2016-12-28, 09:22
Medlem
Hejsan allesammans! Hoppas jag har hamnat rätt för just detta ämnet :P

Hur som helst, min gamla kaffebryggare som jag har haft ett bra tag, har gjort sitt då den inte funkar mer.
Så jag tänkte om jag ändå ska köpa en ny kaffebryggare så vill jag ha en jättebra som kan vara en investering

Jag har kollat runt lite och har läst olika recessioner om olika kaffebryggare etc och har fått fram att de kaffebryggare som ger "bäst/godast" resultat är de som är godkända av ECBC..

Vet ej om det är sant eller inte, men efter att ha kollat så är det antingen mellan Moccamaster eller Melitta Aroma Signature Deluxe.

När det gäller kaffebryggare så är jag helt förvirrad.
Har läst att Moccamaster ska anses vara "mästaren" bland alla kaffebryggare, men vissa har skrivit att smaken är exakt samma som en bryggare som kostar typ 349kr.
Jag brukar använda Gevalia mellanrost kaffe, men när jag använder samma kaffe, kommer det att ge en annorlunda smak (godare) eller kommer det vara samma som en som kostar typ 400-500 kroners bryggare??

Någon här som kan hjälpa mig att välja mellan en Moccamaster eller Melitta Aroma Signature Deluxe ELLER en annan bryggare som kan ge samma smak som en Moccamaster??
Citera
2016-12-28, 09:36
Medlem
oyegies avatar
Moccamaster kommer inte göra nån större nytta om man inte köper kvalitetsbönor och maler själv,lite som att köpa dyrt finkaffe till en skräpbryggare.
Citera
2016-12-28, 09:40
Medlem
Hade jag varit som dig hade jag köpt en Moccamaster.
Citera
2016-12-28, 09:44
Medlem
tzjs avatar
Jag köpte en Moccamaster får några år sedan, och skulle den jäveln paja så köper jag en ny omedelbart.
Gick från en Melitta-bryggare av budgetmodell, och fortsatte med samma Zoega-kaffe i Moccamastern. Damn. Det var en större skillnad än jag trodde.

Kaffe är det första jag häller i mig på morgonen, så då vill jag att det är en fin kopp kaffe. Nästa steg är att hitta något roligare kaffe, men jag gillar Zoega Blue Java, så jag fortsätter med det.
Citera
2016-12-28, 10:19
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag köpte en Moccamaster får några år sedan, och skulle den jäveln paja så köper jag en ny omedelbart.
Gick från en Melitta-bryggare av budgetmodell, och fortsatte med samma Zoega-kaffe i Moccamastern. Damn. Det var en större skillnad än jag trodde.

Kaffe är det första jag häller i mig på morgonen, så då vill jag att det är en fin kopp kaffe. Nästa steg är att hitta något roligare kaffe, men jag gillar Zoega Blue Java, så jag fortsätter med det.

Tio års garanti om man registrerar den vill jag lägga till.

Provat Forza? Har du Willys+ säljer de fem paket Zogeas och Arvid Nordquist för 99 kr. Och tre för 99 kr om man tar de ekologiska som Hazienda. Vet inte hur länge erbjudandet gäller dock. Du kan köpa olika sorter och pröva dig fram.
Citera
2016-12-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Moccamaster kommer inte göra nån större nytta om man inte köper kvalitetsbönor och maler själv,lite som att köpa dyrt finkaffe till en skräpbryggare.
Är det så? Har aldrig malt kaffe tidigare så vet ej om man ska göra det på ett "speciellt" sätt :/

Citat:

Låter ju hur bra som helst! Det kaffet du köper, är det hela kaffebönor, eller är allt redan sönder malt?

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Provat Forza? Har du Willys+ säljer de fem paket Zogeas och Arvid Nordquist för 99 kr. Och tre för 99 kr om man tar de ekologiska som Hazienda. Vet inte hur länge erbjudandet gäller dock. Du kan köpa olika sorter och pröva dig fram.

Hur registrerar man det? Kommer kanske att åka ner till elgiganten antingen idag eller imorgon, men enligt deras hemsida så är garantin 1år :O

Fem paket för 99kr är bra ju! Men som sagt är det hela kaffebönor eller sönder malt?

