2016-12-30, 06:22
Medlem
Hej! Jag sträckte baksidan av mitt lår ganska ordentligt i somras då jag spelade fotboll efter ett uppehåll. Efter denna brutala sträckning vilade jag flera veckor och ökade långsamt träningsgraden tills dess att jag idag kan spela hela matcher igen.
Problemet är dock att jag idag ( 6 mån senare ), känner mig lite svag i baksidan och är rädd för att sträcka den igen. Jag liksom vågar inte ta i 100% när jag spelar.
Tränar jag flera dagar i rad måste jag verkligen vila ett par dagar av denna anledning. När jag trycker tummen in i låret på en liten yta är jag mycket öm och det gör ont. Någon som har tips om hur jag ska återhämta mig?
Vet att det kanske låter som att det bara är att vila / stretcha / bygga upp muskelaturen runt omkring, men jag har försökt allt, och det jag är orolig över är om jag är skadad permanent. Det känns verkligen inte som det läker helt vad jag än gör... Mvh, en väldigt orolig fotbollsspelare!
Citera
2016-12-30, 13:53
Medlem
ingetbranicks avatar
Om du inte har gått till en fysioterapeut så är det hög tid att göra det. Välj någon som är inriktad på idrottsskador (ingen remiss krävs). Hoppa över vårdcentralen, läkarna där har oftast ingen kunskap om den här typen av skador och röntgen o.d. är ofta onödigt. Sträckningar i baksida lår är ju väldigt vanligt bland fotbollsspelare, sprintrar och andra utövare av explosiva idrotter, och fysioterapeuter är de bästa att behandla sådana skador.

Vid en sträckning/bristning bildas ofta ärrvävnad vid läkningen, som stramar vid aktivitet. En fysioterapeut kan behandla med ultraljud, laser och massage, och dessutom ge dig övningar för att stärka upp och stretcha ut muskulaturen, som blir försvagad och stel i samband med skada. Det finns många olika sätt att göra detta på, och det är inte säkert att övningarna du har gjort är de bästa.

Se bara till att få behandling flera gånger och med täta mellanrum, helst ett par gånger i veckan. Det är som med träning, det är ingen vits att få laser/ultraljud någon enstaka gång, utan det krävs upprepade behandlingar för att det ska ge resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in