2016-12-29, 22:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Man går inte till fel hus och råkar träffa rätt person.

Han kanske gick till gubbens hus först och antingen observerade, eller fick veta av någon i huset att gubben inte är hemma och därav ringer på hos granntanten och frågar om hon sett gubben.
Citera
2016-12-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trodeialf
Så tänker jag också. Maximal randomness. Vilket såklart kan hända. Hade blivitmindre förvånad om någon travat in med vapen och knäppt honom.
Till saken ska sägas att jag ändå tycker det liknar mer och mer ett vansinnesdåd. Men i råbo. RÅBO?

<rycker på axlarna> GM kanske var uppmärksam.
Citera
2016-12-29, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
För att grabben är kanske känd för att ha psykiska besvär, förvaltaren som jobbar som polis och tagits ur yttre tjänst kanske skvallrat. Lätt att ringa på "hjälp" för att ha ett psykfall för att sedan kanske puckla på honom och hävda att man blev attackerad?

Skulle han alltså ha stämt träff med SP för att få en chans att puckla på honom och ringer SOS för att få något slags "alibi". Kvinnan då? Var hon med på den planen?
Citera
2016-12-29, 22:56
Medlem
5549s avatar
Personligen så har jag svårt att tro på att BOs arbete skulle ha med saken att göra. Vore det såpass så hade kopplingen varit tydlig väldigt tidigt i utredningen. Vi har en glappkäft till åklagare som säkert hade yppat något om det fanns tydliga tecken.

Det blir väl naturligt så att man letar förlösande orsaker hos brottsoffrena, det är ju dom som har "straffats" så då borde dom också ha gjort något "fel". Men just nu tyder allt på att detta är ett vansinnesdåd, mer eller mindre slumpmässigt utfört av en sjuk människa.
Citera
2016-12-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Personligen så har jag svårt att tro på att BOs arbete skulle ha med saken att göra. Vore det såpass så hade kopplingen varit tydlig väldigt tidigt i utredningen. Vi har en glappkäft till åklagare som säkert hade yppat något om det fanns tydliga tecken.

Det blir väl naturligt så att man letar förlösande orsaker hos brottsoffrena, det är ju dom som har "straffats" så då borde dom också ha gjort något "fel". Men just nu tyder allt på att detta är ett vansinnesdåd, mer eller mindre slumpmässigt utfört av en sjuk människa.

Det är väl inte så att skumlirare slår upp anslag på informationstavlan på ICA om sina affärer, med info om exakt vad de gör och vilka de blåser? Kopplingar av det slaget brukar väl sällan vara omedelbart tydliga om det inte är tungt belastade kriminella.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 23:02.
Citera
2016-12-29, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat
Elgard fick hjälp av Barbro Sandin. Hon skrev om honom i "Den zebrarandiga pudelkärnan" och han skrev om sin terapi han fick av henne i "Tokfursten"
http://www.bokus.com/bok/9789187852312/den-zebrarandiga-pudelkarnan/
http://www.bokus.com/bok/9789187852237/tokfursten/

Tog 11 år att komma ut ur den schizofrenin....sen blev han Psykolog tror jag det var...

Schizofreni är i i sig ett mycket brett spektra av tillstånd. Och det är inte samma sak som schiz psykos. Tyvärr vet inte lekmän detta. Symptom kan dock överlappa givetvis. Psykoserna är vanligvis mycket farligare då de kommer relativt snabbt. En äkta schiz har sjuksomen hela tiden, ofta permanent medicinerad och betydligt mer sällan med inslag av våld. Sen ska givetvis inte tomtar syssla med detta utan riktiga läkare.
Citera
2016-12-29, 23:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte så att skumlirare slår upp anslag på informationstavlan på ICA om sina affärer? Kopplingar av det slaget brukar väl sällan vara omedelbart tydliga om det inte är tungt belastade kriminella.
Har du några belägg för att BO var en "skumlirare"? Annat än vad denna Trodeialf sagt alltså?
Är du säker på att Trodeialf själv inte hamnat på kant med BO för 20 år sedan och sedan dess har en negativ syn om honom? Har Trodeialf varit i kontakt med BO i modern tid? Bor han i Hudiksvall och vet vad BO sysslade med dagligen?

