2016-12-29, 10:28
Medlem
andersaanderssonas avatar
Kanger, Wall och andra framför mötesscenariot som en förklaring till svårförklarliga detaljer i mordet. Som att OP gick i famnen på mördaren. Och att mördaren redan befann sig i Dekorimahörnan innan paret Palme korsade Sveavägen enligt IMs berättelse. Men hur troligt är det scenariot när man betänker följande punkter.

1. OP gav sina livvakter ledigt eftersom han enligt egen utsago skulle befinna sig i bostaden hela kvällen efter jobbet.

2. Beslutet att gå på bio, vilken film man skulle se, beslöts i bostaden. Om det varit förutbestämt hade man bett Mårten att köpa biljetter. Nu chansade man i stället på att dessa fanns. De var i praktiken så få att paret fick köpa reserverade biljetter för en annan person. Vad hade man gjort om den möjligheten inte hade funnits. Väntat i drygt två timmar för att genomföra mötet i Dekorimahörnan.

3. Efter att paret till sist bestämt sig så måste den personen som OP bestämt möte med fått besked. Finns ingen uppgift om att något sådant lämnades.

4. LP ogillade starkt att OP ägnade sig åt arbete när han var ledig. I synnerhet i sällskap med henne.

5. Efter bion ville OP avsluta kvällen på Västerlånggatan. Hur troligt är det att han skulle låta Mårten, Lisbet och Ingrid bevittna ett hemligt möte på stan. Tre vittnen till ljusskygg verksamhet. Borde inte personen som han skulle träffa ställt som krav att han skulle anlända ensam. Annars blir ju hemlighetsmakeriet meningslöst.

6. Ingenstans i beskrivningen av OP som person finns det anledning att tro att han skulle ställa upp på absurda hemliga möten på stan sent en ledig kväll tillsammans med sin fru. Han var Sveriges statsminister med ett stort mått av integritet och intelligens. Inte en tragisk bifigur i en billig agentroman av John le Carre.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-12-29 kl. 10:43.
Citera
2016-12-29, 10:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det där är huvudet på spiken. Att han skjuter mot Lisbeth är ett tell.
Fast om det är Guillou som jag gissar har identifierat paret Palme och i god tro ingår i kuppövningen som både LP och OP på olika sätt också har blivit införstådda med så är första skottet rent fejk och som jag fick höra avlossat med vänster hand framför OP så att han stannade upp medan LP skyndade undan. Baresic 10 m bakom på takutsprånget över Dekorimaentrén fick därmed klarsignal att skjuta. Att hans gevär då var laddat med 9mm skarpammo istället för med färgpatron kunde ingen veta utom plitarna som kört Baresic och hjälpt honom på plats fram och tillbaka till Täbyanstalten innan nattronden tog vid. Denna ABAB personal har tydligen aldrig fått förhöras vilket måste ha gjort HH misstänksam och kunnat peka ut Baresic innan han tvingades lämna ifrån sig utredningen....
Citera
2016-12-29, 10:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Fast om det är Guillou som jag gissar har identifierat paret Palme och i god tro ingår i kuppövningen som både LP och OP på olika sätt också har blivit införstådda med så är första skottet rent fejk och som jag fick höra avlossat med vänster hand framför OP så att han stannade upp medan LP skyndade undan. Baresic 10 m bakom på takutsprånget över Dekorimaentrén fick därmed klarsignal att skjuta. Att hans gevär då var laddat med 9mm skarpammo istället för med färgpatron kunde ingen veta utom plitarna som kört Baresic och hjälpt honom på plats fram och tillbaka till Täbyanstalten innan nattronden tog vid. Denna ABAB personal har tydligen aldrig fått förhöras vilket måste ha gjort HH misstänksam och kunnat peka ut Baresic innan han tvingades lämna ifrån sig utredningen....

Men menar du att Guillo skulle ha identifierat LOP? Och inte i ditt scenario att han mer signalerat när de kommer inom skotthåll?
Hur skulle linslusen Guillo hållas undan från platsen? Baresic var ju inte totalt politiskt ointresserad, så det är ju knappast så att Guillo skulle behövt visa bilder för att visa hur OP såg ut?
Citera
2016-12-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Intressant. Och var hamnar vi då? Både LOP är måltavlan. Personligt? Släktdrama?

