2016-12-28, 16:47
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmilon
skulle ju helt klart säga att korset inne på mast 2-vägen stämmer mycket bättre överens sånär som på ett tiotal meter. skogen stämmer bättre med hur set ser ut på flygfotot. vid mast 1 står mest ung-skog som inte lär vara äldre än ett par tiotal år. ser inte ut på flygfotot som att det fanns speciellt avverkningsbar skog runt fyndplatsen. även bredden på vägen stämmer bättre överens. om det var så att dme var påväg in till en tipp så känns det som att mast 2-vägen är betydligt mycket bättre lämpad för den trafiken.. men bara en teori

Det är möjligt att du kanske har rätt, men jag förmodar att Borås Tidning ändå har visat rätt plats, de bör ju ha kontrollerat detta med Polisen. Polismannen Kjell Evertsson lever idag och han har blivit intervjuad i podcasten, men de pratar inte om den exakta fyndplatsen. Men, som sagt, polisen bör ha uppgett rätt plats för Borås Tidning.

Och vegetationen bör ha förändrats en hel del sedan mer än 40 år tillbaka. Och skogsstigarna, med alla dess kurvor och små backar, vid både Mast 1 och Mast 2 ser onekligen nästan likadana ut. Det har slagit mig flera gånger när jag strövat omkring vid flera olika platser med iPaden fylld av olika bilder över de aktuella områdena när jag har försökt att hitta den korrekta platsen.

Detta var för övrigt Evertssons första fall, eller bland hans första, som nybliven polis.

Jag har semester just nu och kanske ska ta mig till Mast 2 och kontrollera det hela för säkerhets skull. Å andra sidan gav tråddeltagaren mappen en mycket bra beskrivning av platsen, och den visade på Mast 1 precis som Borås Tidning.
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-28 kl. 16:54.
Citera
2016-12-28, 17:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
skulle ju helt klart säga att korset inne på mast 2-vägen stämmer mycket bättre överens sånär som på ett tiotal meter. skogen stämmer bättre med hur set ser ut på flygfotot. vid mast 1 står mest ung-skog som inte lär vara äldre än ett par tiotal år. ser inte ut på flygfotot som att det fanns speciellt avverkningsbar skog runt fyndplatsen. även bredden på vägen stämmer bättre överens. om det var så att dme var påväg in till en tipp så känns det som att mast 2-vägen är betydligt mycket bättre lämpad för den trafiken.. men bara en teori

Kan du inte lägga upp dina originalfoton utan några "infällda bilder" så jag får jämföra dessa bilder?
Citera
2016-12-28, 21:42
Medlem
R170s avatar
Tack för nya mordplatsbilder och video

Här har ni en ny översiktsbild på var Reijo , den misstänkte 16 åringen bodde och affären där dom sågs sist på.
Längst upp ser ni mordplatsen, där Reijo och hans cykel hittades på en skogsväg ~67m ifrån varandra.

http://oi63.tinypic.com/1j5g77.jpg

Var finns fotbollsplanen där blodiga servetter hittades ??
Senast redigerad av R170 2016-12-28 kl. 22:21.
Citera
2016-12-29, 00:13
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Här har ni en ny översiktsbild på var Reijo , den misstänkte 16 åringen bodde och affären där dom sågs sist på.
Längst upp ser ni mordplatsen, där Reijo och hans cykel hittades på en skogsväg ~67m ifrån varandra.

Det är helt korrekt!
Citat:
Det känner jag inte till. Den närmaste fotbollsplanen är väl Sven Eriksonsvallen, där Rydboholms Sportklubb (RSK) spelar sina matcher, nära den gamla skolan i Viskafors? Men det kanske finns någon grusplan i Rydboholm...
Citera
2016-12-29, 07:43
Medlem
Finns bara och fanns bara på den tiden med en fotbollsplan och som Pajosv skriver sevallen, ungefär vid tempo. Svårt tänka mig att dessa om det nu fanns blodiga servetter hade med mordet o göra. Varför skulle MGM cykla ut dit o visa sig bland folk när han snabbare o mer osynlig kunde ta sig hem via Sven eriksons väg. Och finns de där servetterna med i polisutredning? Var ju nån som skrev i tråden om det när han trodde mordet begicks på fagersbergsvägen o då funkar det iofs ta vägen ner mot bycentrumet. Men från Sven eriksons väg ner till rydboholm o via fabriken o upp skansenvägen o ner till centrum är en lång omväg. Har aldrig heller hört något om dessa servetter
Senast redigerad av tjej7h 2016-12-29 kl. 08:11.
Citera
2016-12-29, 07:52
Medlem
Anette som intervjuades i bt igår pratade om att de ev skull leta efter en sjö o fiska i, finns det nån sjö där, den enda jag vet är på motsatta sidan masterna vid Rönnesjö?
Citera
2016-12-29, 15:22
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

På dina bilder från Mast 2 så ligger skogsvägen i jämnhöjd med den omgivande skogen. På cykelbilden så ser man en rotvälta till vänster i bild. Där ser man att träden på vänster sida står nedanför en slänt. Alltså vägen är förhöjd i relation till omgivningen.

