2016-12-28, 09:40
Medlem
-poke-s avatar
Som titeln lyder, hur vanligt är det med inbrott i lägenhet? Vad kan man göra gör att förhindra inbrott i lägenhet, speciellt om man bor ensam?
Citera
2016-12-28, 09:44
Medlem
Carl Serungs avatar
1.Godkända lås i dörrar och fönster.
2.Säkerhetsdörr
3.Dobermann
Citera
2016-12-28, 09:56
Medlem
kostymnisses avatar
Riktiga lås etc är givetvis bra, sedan är en bra sak att ha god kontakt med grannar som kan hålla koll på att ingen obehörig kommer in i uppgången och kan höra om nån obehörig rör sig på våningen etc.

Sedan är det väl så att det är mest vanligt att det sker inbrott på första våningen samt högst upp. Längst ner för att det är lättast att nå och högst upp för att det stör minst antal andra...
Citera
2016-12-28, 10:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
1.Godkända lås i dörrar och fönster.
2.Säkerhetsdörr
3.Dobermann

4. Låskåpa. Jag hade inte det, då använde tjuvarna bara en vanlig låsslunga och låste upp dörren inifrån.
Citera
2016-12-28, 11:02
Medlem
I dag byggs väl knappast någon lägenheter utan säkerhetsdörr, och säkerhetsdörrar installeras i redan befintliga lägenheter. Det betyder bl a att dörren saknar brevinkast - postfack på entréplanet - och i princip lås mm som inte går att bryta upp.

Det kan bli hur kul som helst. Vi hade en person i vår förening (säkdörrar sedan 2006) som hade tappat sina lägehetsnycklar. Dörren fick skäras upp med rondellmaskin, och såväl karmen som dörren bytas ut. Hon fick övernatta i föreningens gästlägenhet i närmare en vecka medan hela dörrpaketet byttes ut. ca 21 000 kr kostade hela kalaset, som hon fick betala.
Citera
2016-12-28, 11:42
Medlem
Tyvärr ökar lghinbrotten lavinartat.

Se över dörrar och låsanordningar.
Sätt en tejpremsa med namn på på brevinkastet, fejka att du har en inneboende typ "a. persson", det blir ytterligare en "person" för tjuvarna att försöka hålla koll på för de rekar först och försöker kartlägga tider du är hemma eller borta på.
Ha en god kontakt med grannar, speciellt pensionärer som är hemma hela dagarna. (jag vet att samma tips redan är utskrivet ).
Ha koll på att portar låses och stängs som de ska, ibland förstör tjuvar lås eller slänger in grus gångjärn så att porten inte stängs.
Skylta aldrig med att du ska resa bort, vare sig på nätet (sociala medier) eller i din bostad.
Skaffa timer till en del lampor, ändra tiden med jämna mellanrum.
Ha på en köksradio när du går hemifrån, ljud kan vara tillräckligt för att göra det ovärt för en tjuv att chansa.

Se till att vara väl förberedd. Se över din hemförsäkring, vad exakt täcker den och har du dokumenterat dina värdesaker samt möbler?
Lås in allt av värde, som du inte använder till vardags, i ett bankfack. Smycken, värdepapper etc.

Det är omöjligt att skydda sig helt så var istället förberedd på att det kommer ske och var rädd om dina värdesaker.
Citera
2016-12-28, 12:23
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Det kan bli hur kul som helst. Vi hade en person i vår förening (säkdörrar sedan 2006) som hade tappat sina lägehetsnycklar. Dörren fick skäras upp med rondellmaskin, och såväl karmen som dörren bytas ut. Hon fick övernatta i föreningens gästlägenhet i närmare en vecka medan hela dörrpaketet byttes ut. ca 21 000 kr kostade hela kalaset, som hon fick betala.

Har inte bostadsrättsföreningen tillgång till huvudnycklar? Eller krävs det att man lämnar ut nycklar/är hemma varje gång man måste gå in i lägenheten för att t.ex. utföra reparationer? Vad händer om det börjar brinna och dörren är låst - eller om polisen av någon anledning måste in i lägenheten? Det kan väl aldrig vara så att de ska behöva stå med en rondellmaskin för att komma in?