Tja, man kan väl aldrig säga aldrig, mest troligt är väl dock att GM sköt mot Lisbeth för att undanröja det närmaste vittnet. Det man kan säga är att denna omständighet klart minskar sannolikheten för de konspirationer som antyder att Lisbeth är inblandad, det var ren tur att hon inte blev dödad eller allvarligt skadad. Räddades av en rörelse hon gjorde i skottögonblicket som är helt omöjligt att göra medvetet.
Citera
2016-12-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som jag ser det finns det enbart två möjligheter.

1. IMs vittnesmål stämmer. Mördaren befann sig i Dekorimahörnan minst 2-3 minuter vilket visar att mördaren inte följde efter paret. Han befann sig där redan när OP och LP bytte sida. Som då innebär att han täckte upp den sidan av Sveavägen ifall de tog den vägen. En väg som inte kunde förutses. Vilket skulle innebära att andra sidan täcktes av en annan skytt.

2. IMs vittnesmål är felaktigt. Helt eller delvis. Mördaren befann sig inte på mordplatsen så länge som han vill göra gällande. Som du antyder. Och då hamnar vi i bryderi. Finns det då fler saker i hans berättelse som är felaktiga. Att en grupp personer som du nämner skulle passerat platsen enbart ett antal sekunder före mordet inte alls passerade. För den gruppen är totalt okänd. Eller är tidsangivelsen felaktig. Att det var ABs gäng. Vilket då skulle innebära att IM stod parkerat upp emot 5 minuter före mordet. Vilket då enligt honom skulle innebära att mördaren fanns på plats strax efter att paret Palme påbörjat sin promenad. Tillspetsat. Kan vi då ens lita på hans beskrivning av själva skottfasen.

Om vi då tittar på mördaren. Då framstår följande alternativ.

1. Han instruerades, förslagsvis via WT, i samband med att paret Palme började promenera att täcka upp Dekorimasidan av Sveavägen. En annan skytt täckte den andra. Där den troligaste attentatssidan var den som paret gick på från början. Bytet av sida kunde inte förutses och var i förväg ologisk. IMs tidsangivelse är korrekt.

2. Alternativ där mördaren agerar som om han vore ensam och inte ingick i en grupp. Han befann sig vid biografen och följde efter, eller gick framför, och bytte senare sida samtidigt som LOP. IMs tidsangivelse är felaktig.

3. Han rörde sig parallellt med paret från Grand på Dekorimasidan efter att ha fått instruktioner. Eller kom ut ur en bil eller en fastighet efter att ha fått besked om sidbytet. Alternativt stod standby längre fram på Grandsidan och bytte sida samtidigt som LOP. Eller stod standby längre fram på Dekorimasidan och förflyttade sig till platsen i samband med sidbytet. IMs tidsangivelse är felaktig.

Gemensamt för alla dessa alternativ är att ingen påstår sig ha iakttagit mördaren före skottfasen. Förutom IM. Vilket gör att vi hamnar i en situation med enbart två alternativ som jag började med.

IM påstår att han direkt efter att ha parkerat såg en man på andra sidan gatan. Mitt framför näsan på honom. Han behövde inte vrida på huvudet. En man som hela tiden rörde på sig. Som gjorde honom nyfiken. Och att han hela tiden sporadiskt återvände till mannen i hörnan. Han trodde det skulle ske en narkotikaaffär. En tidsrymd som rörde sig om minuter.

Jag kan inte se någonting ologiskt eller konstigt i det vittnesmålet. Han var nykter och hade ingenting att vinna på att fabulera eller göra sig märkvärdig. Han kontaktade inte pressen efteråt eller ville synas. Bevisligen befann han sig på platsen. Hans passagerare tog ut pengar under en minsta tidsrymd som kan beräknas utifrån uttagen. Helena Lähde hörde skotten när hon tog ut sina pengar.

Teorin att det fanns en GM på Sveavägens västra sida, bör även innefatta en GM någonstans vid Rådmansgatans tunnelbana. Det var den vägen paret Palme tagit till bion, och sannolikt den mest troliga vägen de skulle ta på vägen hem också. Möjligen även en GM utanför Palmes bostad ifall Palme skulle ta en taxi.
Citera
2016-12-29, 11:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kanger, Wall och andra framför mötesscenariot som en förklaring till svårförklarliga detaljer i mordet. Som att OP gick i famnen på mördaren. Och att mördaren redan befann sig i Dekorimahörnan innan paret Palme korsade Sveavägen enligt IMs berättelse. Men hur troligt är det scenariot när man betänker följande punkter.

