2016-12-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Den som är på väg hem från bion en sen kväll och plötsligt anstränger sig för att nå två ensligt belägna stugor långt in i skogen är möjligen inte vid sina sinnens fulla bruk.

Ja det kan möjligtvis vara relevant för påföljden. Har han varit psykotisk vid brotten. Har han tagit sin medicin eller inte. Men det är för tidigt att gräva i den bråten nu.
Citera
2016-12-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tusset
Linjen 34 hudiksvall - hassela 21.10 går med buss till bergsjö och sedan sätts en taxi in till hassela och även gnarp tror jag vid 21.50. Förmodar att det är den taxin som är påväg till bergsjö för att hämta upp bussresenärer. Förmodligen den som simon skulle ta hem från bergsjö också.

Tack för förtydligande!
Citera
2016-12-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Vid den tidpunkten är det kanske inte så stort drag efter taxi i Hudiksvall så en tänkbar anledning kan ju vara att chaffisen har avslutat sitt pass och är på väg hem.

Nu var det ju inte på någon skogsväg som han färdades på utan på väg 758, Bergsjövägen.

Ok då är det en taxiåkare som kör taxianslutning för bussresenärer och ringbil. Då år det förmodligen en minibuss typ Mercedes Sprinter eller Volkswagen Caravelle.

Han känner kanske igen Simon i beckmörket och stannar för att hjälpa honom. Han och Simon ska väl åt samma håll eller?
Citera
2016-12-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Enligt SVT så gick han av bussen och gick längs med vägen varefter en taxi passerade (av slumpen) och plockade upp honom. Taxichauffören verkar inte ha märkt att det var något konstigt med honom.

Enligt vad som framkommit verkar han inte ha varit våldsbenägen tidigare och det får mig att undra om han helt enkelt fick för sig att han ville gå/vara ensam. När taxin sen åkte iväg kanske han insåg att det var ganska korkat och att det var en bra bit hem och därför gick till närmsta hus. Var han psykiskt instabil kan han sedan ha uppfattat kvinnan (som naturligtvis reagerar på att en främmande man dyker upp) som ett hot och därefter utbröt kaos.

Ett annat scenario som jag tycker känns möjligt är att han, eftersom han ev haft fantasier om våldsbrott, ville leva ut sin fantasi. Jag menar inte att han nödvändigtvis hade planerat mord men han kan ha gått och kikat in i fönster och fantiserat, kvinnan såg honom och därför gick allt överstyr.

Det här med att han planerat att göra inbrott etc känns lite väl krångligt, för som flera påpekat... tar man en buss ut i skogen för att göra ett inbrott när man sen inte tar sig därifrån? De flesta brott är väl inte särskilt komplicerade, oavsett hur hemska de är?

Ja taxin verkar ha kört honom från Bushållsplatsen tillbaka till infarten mot Råbosjön.
Kollar man Googlemaps så finns det en klunga hus efter en halv kilometer längs Norra Råbovägen. Men först måste GM välja vid vägskälet om han ska gå Norra eller Södra Råbovägen.
Väljer han den Södra är det betydligt längre att gå innan han når ett hus på södra sidan om sjön.
Citera
2016-12-29, 14:07
Medlem
IMG24s avatar
Åkt bergsjövägen sent på kvällen ett par gånger, är REJÄLT mörkt på vissa ställen efter vägen. Kanske på något sätt blev rädd? Men det har nog diskuterats tidigare.
Citera
2016-12-29, 14:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvra
Vad gjorde han där? På en enslig skogsväg en vardagskväll vid 21.30? Jag ser aldrig några taxibilar här runtomkring på våra skogsvägar. Inte för att jag är ute o spanar efter taxibilar på kvällarna. Det hör inte till vanligheterna iaf.