Och - även om det nu är så, kan en låssmed verkligen inte få upp dörren i alla fall?

Angående själva huvudfrågan, så är nog lägenhetsinbrott inte särdeles vanliga. Beror givetvis också mycket på var och hur man bor. Enkla sätt att iaf minska risken är givetvis att t.ex. lämna på någon lampa när man är borta, och att ha någon som kommer och plockar bort posten när man är iväg. Om inte säkerhetsdörr så åtminstone ett säkerhetslås som endast du har tillgång till. Om man nu av någon anledning tror att någon ska ta sig in medan man är hemma så kan ju också en kedja vara en billig och enkel investering.

Sen finns det ju allsköns säkerhetsanordning i form av larm, kameraövervakning o.s.v. som man kan lägga pengar på, men det känns nog (iaf för egen del) som bortkastade pengar. Skulle jag bo på bottenplan och/eller i ett litet sämre område skulle jag dock kanske överväga det. Men - det går ju också förstås att fejka. En klisterlapp med en logga till en vaktfirma eller en kamerasymbol är nog minst lika avskräckande och fungerande som att faktiskt ha dessa verktyg/tjänster.
Citera
2016-12-28, 13:24
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Har inte bostadsrättsföreningen tillgång till huvudnycklar? Eller krävs det att man lämnar ut nycklar/är hemma varje gång man måste gå in i lägenheten för att t.ex. utföra reparationer? Vad händer om det börjar brinna och dörren är låst - eller om polisen av någon anledning måste in i lägenheten? Det kan väl aldrig vara så att de ska behöva stå med en rondellmaskin för att komma in?

Jag har mig aldrig bott i en lägenhet där Brf har haft tillgång till huvudnycklar. Vad gäller att komma in i lägenheten vid olika typer av serviceinsatser/reparationer finns det ett par sätt att lösa det på. I förra lägenheten hade jag nyckeltub där jag kunde lägga nycklarna så att fastighetsskötaren kom in, i lägenheten innan dess kunde man sätta låset i serviceläge.

Om det brinner får de väl försöka slå sig in antar jag, polisen har väl med sig låssmed. Jag tror inte att det är jättevanligt att låssmed inte tar sig in.
Citera
2016-12-28, 13:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har mig aldrig bott i en lägenhet där Brf har haft tillgång till huvudnycklar. Vad gäller att komma in i lägenheten vid olika typer av serviceinsatser/reparationer finns det ett par sätt att lösa det på. I förra lägenheten hade jag nyckeltub där jag kunde lägga nycklarna så att fastighetsskötaren kom in, i lägenheten innan dess kunde man sätta låset i serviceläge.

Om det brinner får de väl försöka slå sig in antar jag, polisen har väl med sig låssmed. Jag tror inte att det är jättevanligt att låssmed inte tar sig in.

Intressant. Här i Finland har nog (såvitt jag vet) alltid bostadsbolaget huvudnycklar som de kan gå in med, förutom om man själv installerar ett säkerhetslås då med separat nyckel. Nu är jag iofs inte helt säker på hur det ligger till i helt nybyggda hus, men har nog aldrig hört talas om någon liknande lösning här.

Men ja, låssmed borde väl alltid på ett eller annat sätt kunna ta sig in, låter otroligt att man ska behöva såga loss hela dörren istället för att bara ha en låssmed att ta sig in och därefter helt enkelt byta ut låset. Eller är det verkligen så att om t.ex. låset av en annan anledning går sönder att man måste byta hela dörren?
Citera
2016-12-28, 13:37
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Intressant. Här i Finland har nog (såvitt jag vet) alltid bostadsbolaget huvudnycklar som de kan gå in med, förutom om man själv installerar ett säkerhetslås då med separat nyckel. Nu är jag iofs inte helt säker på hur det ligger till i helt nybyggda hus, men har nog aldrig hört talas om någon liknande lösning här.