1. OP gav sina livvakter ledigt eftersom han enligt egen utsago skulle befinna sig i bostaden hela kvällen efter jobbet.

2. Beslutet att gå på bio, vilken film man skulle se, beslöts i bostaden. Om det varit förutbestämt hade man bett Mårten att köpa biljetter. Nu chansade man i stället på att dessa fanns. De var i praktiken så få att paret fick köpa reserverade biljetter för en annan person. Vad hade man gjort om den möjligheten inte hade funnits. Väntat i drygt två timmar för att genomföra mötet i Dekorimahörnan.

3. Efter att paret till sist bestämt sig så måste den personen som OP bestämt möte med fått besked. Finns ingen uppgift om att något sådant lämnades.

4. LP ogillade starkt att OP ägnade sig åt arbete när han var ledig. I synnerhet i sällskap med henne.

5. Efter bion ville OP avsluta kvällen på Västerlånggatan. Hur troligt är det att han skulle låta Mårten, Lisbet och Ingrid bevittna ett hemligt möte på stan. Tre vittnen till ljusskygg verksamhet. Borde inte personen som han skulle träffa ställt som krav att han skulle anlända ensam. Annars blir ju hemlighetsmakeriet meningslöst.

6. Ingenstans i beskrivningen av OP som person finns det anledning att tro att han skulle ställa upp på absurda hemliga möten på stan sent en ledig kväll tillsammans med sin fru. Han var Sveriges statsminister med ett stort mått av integritet. Inte en tragisk bifigur i en billig agentroman av John le Carre.

Även OP valde att gå utan livvakt uppfattar jag honom som "känslig" (i meningen elaborate, svenska har för lite nyanser i språket ibland, det är inte snobberi) vad gäller säkerhet. Det framstår som märkligt om han skulle dra med familjen till ett ljusskyggt om än kort möte, helt enkelt ur simpel riskbedömning, de mår bäst av att inte veta allt. Så där är jag böjd att hålla med om att detta nog mer är ett rykte (men han kan ju varit övervakad ändå med motivering att några trodde så).

Däremot finns väl några envisa rykten om att Lisbeth skulle fixat diagnoser till obekväma personer. Hon var ju visserligen barnpsykolog och barn har väl sällan kapacitet att vara såpass politiskt obekväma men teoretiskt möjligt är väl att hon hade bra kontakt med några kollegor som kunde ordna detta. Detta kanske också är ett elakt rykte, men skulle ett sådant rykte uppstå om hon varit helt oengagerad? Det blir lite bakvänd logik att fundera så, jag vet, men om ryktet redan då var envist så kan det ju förklara den hätska inställningen till Palme som utåt höll MR frågor högt.
Det är väl ganska riskabelt med den rätt allvarliga trovärdighetsproblematik som uppstår om det skulle komma fram även om det möjligtvis var lättare att slarva med korrekt journalföring förr.

Är det möjligtvis så att man exempelvis inom försvaret vände sig till Lisbeth om deras egna veterinär vägrade riskera legitimationen för dylikta projekt utan istället var petig att förskrivningar skulle matchas av typiska iakttagbara markörer för relevant diagnos hos patienten som denne inte kunde se?
För det är väl ganska hög risk för upptäckt även om det inte "kommer ut". Och gjordes det med OPs godkännande eller bakom ryggen, över hans huvud?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 11:25.
Citera
2016-12-29, 11:15
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Intressant. Och var hamnar vi då? Både LOP är måltavlan. Personligt? Släktdrama?

Jag hamnar ungefär i följande:

Om Olof hade kunnat meddela sig från den andra sidan, så hade han kunnat ge ett fullgott signalement på sin baneman, även om han överraskades just vid detta tillfälle.

Jag tror att mördaren varit synlig vid ett flertal tillfällen före och under själva mordkvällen, och att han räknar med att Olof pratat med Lisbeth om detta. Detta kan vara en missräkning; Olof kan ha hållit detta för sig själv, eller lämnat det till någon säkerhetsansvarig. Det kan t o m hända att mördaren och Lisbeth sett varandra förr.

Att han vill undanröja situationsvittnet Lisbeth tycker jag rimmar illa med att han inte gör någon som helst ansats i att skjuta mot vittnet AB. Han ser inte ens åt AB's håll, men hans profil är synlig för AB. Platsen medger inte full anonymitet i övrigt heller.

Jag landar i att mördaren gör en avvägning före beskjutningen. "Hon har sett mig mer än en gång/ Dom har diskuterat mitt utseende/mina förehavanden."

