2016-12-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det kan ju vara en afghan, en afrikan eller liknande som har svårt att attrahera en skandinavisk kvinna.
Kanske mördade han för att slippa utvisning ur landet.
Inte omöjligt skulle jag säga.

Inte alls omöjligt att det är så enkelt. Av någon märklig anledning så finns det ingen tillförlitlig statistik att luta sig på så därför verkar det nästan som om det inte får diskuteras här i tråden..
Citera
2016-12-28, 20:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Man tystar ett potentiellt vittne och hoppas gå fri, inte helt ovanligt.
Elin Krantz baneman är ett exempel, Lisa Holms mördare ett annat.
Bägge dessa gärningsmän hade oerhört mycket att förlora.
Afrikanen som mördade EK levde ett liv på bidrag i Sverige, han åkte ändå fast och kommer att efter avtjänat straff utvisas till soptippen Addis Abeba i Etiopien.
Förmodligen mycket värre än att sitta i svenskt fängelse.
Litauern som mördade LH hade också oerhört mycket att förlora på att bli upptäckt och åka fast, hustrun, brodern, jobbet i Sverige etc.
Man dödar offret = vittnet.
Fler exempel är lätt att finna, greken som mördade den 18-åriga karatetjejen etc. etc.

Våldtäkt är ett väldigt "skitigt" brott även om omständigheter händelsevis kan vara sådana att straffsatsen inte landar högt (jämfört med mord är det ju avsevärt lägre även om de landar i övre delen av straffskalan) och ändå dödar alltså en del.
Citera
2016-12-28, 20:45
Medlem
Citat:
OT: Lisa Holms mördare var väl ett sadistiskt pervo, där dödandet (eller nära döden-förorsakande i kombination med undanröjande av BO som möjligt vittne) var det sexuella syftet?
Citera
2016-12-28, 20:47
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Om det är den sjön, kan man väl nästan dumpa kroppen direkt från vägen.
Visst. Det finns en utmärkt p-plats vid Regnemarks Bakke, bara 700 meter från E20. Men man bör nog känna till platsen i förväg för att välja just den.
Citera
2016-12-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är lätt ovanligare i "buskvåldtäkter" än i våldtäkter där ett fordon är med i bilden, det var det jag försökte säga.
Procentuellt menar jag nu, jag säger inte att det sker färre "buskvåldtäkter" än "grab-and-rape".

Och jag skrev inte specifikt i Sverige heller, jag skrev "i stort hela världen".

Hela världen är så stor. I Indien får en ensam kvinna räkna med att bli våldtagen även i en buss, av så många män att hon till slut avlider av skadorna. Danmark är ganska lik Sverige ändå. Om det är så att BO blivit kidnappat av en för henne okänt man och våldtagits och dödats av denna man så tror jag att det inte är första gången denna man våldtar/dödar en kvinna. Om GM är asylsökande eller nyanländ som våldtagit och dödat sitt hemland innan han kom till Danmark är det förstås svårt att knyta honom till tidigare fall i Danmark som liknar detta. Men jag tycker inte att det finns mycket som talar för att GM skulle vara asylsökande eller nyanländ.
Citera
2016-12-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
OT: Lisa Holms mördare var väl ett sadistiskt pervo, där dödandet (eller nära döden-förorsakande i kombination med undanröjande av BO som möjligt vittne) var det sexuella syftet?

Det är väl inte styrkt att så var fallet.

Om Emilue jobbade i affär, kan det kanske vara någon hon känt igen som erbjudit skjuts? Kund eller varuleverantör?
Citera
2016-12-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Visst. Det finns en utmärkt p-plats vid Regnemarks Bakke, bara 700 meter från E20. Men man bör nog känna till platsen i förväg för att välja just den.

Kanske, men måhända inte nödvändigtvis genom att fysiskt varit där tidigare?
Citera
2016-12-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Om det är den sjön, kan man väl nästan dumpa kroppen direkt från vägen.

En kropp kan dumpas från vilken väg som helst bara sådär.

Det intressanta är hur GM gått tillväga, har han tyngt ner kroppen tex? Är den naken eller paketerad?

Att bara rulla ut en kropp från en bil utan att ens veta hur djup sjön är eller om den kommer "fastna" på vägen är en sak men att varsamt och genomtänkt försöka gömma liket är en annan.

Vad vi vet är att det iaf tog 5 månader innan kroppen hittades och det talar för att GM visste vad han gjorde och kanske tom hade tidigare kunskap om platsen isig.
Citera
2016-12-28, 20:53
Medlem
Citat:
Så var det. Samtidigt röjdes ett potentiellt vittne i det fall han nöjt sig med perversa lekar och sedan låtit LH leva.

Notera att GMs dna inte fanns på kroppen, experten uttalade endast att det inte kan uteslutas att motivet var sexuellt (kan man någonsin utesluta vad en annan människa tänker på?). Utöver avklädning finns inte specifikt spår av sexuell aktivitet som med säkerhet kan kopplas till mordet.
Citera
2016-12-28, 20:55
Medlem
Citat:
Kanske det inte är så lätt att frikoppla sex och våld alla gånger. Jag talar inte bara om diverse böjelser som sadism, masochism, dominans/underkastelse. Jag tror inte alls alla våldtäktsmän söker maktaspekten, utan att den kan vara betingad av pur kåthet. Möjligen är maktaspekten viktigare för serievåldtäktsmän?

Visst. Pur kåthet är en ursäkt till våldtäkt, typ "jag blev så kåt på dig att jag inte kunde låta bli". Men skulle denna kåta kille döda sin fresterska? Nej.
Citera
Medlem
Citat:
Kanske det inte är så lätt att frikoppla sex och våld alla gånger. Jag talar inte bara om diverse böjelser som sadism, masochism, dominans/underkastelse. Jag tror inte alls alla våldtäktsmän söker maktaspekten, utan att den kan vara betingad av pur kåthet. Möjligen är maktaspekten viktigare för serievåldtäktsmän?

Våldtäkt kan knappast vara betingat av pur kåthet.. Är det vad du tror eller vet du?

Det kan vara en mördare(även seriemördare) EM råkade ut för som hade något annat motiv än sexuellt, eller en våldtäksman, och det kan också vara så att det är en serievåldtäksman hon råkade ut för.
Citera
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske, men måhända inte nödvändigtvis genom att fysiskt varit där tidigare?
Nej, den går att hitta på en karta, men att den skulle vara så isolerad som den är är svårt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in