Jag tog bilder på detta häromdagen och visar detta i detta kollage:

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Vfs/Jmfr%202_zpsli54yzj3.jpg.html
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-29 kl. 15:38.
Citera
2016-12-29, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte vanligt att ett så gammalt mord som detta har varit så intressant.

Citat:

Tack för denna klargörande länk.

Även du är en av de personer som har bidragit till mycket gällande detta "olösta" mord. Mycket bra att ni som känner till dessa trakter klargör för oss som inte gör det.

Inte vanligt att ett så gammalt mord som detta har varit så intressant under snart åtta år.
Citera
2016-12-29, 21:43
Medlem
Pajosvs avatar
Än en gång kommer jag att röra till det lite...

Jag läste igenom hela tråden igen och såg mina äldre inlägg. Något av det jag skrev för något år sedan minns jag fel idag.

Jag skrev bl.a. att jag 2013 eller 2014, gick in vid Mast 1 och vandrade runt där ett bra tag. Det stämmer inte, jag var bara vid Mast 1 ett kort tag. Men på annandagen i år så utforskade jag området vid Mast 1 ett bra tag.

Vid Mast 2 (2013 eller 2014) hade jag hört en massa kråkor och andra fåglar som kom upp ur buskarna och flög omkring och kraxade och väsnades. Jag hade hört hundskall eller skall från råbockar samt gevärsskott.

Nu var det nämligen så, upptäcker jag nu, utan fåglarna och hundskallen var vid Mast 1 istället och jag hörde inte alls några gevärsskott när jag var där. (Hur kan man minnas så fel???)

Och jag minns också att jag pratade med en man på telefon, för ca: två år sedan, som var nästan jämnårig Reijo och han berättade att mordet hade skett in på skogsvägen vid Mast 2.

Visst, skogsvägen vid Mast 1 mynnar ju ut vid Mast 2. Så jag får helt enkelt ta mig en titt på området igen, främst vid Mast 2. När jag gick in vid Mast 1 på annandagen så vände jag efter ett par hundra meter eftersom delar av stigen var nästan vattendränkt.

Så... Den korrekta mordplatsen är ännu inte helt bekräftad, andra har pekat ut området vid Mast 2 som den korrekta platsen. Borås Tidning har dock visat en kartbild som pekar på Mast 1, men skriver också att längre in på stigen, mot husgrunden till torpet Djupedal, så hittades Reijos kropp, ca: 100 meter från cykeln. Man kan nästan säga att skogsstigen vid Mast 1 och skogsstigen vid Mast 2 möts på halva vägen...

För att få fynd/mordplatsen bekräftad bör man gå hela rundan från Mast 1 till Mast 2.

Ber härmed om ursäkt för mitt velande fram och tillbaka...
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-29 kl. 21:50.
Citera
2016-12-29, 23:58
Medlem
R170s avatar
Ni har väl lyssnat på avsnitt 3 av 5 i BT podcast
http://www.bt.se/boras/avsnitt-3-polisens-misstanke-reijos-baste-van-en-mordare/

* Reijo med blåtira. Hur länge var det ifrån blåtiran tills han hittades död tro ?

* Misstänkte 16 åringens agerande med kniv på hemkunskapen efter mordet.
Inte så konstigt med det ifall dom kommit ut med att hans kompis var försvunnen eller mördad, annars konstigt ?

Finns det inga bilder på 16 åringen som ung ? (Såg någon länk i tråden som inte fungerar nu)
Citera
2016-12-30, 04:37
Medlem
Har lyssnat på del 3, och ff verkar inte lärare kännas vid att något var snett med Ingemar. Såg de aldrig att vi ungar faktiskt retade honom ganska rejält, idag skulle jag kalla det mobbing, eftersom det var flera som psykade hans överdrivna kvinnlighet, det skedde ganska ofta och det är ju mobbing. På den tiden pratades det inte så mycket om mobbing utan man kallade det för att retas och skolan kanske inte hade så stor kunskap om det. Men idag borde väl ändå lärare ha såpass kunskap att de när de ser i backspegeln inse att I blev mobbad. För mig verkar det som de såg I:s skolmeriter och uppförande o det var ju sant men borde de inte sett att något var snett i kamratrelationerna o att Reijo kanske på nåt sätt blev fast i relationen o kunde inte ta sig ur. Kunde man gjort nåt om skolan tagit tag i detta? Det fanns kuratorer på skolan då även om han var på många ställen o bara kom i "yttersta nödfall" men om I:s föräldrar tagit kontakt när I sparkade ihjäl en katt, mamman var ju trots allt sjuksköterska o borde fattat nåt var allvarligt fel då, eller Om skolan sett o agerat på mobbingen, kunde det ha slutat annorlunda då?
Citera
2016-12-30, 04:55
Medlem
I fick ju könsoperation någon gång på 80-talet, det är väl ff ganska ovanligt i Sverige med sådana operationer? Och ännu mer då? Jag känner en tjej som vill ha sån op, o hon får genomgå många psykologsamtal mm o har väntat i 4-5 år. Kan I gjort op utomlands o var fick han isf det o till vilken kostnad? Och hur passerade han gå, i psykolgsamtal? Någon som har koll på könsbytesoperationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in