Här kan en diffus hotbild (Bolling; extra tillsatt skydd; sista fotograferingen; polisers uttalanden om att dom är ute efter Palme) spela en roll; personligen tror jag mindre på Walls mötesscenario eller Harvardakterna, det blir för rörigt, och onödigt rörigt för en målmedveten mördare.

Anta att man planerar ett dåd mot någon ämbetsman idag -skulle man då resonera i banor som: "Vi knycker en handling! Sen ringer vi upp honom! Sen möts vi på..." Nej, just det.

Också därför undandrar jag mig alla spekulationer om huruvida Palme blev skjuten på avstånd och att man lade ut andra kulor som villospår. Det är bara att tänka hur planeringen skulle ha formulerats i ord: "Vi skickar fram CP med lösa skott..." Nej, just det. "Eller, Sonny, tar du med dig kulorna..." Nej, just det.

Polis, SE eller CA, där landar jag. Om det var SE eller CA, var dom tillfälligt ur balans, och ovanstående argument faller helt.
Citera
2016-12-29, 11:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tja, man kan väl aldrig säga aldrig, mest troligt är väl dock att GM sköt mot Lisbeth för att undanröja det närmaste vittnet. Det man kan säga är att denna omständighet klart minskar sannolikheten för de konspirationer som antyder att Lisbeth är inblandad, det var ren tur att hon inte blev dödad eller allvarligt skadad. Räddades av en rörelse hon gjorde i skottögonblicket som är helt omöjligt att göra medvetet.

Alla vittnen som hade blicken riktad mot mordplatsen vittnar om samma sak. När det andra skottet föll befanns sig tre stående personer på platsen. Lisbet håller med. Palme föll efter att hon hört två smällar.

Obducenten Kari Ormstad vittnar om att skottet mot OP var direkt dödande.

Borgnäs vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken efter 0,6 sekunder. Räknandes ruta för ruta när den Vietnametiske fången avrättades via ett tinningsskott. Matematiska formler vittnar om samma sak.

Internet vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken ofattbart snabbt. Alla som tvivlar på den saken kan i detta forum, i avsnittet Mondo gore bizarre, se bevis för att så är fallet IRL. Kolla oroligheterna i Syrien....

Alla vittnesmål från de som såg när andra skottet föll kan läsas här.

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

-Jag vred på huvudet efter första skottet och såg tre stående personer. Efter det andra skottet föll en person ihop.

-Jag såg två eldsflammor bakom offrets rygg.

-Jag hörde två smällar, sedan föll OP till marken.

-Jag såg tre personer som samtalade. Sedan hörde jag ett skott och vred på huvudet. Sedan hörde jag ytterligare ett skott och en person föll till marken. Osv. Osv.

Att OP sköts med det första skottet är en myt som härstammar från Holmers tid.

Det mesta idag tyder på att Lisbet besköts med det första skottet. Troligtvis med ett vådaskott. I samband med mördarens rörelse med vapnet för att höja det och sätta skottet i Palmes rygg.

Brottshistorien har lärt oss att vittnen inte alltid är tillförlitliga. Och att deras utsagor skiljer sig åt. Men i detta fallet är man överens om att OP stod upp när andra skottet föll. Vilket bevisligen gör det fysiskt omöjligt om OP tog det första.

Om man nu ändå väljer att bortse från dessa samstämmiga vittnesmål om skottordningen. Som Holmer, PU, Wall, LGWP och andra köper. Så kan de ju knappast lita på att det var tre personer på platsen. Som samma vittnen också är överens om. Eller att Lisbet senare böjde sig ner vid sin makes sida. Ändå mindre lita på vittnen som lämnar motstridiga uppgifter om andra saker.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-12-29 kl. 12:00.
Citera
2016-12-29, 11:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Teorin att det fanns en GM på Sveavägens västra sida, bör även innefatta en GM någonstans vid Rådmansgatans tunnelbana. Det var den vägen paret Palme tagit till bion, och sannolikt den mest troliga vägen de skulle ta på vägen hem också. Möjligen även en GM utanför Palmes bostad ifall Palme skulle ta en taxi.

