
2016-05-19, 00:56
Medlem
Slottsherres avatar
Jim Thompson har nämnts tidigare men tål att upprepas. "Kioskdeckarnas Dostojevskij" är mer än bara en deckarförfattare. "The Killer inside Me" är förmodligen mästerverket, men just nu läser jag hans självbiografiska roman "Roughneck", en helt otrolig skröna, humoristisk och sorglig om vartannat. Trots den senkomna kulten kring hans person måste han betraktas som bedrövligt underskattad.
Citera
2016-11-24, 13:14
Medlem
Durgas avatar
Som svensk ska man ha läst Frank Heller.
Citera
2016-11-24, 15:03
Medlem
Harrfenas avatar
jag vill rekomendera en Dansk, Jussi Adler-Olsen.
Kriminalinspektör Carl Mørc hamnar i källare i polishuset och
får motvilligt i uppdrag (avd Q) att lösa kalla fall.
Han får en hjälpreda med en lika obegriplig som hemlighetsfull bakgrund,
Assad....

Läser man dess böcker i rätt ordning får man en trevlig läsupplevelse.

Stefan Sauk läser in ljudböckerna, och gör det BRA.

1. Kvinnan i rummet

2. Fasanjägarna

3. Flaskpost från P

4. Journal 64

5. Marcoeffekten

6. Den gränslöse (maj 2015)
Senast redigerad av Harrfena 2016-11-24 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in