2016-12-29, 19:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Kan det vara så att dina teorier om WT inte alltid stämmer? Det är inte bra att generalisera för mycket. Vi är alla individer oavsett vad du väljer att sätta för etikett. Och varför sätta etikett överhuvudtaget?

...fast uppenbart klarade hon ju inte av att amma HELLER. Eller att se när det helt enkelt inte fungerade längre, och när man måste ringa Amningshjälpen/BVC/gå ut och köpa nappflaska och ersättning.
Citera
2016-12-29, 20:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...fast uppenbart klarade hon ju inte av att amma HELLER. Eller att se när det helt enkelt inte fungerade längre, och när man måste ringa Amningshjälpen/BVC/gå ut och köpa nappflaska och ersättning.

Vanligt att en del bebisar, särskilt om de föds tidigt eller är små, har svårt att få rätt grepp om bröstet. Då testar man med en liten napp emellan, annars kan det bli skavsår på bröstet, riktigt fula sår - och om det händer så är det sedan helt kört att amma pga smärtan.

Allt inlägget visar på är att hon verkligen försökte, att amma, sin bebis.
Citera
2016-12-29, 20:02
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Eftersom hon hade koll på milliliters så hade hon antagligen gått ut och köpt flaska samt ersättning. du har ingen aning om hon kontaktat Amningshjälpen eller BVC. Inte för att det behövs om man ger ersättning/tillägg.

Och sluta skuldbelägg mödrar som har problem med amningen.
Citera
2016-12-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vanligt att en del bebisar, särskilt om de föds tidigt eller är små, har svårt att få rätt grepp om bröstet. Då testar man med en liten napp emellan, annars kan det bli skavsår på bröstet, riktigt fula sår - och om det händer så är det sedan helt kört att amma pga smärtan.

Många skrivet i denna tråden att hon var tidigt född. Men det stämmer ju uppenbarligen inte med tanke på att hon ännu inte fött 9 dagarn innan beräknat.
Citera
2016-12-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Många skrivet i denna tråden att hon var tidigt född. Men det stämmer ju uppenbarligen inte med tanke på att hon ännu inte fött 9 dagarn innan beräknat.
Vad jag minns var barnet väldigt litet. Det är säkert därför man dragit slutsatsen att det var för tidigt fött.

Det faktum att barnet var litet kan också göra att det har svårt att amma.
Citera
2016-12-29, 21:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja och sådant som amning brukar man ta upp med BVC, som också väger barnet, man går ju ofta dit i början och har barnet gått ner i vikt så borde de ha rått henne till att börja med mjölkersättning?
Sen var ju bebisen sjuk och på sjukhus, så mamman borde väl varit på BVC extra ofta efter det kan man tycka?
Citera
2016-12-29, 21:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Jag födde ett stort överburet barn som hade svårt att ta bröstvårtan på rätt sätt, sen var det mitt första barn och som förstagångsförälder är tekniken inte helt lätt och man kan behöva få hjälp.
Men nu var ju inte detta barn för tidigt fött som sagts och inte speciellt litet heller, däremot kanske hon inte var helt friskt från födseln och kanske därför hade svårare att suga?
Ja denna amningsnapp är inget och leka med, hade den med, oj vad ont det gjorde, den var inte bra alls..Tur att det gick betydligt bättre att amma mina två sista barn.
Senast redigerad av rubin22 2016-12-29 kl. 21:16.
Citera
2016-12-29, 21:27
Medlem
rubin22s avatar
Jag kan inte se att barnets vikt var ovanligt låg vid födelsen som vissa tycks tycka här.
Barnet vägde 3,034 kg och var 47 cm lång endast, låter som en normal vikt i förhållande till längd för mig.
Och inte var hon för tidigt född heller som några tycks tro här.

Så vi kan nog utesluta att något sådant utgjorde problem med amning etc.
Men vissa barn har svårare att ta bröstet på rätt sätt, som jag tidigare skrivit, det kan även gälla stora bebisar.
Senast redigerad av rubin22 2016-12-29 kl. 21:32.
Citera
2016-12-29, 21:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad jag minns var barnet väldigt litet. Det är säkert därför man dragit slutsatsen att det var för tidigt fött.

Det faktum att barnet var litet kan också göra att det har svårt att amma.
Tror att 3,034 kg och 47 cm lång, räknas som normalt?
Eller har jag fel?

Från babyhjälp;
I genomsnitt så väger en nyfödd flicka cirka 3,4 kilogram.
Vikten hos nyfödda flickor varierar dock mellan 2,5 och 4,8 kilogram.
Senast redigerad av rubin22 2016-12-29 kl. 21:41.
Citera
2016-12-29, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror att 3,034 kg och 47 cm lång, räknas som normalt?
Eller har jag fel?
OK, i så fall mindes jag fel eller blandar ihop henne med nåt annat barn i nån annan tråd.

Tack för ditt tillrättaläggande.
Citera
2016-12-29, 22:05
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, i så fall mindes jag fel eller blandar ihop henne med nåt annat barn i nån annan tråd.

Tack för ditt tillrättaläggande.
Det kan kanske vara tvillingarna du far efter?
Citera
2016-12-29, 23:56
Medlem
Citat:
Men snälla...är väl ganska vanligt eller? Ja...många barn som inte går att amma....skärp dig!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in