Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Tja, man kan väl aldrig säga aldrig, mest troligt är väl dock att GM sköt mot Lisbeth för att undanröja det närmaste vittnet. Det man kan säga är att denna omständighet klart minskar sannolikheten för de konspirationer som antyder att Lisbeth är inblandad, det var ren tur att hon inte blev dödad eller allvarligt skadad. Räddades av en rörelse hon gjorde i skottögonblicket som är helt omöjligt att göra medvetet.
Alla vittnen som hade blicken riktad mot mordplatsen vittnar om samma sak. När det andra skottet föll befanns sig
tre stående personer på platsen. Lisbet håller med. Palme föll efter att hon hört
två smällar.
Obducenten Kari Ormstad vittnar om att skottet mot OP var direkt dödande.
Borgnäs vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken efter 0,6 sekunder. Räknandes ruta för ruta när den Vietnametiske fången avrättades via ett tinningsskott. Matematiska formler vittnar om samma sak.
Internet vittnar om att en person som mottar ett direkt dödande skott faller till marken ofattbart snabbt. Alla som tvivlar på den saken kan i detta forum, i avsnittet Mondo gore bizarre, se bevis för att så är fallet IRL. Kolla oroligheterna i Syrien....
Alla vittnesmål från de som såg när andra skottet föll kan läsas här.
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
-Jag vred på huvudet efter första skottet och såg tre stående personer. Efter det andra skottet föll en person ihop.
-Jag såg två eldsflammor bakom offrets rygg.
-Jag hörde två smällar, sedan föll OP till marken.
-Jag såg tre personer som samtalade. Sedan hörde jag ett skott och vred på huvudet. Sedan hörde jag ytterligare ett skott och en person föll till marken. Osv. Osv.
Att OP sköts med det första skottet är en myt som härstammar från Holmers tid.
Det mesta idag tyder på att Lisbet besköts med det första skottet. Troligtvis med ett vådaskott. I samband med mördarens rörelse med vapnet för att höja det och sätta skottet i Palmes rygg.
Brottshistorien har lärt oss att vittnen inte alltid är tillförlitliga. Och att deras utsagor skiljer sig åt. Men i detta fallet är man överens om att OP stod upp när andra skottet föll. Vilket bevisligen gör det fysiskt omöjligt om OP tog det första.
Om man nu ändå väljer att bortse från dessa samstämmiga vittnesmål om skottordningen. Som Holmer, PU, Wall, LGWP och andra köper. Så kan de ju knappast lita på att det var tre personer på platsen. Som samma vittnen också är överens om. Eller att Lisbet senare böjde sig ner vid sin makes sida. Ändå mindre lita på vittnen som lämnar motstridiga uppgifter om andra saker.