Men ja, låssmed borde väl alltid på ett eller annat sätt kunna ta sig in, låter otroligt att man ska behöva såga loss hela dörren istället för att bara ha en låssmed att ta sig in och därefter helt enkelt byta ut låset. Eller är det verkligen så att om t.ex. låset av en annan anledning går sönder att man måste byta hela dörren?

Saknar man nycklar till en säkerhetsdörr är det bara att såga eller bända loss skiten, en låssmed kan inte dyrka upp låset. Man får då byta både dörr och karm. Har man dessutom en modernare säkerhetsdörr med hakreglar i golv och tak är det ett jävla helvete.
Citera
2016-12-28, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edelman
Saknar man nycklar till en säkerhetsdörr är det bara att såga eller bända loss skiten, en låssmed kan inte dyrka upp låset. Man får då byta både dörr och karm. Har man dessutom en modernare säkerhetsdörr med hakreglar i golv och tak är det ett jävla helvete.

Just det.. Eller nej, det är inget problem att öppna en säkerhetsdörr. Rätt borr och kunskap om hur låsen fungerar. Dyrka gör man inte då cylindrar idag är duktigt skyddade mot den typen av angrepp och det krävs otroligt mycket träning för att lyckas, något få låssmeder kan idag.

Under min karriär stötte jag enbart på en (1) säkerhetsdörr där vinkelkap va det enda alternativet, lyckligtvis behövde jag inte då innehavaren öppnade dörren själv till slut.
Detta var en dörr med Claves-lås dvs 6 st 20mm härdade kolvar i klass med säkerhetsskåp som gick ut uppåt, nedåt och framåt. Claves är normalt ett lås för just säkerhetsskåp mm

Sitter det ASSA, eller liknande på dörren går den att öppna lätt.

Orkar man inte ge sig på själva låskistan och istället offrar cylindern så tar det ett par offer-borr så har man tömt den på allt innehåll och skruvmejseln fungerar som nyckel.

Lås idag är skyddade mot normala verktyg. Inte mot borr för hårdmetall mm.

Vill man skydda sig i en lägenhet är det TID man skall köpa. Dvs bra lås på dörr, balkong (väldigt vanligt idag att man klättrar på fasad för att ta sig in både på plan 2 och 3), en bra säkerhetsdörr lägst klass 3 osv, larm skyddar inte, det talar om att något händer eller har hänt så det du tjänar är i avskräckande syfte och att man väljer någon annan lägenhet som inte har larm i första hand, över plan 1 är klisterlappar om larm lika effektivt som att ha larm då det är svårt att kontrollera att det faktiskt finns, på plan 1 är det lättare då man kan kolla genom fönstret i många fall.
Glöm allt vad fria väktarutryckningar heter, att en väktare skall ta en på bar gärning är som att vinna på lotto. Det du får av väktartjänsten är någon som kollar till och ev återställer/täcker en skadad dörr/ruta. Privatlarm är en dålig affär om bolaget måste åka på larm, därav är dessa larm inte de som har högst prio om man säger så, garantitiderna för inställelse är normalt väldigt generösa. Men de ger en form av trygghet som säljer.

Portkod eller bättre tagg/bricka ökar kontrollen på vilka som kommer in. Närvarostyrd belysning gör att nyfikna grannar kan se om någon befinner sig i trapphuset. Den som vill ta sig in olovligen vill göra detta i skydd av mörker eller i tysthet. Tar man bort eller minskar dessa möjligheter skjuter man problemet till någon annan.
Senast redigerad av frohike1ddd 2016-12-28 kl. 14:25.
Citera
2016-12-28, 15:27
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det är nog bra om du har en bra säkerhetsdörr, gärna någon av de högre klasserna. Vi har haft ganska mycket inbrott särskilt under somrarna häromkring senaste två åren, trots att det krävs bricka för att komma in i husen. Börjar nästan misstänka att det är någon reklamutdelare som är inblandad eftersom att tjuvarna verkar ha bra koll på vilka som är bortresta och så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in