Med andra ord, så är det inte värt att köpa Gevalias kaffe mer?
Citera
2016-12-28, 11:01
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Sant, jag tror jag reggat min också. Willys + har jag inte, men Arvids Nordqvist-kaffe gillar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Naxster
Är det så? Har aldrig malt kaffe tidigare så vet ej om man ska göra det på ett "speciellt" sätt :/

Låter ju hur bra som helst! Det kaffet du köper, är det hela kaffebönor, eller är allt redan sönder malt?

...
Det är färdigmalt kaffe, det tycker jag duger för mig. Jag är ingen kaffekonnässör, men jag uppskattar gott kaffe.
Citera
2016-12-28, 12:16
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Du kan köra med färdigmalet men skippa kaffet i vanliga mataffärer och gå till en kaffe och te handel så kan du köpa färska bönor som de maler åt dig men bättre att mala själv man har mer kontroll då.
Citera
2016-12-28, 12:53
Medlem
Citat:
Sant, jag tror jag reggat min också. Willys + har jag inte, men Arvids Nordqvist-kaffe gillar jag.

Det är färdigmalt kaffe, det tycker jag duger för mig. Jag är ingen kaffekonnässör, men jag uppskattar gott kaffe.
Hur reggar man sin kaffebryggare så man får 10 års garanti? Och hur mycket kostar det?

När jag köper från elgiganten är det värt att lägga till det där trygghetsavtalet för 209kr eller är det onödigt då man ändå kommer att få 10 års garanti??

Perfekt! Då blir det färdigmalt kaffe till att börja med!

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Du kan köra med färdigmalet men skippa kaffet i vanliga mataffärer och gå till en kaffe och te handel så kan du köpa färska bönor som de maler åt dig men bättre att mala själv man har mer kontroll då.
Tror nog att jag kommer att köpa färdigmalt kaffe från willys (till att börja med) kan sedan köpa färska bönor och se hur skillnaden blir
Citera
2016-12-28, 12:57
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Hur reggar man sin kaffebryggare så man får 10 års garanti? Och hur mycket kostar det?

När jag köper från elgiganten är det värt att lägga till det där trygghetsavtalet för 209kr eller är det onödigt då man ändå kommer att få 10 års garanti??

Perfekt! Då blir det färdigmalt kaffe till att börja med!

Tror nog att jag kommer att köpa färdigmalt kaffe från willys (till att börja med) kan sedan köpa färska bönor och se hur skillnaden blir
Det kommer med lite info i paketet när du köper en Moccamaster. Jag rekommenderar att aldrig köpa till försäkring från elkedjor. Det är helt onödigt egentligen. Köper du en Moccamaster så köper du kvalitet.
Citera
2016-12-28, 13:30
Medlem
Citat:

Det gör du hos tillverkaren (på nätet). 5 år ingår i köpet och reggade man sin kokare så får man ytterligare 5, alltså 10 år totalt.

https://www.moccamaster.com/se/registrera-10-ars-garanti

Jag köpte alltid Melitta Aroma tidigare och de brukade paja efter 3-4 år. Lyckligtvis så var det kraftig rabatt på Moccamaster när jag behövde ny och köpte en sådan istället och det har jag aldrig ångrat. Den har jag haft nu i 5 år utan problem. Dessutom brygger den gott kaffe!
Senast redigerad av KamratBlue 2016-12-28 kl. 13:59.
Citera
2016-12-28, 13:32
Medlem
Citat:
Det kommer med lite info i paketet när du köper en Moccamaster. Jag rekommenderar att aldrig köpa till försäkring från elkedjor. Det är helt onödigt egentligen. Köper du en Moccamaster så köper du kvalitet.
Så pass? Tänkte mer på att om något händer så kan det ändå vara bra att ha det där trygghetsavtal, då många elkedjorna är fula och säger att vissa saker inte gäller med i garantin -.-
Men då skippar jag den där trygghetsavtalet

En sista fråga bara, håller på att kolla på elgigantens hemsida och fick syn på dessa två:

Denna kommer jag att köpa: http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffebryggare/HBG741AOB/moccamaster-kaffebryggare-hbg741aob-svart

Sedan hittade jag även denna som är ungefär 500kr billigare :O
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffebryggare/H741AOW/moccamaster-kaffebryggare-h741aow-vit

Jag jämförde och läste lite om dessa två, och fick fram att den billigare varaniten har ungefär 1400 watt, medans "originalet" har 1520 watt.. Är det en stor skillnad?

Här är jämförelsesidan om ni vill se
http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductCompare-Start?products=H741AOW@store-elgigantenSE|HBG741AOB@store-elgigantenSE
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in