Någon som missat bussen? Jag har själv vid något tillfälle tvingats ta taxi ett par mil i obydgden vid något tillfälle. Inte i Hälsingland men förbi liknande glesbygd.
Citera
2016-12-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Morden ägde rum den 22:a, sent på kvällen. Nyhetsflasharna dyker upp den 23:e...
Det pratas i tråden om en taxichaffis. Existerar denne, eller har han uppstått i själva tråden? Har taxin haft ärende till Råbosjön, eller plockades den misstänkte upp på riksvägen? Kamraten från bion. Har han också tagit bussen mot Bergsjö?
Vad händer egentligen på bussen? Hur många reser med buss från Hudik till Bergsjö den aktuella kvällen?

? Jag tyckte att polis berättade att BO hållt på med julklappsinslagning och annat pyssel "som folk gör dagen innan julafton". Samt att grannen varit på besök för detta pysslandet. Fast i tråden verkar uppfattningen vara att han varit hemma och gick över först när kvinnan blev attackerad.

Jag kan ha fel om kamraten från bion men jag fick uppfattningen att denne bor i Hudik, att GM åker in till Hudik för att träffa en kamrat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 14:43.
Citera
2016-12-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Aftonbladet: Så tog sig misstänkte dubbelmördaren till brottsplatsen

Han var inte störig eller orolig i taxin då i alla fall. Fast han ju vsrt det på bussen men hunnit lugna ned sig innan han blir upplockad av taxin.
Citera
2016-12-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMG24
Åkt bergsjövägen sent på kvällen ett par gånger, är REJÄLT mörkt på vissa ställen efter vägen. Kanske på något sätt blev rädd? Men det har nog diskuterats tidigare.

Skulle jag gå på en landsväg med mörk skog på båda sidor skulle nog även jag kunna skrämma upp mig själv rätt bra. Är normalt inte mörkrädd men hjärnan kan spela en spratt ibland.
Citera
2016-12-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Enligt SVT så gick han av bussen och gick längs med vägen varefter en taxi passerade (av slumpen) och plockade upp honom. Taxichauffören verkar inte ha märkt att det var något konstigt med honom.

Enligt vad som framkommit verkar han inte ha varit våldsbenägen tidigare och det får mig att undra om han helt enkelt fick för sig att han ville gå/vara ensam. När taxin sen åkte iväg kanske han insåg att det var ganska korkat och att det var en bra bit hem och därför gick till närmsta hus. Var han psykiskt instabil kan han sedan ha uppfattat kvinnan (som naturligtvis reagerar på att en främmande man dyker upp) som ett hot och därefter utbröt kaos.

Ett annat scenario som jag tycker känns möjligt är att han, eftersom han ev haft fantasier om våldsbrott, ville leva ut sin fantasi. Jag menar inte att han nödvändigtvis hade planerat mord men han kan ha gått och kikat in i fönster och fantiserat, kvinnan såg honom och därför gick allt överstyr.

Det här med att han planerat att göra inbrott etc känns lite väl krångligt, för som flera påpekat... tar man en buss ut i skogen för att göra ett inbrott när man sen inte tar sig därifrån? De flesta brott är väl inte särskilt komplicerade, oavsett hur hemska de är?

Jag tror heller inte på att syftet med att åka dit är att göra inbrott. Mer att han hamnar fel, går av vid fel hållplats osv och mer där och då bestämmer sig för att gå in i den tomma stugan. Det kan ju vara hyfsat rationellt om han tror sig bli tvungen stt bli kvar över natten.
Citera
2016-12-29, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror heller inte på att syftet med att åka dit är att göra inbrott. Mer att han hamnar fel, går av vid fel hållplats osv och mer där och då bestämmer sig för att gå in i den tomma stugan. Det kan ju vara hyfsat rationellt om han tror sig bli tvungen stt bli kvar över natten.
Om han steg av vid fel hållplats, varför fortsatte han inte i taxin till sitt mål?
Citera
2016-12-29, 14:49
Medlem
5549s avatar
Kanske ville han inte åka hem den kvällen av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in