2016-12-29, 10:25
Medlem
Klaedvikarens avatar
Det tål att upprepas: Åklagaren upplevs som ovanligt pratglad. Redan ett par dygn efter dådet är han igång och pladdrar med media.
Brukligt annars med ett något mer återhållsamt förhållningssätt gentemot media. Risken är att vittnens minnesbilder påverkas av vad som står i tidningen.
Citera
2016-12-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Morden ägde rum den 22:a, sent på kvällen. Nyhetsflasharna dyker upp den 23:e...
Det pratas i tråden om en taxichaffis. Existerar denne, eller har han uppstått i själva tråden? Har taxin haft ärende till Råbosjön, eller plockades den misstänkte upp på riksvägen? Kamraten från bion. Har han också tagit bussen mot Bergsjö?
Vad händer egentligen på bussen? Hur många reser med buss från Hudik till Bergsjö den aktuella kvällen?

Enligt SVT så gick han av bussen och gick längs med vägen varefter en taxi passerade (av slumpen) och plockade upp honom. Taxichauffören verkar inte ha märkt att det var något konstigt med honom.

Enligt vad som framkommit verkar han inte ha varit våldsbenägen tidigare och det får mig att undra om han helt enkelt fick för sig att han ville gå/vara ensam. När taxin sen åkte iväg kanske han insåg att det var ganska korkat och att det var en bra bit hem och därför gick till närmsta hus. Var han psykiskt instabil kan han sedan ha uppfattat kvinnan (som naturligtvis reagerar på att en främmande man dyker upp) som ett hot och därefter utbröt kaos.

Ett annat scenario som jag tycker känns möjligt är att han, eftersom han ev haft fantasier om våldsbrott, ville leva ut sin fantasi. Jag menar inte att han nödvändigtvis hade planerat mord men han kan ha gått och kikat in i fönster och fantiserat, kvinnan såg honom och därför gick allt överstyr.

Det här med att han planerat att göra inbrott etc känns lite väl krångligt, för som flera påpekat... tar man en buss ut i skogen för att göra ett inbrott när man sen inte tar sig därifrån? De flesta brott är väl inte särskilt komplicerade, oavsett hur hemska de är?
Citera
2016-12-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvra
Vad gjorde han där? På en enslig skogsväg en vardagskväll vid 21.30? Jag ser aldrig några taxibilar här runtomkring på våra skogsvägar. Inte för att jag är ute o spanar efter taxibilar på kvällarna. Det hör inte till vanligheterna iaf.

Exakt vad jag funderat på när jag läst igenom tråden. Vad har en taxibil för ärende där ute, den tiden? Tycker att man borde kolla upp chauffören mer.
Citera
2016-12-29, 10:42
Medlem
Enligt bekant till mig som befann sig på samma buss som 20-åringen mot Bergsjö var det 6-7 stycken på bussen, och inget uppseendeväckande hände som gjorde att hon reagerade. Om det hon säger stämmer utgår jag ifrån att 20-åringen klev av självmant och inte betedde sig konstigt på något vis.
Citera
2016-12-29, 10:47
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lickyoureyesdry
Exakt vad jag funderat på när jag läst igenom tråden. Vad har en taxibil för ärende där ute, den tiden? Tycker att man borde kolla upp chauffören mer.

Färdtjänst?
Citera
2016-12-29, 10:54
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Vid den tidpunkten är det kanske inte så stort drag efter taxi i Hudiksvall så en tänkbar anledning kan ju vara att chaffisen har avslutat sitt pass och är på väg hem.

Nu var det ju inte på någon skogsväg som han färdades på utan på väg 758, Bergsjövägen.
Citera
2016-12-29, 10:54
Medlem
Citat:

Linjen 34 hudiksvall - hassela 21.10 går med buss till bergsjö och sedan sätts en taxi in till hassela och även gnarp tror jag vid 21.50. Förmodar att det är den taxin som är påväg till bergsjö för att hämta upp bussresenärer. Förmodligen den som simon skulle ta hem från bergsjö också.
Citera
2016-12-29, 11:07
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tusset
Linjen 34 hudiksvall - hassela 21.10 går med buss till bergsjö och sedan sätts en taxi in till hassela och även gnarp tror jag vid 21.50. Förmodar att det är den taxin som är påväg till bergsjö för att hämta upp bussresenärer. Förmodligen den som simon skulle ta hem från bergsjö också.

Det stämmer bra det. Bussen ankommer Bergsjö 21:50 och återgår direkt till Hudik. Taxin till Hassela måste dessutom förbeställas senast två timmar före avfärd.
Citera
2016-12-29, 11:33
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Via PM fick jag uppgifter som jag personligen bedömmer som mycket trovärdiga.
Det finns en story omkring förklaringen som jag till viss del har kunnat kontrollera och den
har visat sig stämma.

Upp till var och en och avgöra sanningshalten.........

I ryggsäcken som GM hade med sig in på sjukhuset som naturligtvis man beslagtog så
hittade man en blodig hammare.

Även om den kan ha använts till annat så kan man ju också tänka sig att detta är
mordvapnet...
Via PM fick jag uppgifter om en blodig vinkelhake.

Citera
2016-12-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conchita09
Så. Nu går vi tillbaka till det tråden faktiskt bör handla om.
Ingen av er närboende som hört uttalande från passagerare på bussen, busschauffören eller taxichauffören?

Absolut. Slut på allt meningslöst pladder om diagnoser när vi inte vet något om vad för psykiatriska problem han har.

Det intressanta är vem taxichaffisen är och om han har någon koppling till tänkbara GM eller BO1 och 2. Finns det skulder eller gamla surdegar mellan några av parterna?
Varför dyker han upp så lägligt och sen försvinner han lika lägligt?
Citera
2016-12-29, 11:52
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Absolut. Slut på allt meningslöst pladder om diagnoser...
Den som är på väg hem från bion en sen kväll och plötsligt anstränger sig för att nå två ensligt belägna stugor långt in i skogen är möjligen inte vid sina sinnens fulla bruk.
Senast redigerad av Garderob 2016-12-29 kl. 11:55.
Citera
2016-12-29, 12:24
Medlem
Bo

När jag fick veta att bo var KL så gjorde jag direkt kopplingar till hans samröre med bla NT, ökänd bilskojare och fastighetsägare i Hudiksvall. De känner varandra från Stockholm eftersom de kommer därifrån båda två. Var övertygad om att han och NT ramlat på fel person.
Nu visar det sig vara en 20 årig pojk. KLär lång senig och hyfsat stark. Konstigt alltihop.
Senast redigerad av Trodeialf 2016-12-29 kl. 12:35. Anledning: Fel initsial
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in