2016-12-29, 12:15
Medlem
ukrossos avatar
Jag efterfrågade trådar angående skjutningarna emot Adam och Silence och fick denna i PM
(FB) Man skadad efter beskjutning, Väderilsgatan, Göteborg 28/3 -14
Den verkar vara om skjutningen på Adam.
Citera
2016-12-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukrosso
Jag efterfrågade trådar angående skjutningarna emot Adam och Silence och fick denna i PM
(FB) Man skadad efter beskjutning, Väderilsgatan, Göteborg 28/3 -14
Den verkar vara om skjutningen på Adam.
Nej, Bergsjö-folk.
Citera
2016-12-29, 16:06
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto

HR sänker 2 domar med 2 år vardera och friar 1. HR reducerar straffet i TR med 18 år.

Att hovrätten friade en gubbe har absolut ingenting att göra med vilket straffvärde brottet hade eller hur de såg på saken gärningsmanna/medgärningsmannamässigt (hur de applicerade 'in dubio pro reo'). Det hade endast att göra med bevisvärderingen - och det är vi inte oense om.

För halvsvensken/halvaraben var det bara en annan bedömning om påföljden som kickade in, men för den odågan som fick 5 år det möjligt att du har mer rätt.

Ej helt säker på vad du menar när du skriver att några kallas för 'GM av HR'. Straffvärdet utgår ifrån den minst insyltade positionen som en av grabbarna - på eller nära brottsplatsen - hade, och där är ändå straffvärdet livstid.
Citera
2016-12-29, 16:42
Medlem
Alla ansågs vara chaffisar utgick HR ifrån, för det var de säkra på att de minst var. Men ändå sänkte för 2, så alla fick inte samma straff och de borde de fått med tanke hur de resonerade. Jo, de dubbel-resonerade, de visste vilka 3 som var inne, och körde hårdast på dem men ändå en kollektiv rosett på toppen.
Citera
2016-12-29, 16:53
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Alla ansågs vara chaffisar utgick HR ifrån, för det var de säkra på att de minst var. Men ändå sänkte för 2, så alla fick inte samma straff och de borde de fått med tanke hur de resonerade. Jo, de dubbel-resonerade, de visste vilka 3 som var inne, och körde hårdast på dem men ändå en kollektiv rosett på toppen.

Det blir lättare för dig att förstå om du tänker att alla fem "fick samma straff". Därefter reduceras deras livstidsdom i enlighet med deras ålder. Adam och Warsame hade alltså fått livstid även om de bevisats vara enbart chafförer. Men jag och andra har försökt förklara detta flera gånger nu, så whatver.
Citera
2016-12-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det blir lättare för dig att förstå om du tänker att alla fem "fick samma straff". Därefter reduceras deras livstidsdom i enlighet med deras ålder. Adam och Warsame hade alltså fått livstid även om de bevisats vara enbart chafförer. Men jag och andra har försökt förklara detta flera gånger nu, så whatver.

Nej, 3 födda 95, en fick 12 år. Så de var lika gamla, samma rubricering, men olika straff.
Citera
2016-12-29, 17:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Nej, 3 födda 95, en fick 12 år. Så de var lika gamla, samma rubricering, men olika straff.

Du kan väl åtminstone läsa domarna?

Citat:
Det sagda innebär att fängelsestraffet för Josef Hällgren, som
var 19 år vid gärningen på Vår Krog & Bar, bör sättas ned från 14 år till 12.

Jonis Adan var 20 år vid attentatet. Det finns ingen anledning att ändra den påföljd
som tingsrätten bestämt för honom, fängelse i 14 år.

Onur Corap var nästan 20 år vid attentatet. Han döms dessutom för mord, begånget en
månad därefter.
Med beaktande av dessa omständigheter bedömer hovrätten att den av
tingsrätten utdömda påföljden – 14 års fängelse – är rimlig.
Citera
2016-12-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du kan väl åtminstone läsa domarna?
Onur Corap var nästan 20 år

Den var grym.

Båda var 19, skulle fylla 20 om 2 resp 4 månader, Jonis, hade fyllt 20 i januari, det skiljer 2 månader mellan två, men blev 2 år, och 6 månader blev 2 år. HR tyckte desutom att Josef var en av tre ledande. Så HR kör cirkelresonemang i vissa fall.
Citera
2016-12-30, 19:09
Medlem
DoktorDurangos avatar
Efter snart 2 förflutna år känns det ju som om allt kommit till sin ände, och att HovR:s dom är vad som gäller. Det är ytterst osannolikt att HD skulle pröva saken, även om frågan i viss mån är intressant för rättstillämpningen beträffande medgärningsmannaskapsbegreppet.

Ändock är jag inte helt klar med att grotta mig i detta fall, och är därför sugen på att beställa polisförhören också, då även dessa utgör offentlig handling. Finns ett intresse för detta i tråden? Jag vet av tidigare erfarenhet att misstänkta är mycket mer oslipade i polisförhören, och att de roliga utlåtandena oftast framkommer i dessa. I domstolarna är man ju i mångt och mycket beredd på vilka frågor man kommer få och hur man ska besvara dessa, samt har fått åtskilliga månader på sig att konsultera med försvararen om hur man ska agera i rätten.

Finns intresse för ovannämnda här i tråden så ska jag se till att försöka göra en beställning.
Citera
2016-12-30, 22:38
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Inte jättebråk utan jättebrak, när de testsköt in i väggen

Gubben som hörde skotten ringde aldrig polisen, det va lååångt senare när polisen redan hittat lägenheten som gubben berättade om "braket"(testskjutningen).

Om dom hade eldat flyktbilen med vapnen i den 18 så hade dom antagligen klarat sig, bilen öppnade ALLA spår
Citera
2016-12-30, 22:40
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Efter snart 2 förflutna år känns det ju som om allt kommit till sin ände, och att HovR:s dom är vad som gäller. Det är ytterst osannolikt att HD skulle pröva saken, även om frågan i viss mån är intressant för rättstillämpningen beträffande medgärningsmannaskapsbegreppet.

Ändock är jag inte helt klar med att grotta mig i detta fall, och är därför sugen på att beställa polisförhören också, då även dessa utgör offentlig handling. Finns ett intresse för detta i tråden? Jag vet av tidigare erfarenhet att misstänkta är mycket mer oslipade i polisförhören, och att de roliga utlåtandena oftast framkommer i dessa. I domstolarna är man ju i mångt och mycket beredd på vilka frågor man kommer få och hur man ska besvara dessa, samt har fått åtskilliga månader på sig att konsultera med försvararen om hur man ska agera i rätten.

Finns intresse för ovannämnda här i tråden så ska jag se till att försöka göra en beställning.

Absolut! visste inte att man kunde få dom utlämnade
Citera
2016-12-31, 03:26
Medlem
DoktorDurangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Absolut! visste inte att man kunde få dom utlämnade

Topp! Jo det ska gå. Dom är ju en del av förundersökningen, som ju blivit offentlig sedan åtal väcktes. De innefattande ljudinspelningarna bör då rimligtvis också vara offentliga. Borde ju bara finnas begränsningar om det föreligger sekretess pga. risk för någons liv eller hälsa eller om innehållet är av andra skäl ytterst olämpligt. Detta är dock inte fallet i och med att samtliga delar som tagits med i FUP:en inte är sekretessbelagda genom sin förekomst i dessa. Frågan är dock om det är Domstolsverket eller Polismyndigheten man vänder sig till för att få kräva ut dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in