Citat:
Ursprungligen postat av
Klaedvikaren
Morden ägde rum den 22:a, sent på kvällen. Nyhetsflasharna dyker upp den 23:e...
Det pratas i tråden om en taxichaffis. Existerar denne, eller har han uppstått i själva tråden? Har taxin haft ärende till Råbosjön, eller plockades den misstänkte upp på riksvägen? Kamraten från bion. Har han också tagit bussen mot Bergsjö?
Vad händer egentligen på bussen? Hur många reser med buss från Hudik till Bergsjö den aktuella kvällen?
Enligt SVT så gick han av bussen och gick längs med vägen varefter en taxi passerade (av slumpen) och plockade upp honom. Taxichauffören verkar inte ha märkt att det var något konstigt med honom.
Enligt vad som framkommit verkar han inte ha varit våldsbenägen tidigare och det får mig att undra om han helt enkelt fick för sig att han ville gå/vara ensam. När taxin sen åkte iväg kanske han insåg att det var ganska korkat och att det var en bra bit hem och därför gick till närmsta hus. Var han psykiskt instabil kan han sedan ha uppfattat kvinnan (som naturligtvis reagerar på att en främmande man dyker upp) som ett hot och därefter utbröt kaos.
Ett annat scenario som jag tycker känns möjligt är att han, eftersom han ev haft fantasier om våldsbrott, ville leva ut sin fantasi. Jag menar inte att han nödvändigtvis hade planerat mord men han kan ha gått och kikat in i fönster och fantiserat, kvinnan såg honom och därför gick allt överstyr.
Det här med att han planerat att göra inbrott etc känns lite väl krångligt, för som flera påpekat... tar man en buss ut i skogen för att göra ett inbrott när man sen inte tar sig därifrån? De flesta brott är väl inte särskilt komplicerade, oavsett hur hemska de är?