All logik talar för att det borde vara så. När sedan paret Palme börjar vandra söderut så borde det bli oro i leden. Skytten måste snabbt förflytta sig söderut. Allra troligast med bil. Inga såna rörelser har ännu kunnat beläggas, möjligen pga ovilja att titta mot det scenariot. Sedan finns möjligheten av flera skyttar utplacerade, mindre troligt i mina ögon, stämmer inte lika bra med de tre-fyra personer som nämns i övervaknings-PM.
Citera
2016-12-29, 11:49
Medlem
Citat:
Alla vittnen som hade blicken riktad mot mordplatsen vittnar om samma sak. När det andra skottet föll befanns sig tre stående personer på platsen. Lisbet håller med. Palme föll efter att hon hört två smällar.

Obducenten Kari Ormstad vittnar om att skottet mot OP var direkt dödande.

Borgnäs vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken efter 0,6 sekunder. Räknandes ruta för ruta när den Vietnametiske fången avrättades via ett tinningsskott. Matematiska formler vittnar om samma sak.

Internet vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken ofattbart snabbt. Alla som tvivlar på den saken kan i detta forum, i avsnittet Mondo gore bizarre, se bevis för att så är fallet IRL. Kolla oroligheterna i Syrien....

Alla vittnesmål från de som såg när andra skottet föll kan läsas här.

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

-Jag vred på huvudet efter första skottet och såg tre stående personer. Efter det andra skottet föll en person ihop.

-Jag såg två eldsflammor bakom offrets rygg.

-Jag hörde två smällar, sedan föll OP till marken.

-Jag såg tre personer som samtalade. Sedan hörde jag ett skott och vred på huvudet. Sedan hörde jag ytterligare ett skott och en person föll till marken. Osv. Osv.

Att OP sköts med det första skottet är en myt som härstammar från Holmers tid.

Det mesta idag tyder på att Lisbet besköts med det första skottet. Troligtvis med ett vådaskott. I samband med mördarens rörelse med vapnet för att höja det och sätta skottet i Palmes rygg.

Brottshistorien har lärt oss att vittnen inte alltid är tillförlitliga. Och att deras utsagor skiljer sig åt. Men i detta fallet är man överens om att OP stod upp när andra skottet föll. Vilket bevisligen gör det fysiskt omöjligt om OP tog det första.

Om man nu ändå väljer att bortse från dessa samstämmiga vittnesmål om skottordningen. Som Holmer, PU, Wall, LGWP och andra köper. Så kan ju de knappast lita på något vittnesmål i andra sammanhang. Där man skiljer sig åt.

Av någon underlig anledning väljer man att göra det ändå. Som en fladdrande rock. När andra vittnar om en täckjacka.

Intressant, dock måste man ju i så fall undra, märker inte Lisbeth att hon blir skjuten, om än bara perifert träffad? Hon säger ju själv att hon trodde att skottet var smällare. Ljuger hon, i så fall varför? Eller är det möjligt att missa att man själv blir skjuten, jag är absolut ingen expert, men det låter väldigt konstigt.
En annan detalj, om detta scenarie stämmer, att GM siktade på Olof och träffade Lisbeth, tyder på en usel skytt alt mycket nervös eller påverkad. Proffs kan vi i så fall helt lägga åt sidan. Var han nykter kan han knappast ens gjort lumpen, vilket i princip alla svenska män hade gjort vid den tiden.
Citera
2016-12-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
All logik talar för att det borde vara så. När sedan paret Palme börjar vandra söderut så borde det bli oro i leden. Skytten måste snabbt förflytta sig söderut. Allra troligast med bil. Inga såna rörelser har ännu kunnat beläggas, möjligen pga ovilja att titta mot det scenariot. Sedan finns möjligheten av flera skyttar utplacerade, mindre troligt i mina ögon, stämmer inte lika bra med de tre-fyra personer som nämns i övervaknings-PM.

Stämmer, om GM rörde sig från Rådmansgatan till Dekorima, så att han var där före Palme, så kan man förutsätta att han hade ett fordon. Till fots hade han behövs springa vansinnigt för att hinna med detta, och det finns ju inga vittnesuppgifter som pekar på.
Citera
2016-12-29, 12:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det där är huvudet på spiken. Att han skjuter mot Lisbeth är ett tell.

Ja Agrells resonemang överensstämmer med mitt. Jag ser också attentatet på ungefär detta sätt. LP skulle undanröjas eftersom hon var det närmaste vittnet. Ett rationellt beslut.

Det var alltså fråga om "en iskall avrättning" som IM uttryckte saken. Att GM sedan avstod från att mörda även LP måste också ha varit ett rationellt beslut. Det fanns tid för två skott, inte tre. Dags att fly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in