Det är intressant att spekulera, men jag tycker du mer och mer verkar snöa in på att BO var en gangster, helt utan belägg.
Citera
2016-12-29, 23:15
Bannlyst
att han säger att han tappat minnet säger allt. antag att du själv inte vet vad som hände dig för några sekunder sedan. någon som var snäll nyss blir en fiende på en sekund. om det stämmer att han blev utsläppt med våldstankar kan vi bokföra detta på psykiatrin. Säter igen?

var och en som tittar på historiens totala ologiskhet inser att just här så är total ologiskhet det mest logiska. ni i tråden som försöker skapa en röd tråd i hans handlande har ett tufft jobb framför er...
Citera
2016-12-29, 23:16
Medlem
Varför snackar åklagaren så mycket? Måste ju vara något slags rekord i att ge ut uppgifter till media?!
Citera
2016-12-29, 23:18
Medlem
Citat:
Har du några belägg för att BO var en "skumlirare"? Annat än vad denna Trodeialf sagt alltså?
Är du säker på att Trodeialf själv inte hamnat på kant med BO för 20 år sedan och sedan dess har en negativ syn om honom? Har Trodeialf varit i kontakt med BO i modern tid? Bor han i Hudiksvall och vet vad BO sysslade med dagligen?

Det är intressant att spekulera, men jag tycker du mer och mer verkar snöa in på att BO var en gangster, helt utan belägg.

Men vad har du för problem? Vad gör du i tråden ens? Enligt dig är det inte relevant att diskutera GMs ev diagnoser och nu menar du att BOs ev koppling till skumma affärer inte bör diskuteras. Är du på riktigt eller lider du av något märkvärdigt som kräver särskild hänsyn?!?!

Det är möjligt att informationen i tråden är fel, eller gammal och irrelevant. Men, om inte är det ju möjligt att det förevarit något som finns i motivbild annat än GMs eventuella psykiska sjukdom. Då är det ju helt relevant att utreda om det dels kan finnas en anstiftare som ev tänkt sig GM som torped. Eller att gärningen föregåtts av provokation som skulle kunna verka i förmildrande riktning. Inget av detta behöver dock nödvändigtvis vara uppenbart och tydligt i början av utredningen. Men du kanske är sådan som anser att endast sådant man hittar direkt ska dras till domstol, och resten struntar man i? Fort och fel a la van Kwasten?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 23:26.
Citera
2016-12-29, 23:19
Medlem
Citat:

5549. Jag har personligen haft med alla dessa tre herrar att göra. I olika sammanhang. (Jag är en hon fö). De tre är ;bronco ; polisen. Nt som är fastighetsägaren/ bilhandlaren samt bo KJ .
Vi har inget otalt med varandra, jag har däremot på nära håll insyn i hur Nt sköter sina fastigheter (osnyggt på alla vis bland annat genom försäljning av fastigheter precis innan han ska upp i hyresnämnden) jag känner personligen en person som blivit hotad av fastghetsägaren. Jag känner personligen till KL som jobbat åt NT fastighetsägare. Då som fastighetsskötare. Bronco känner många hudikbor till. Han har initialerna LB och bor strax utanför Hudiksvall. Jag har kännedom om dessa i "modern tid " och ja jag bor i Hudiksvall.
Citera
2016-12-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
att han säger att han tappat minnet säger allt. antag att du själv inte vet vad som hände dig för några sekunder sedan. någon som var snäll nyss blir en fiende på en sekund. om det stämmer att han blev utsläppt med våldstankar kan vi bokföra detta på psykiatrin. Säter igen?

var och en som tittar på historiens totala ologiskhet inser att just här så är total ologiskhet det mest logiska. ni i tråden som försöker skapa en röd tråd i hans handlande har ett tufft jobb framför er...

Var säger GM att han tappat minnet? Den uppgiften jag ser är ett telefonsamtal till SOS från BO som påstår att GM sagt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in