2016-12-27, 21:44
Medlem
Segments avatar
Här kommer kanske veckans största n00b-fråga, men jag försöker få lite koll på det här med olika typer av träprodukter. Jag planerar att bygga en träbänk och har därför varit på mitt lokala Bauhaus för att kolla in vad de har för material. Tidigare har jag byggt mat- och soffbord och då har jag använt mig av stora skivor som har varit flera meter långa och över en meter breda.

När jag var ute på ta-det-själv-lagret så fanns där snorbilliga plankor, typ 20 kronor metern. De hette en massa olika saker, men en av sorterna bar till exempel namnet "konstruktionsvirke". När jag sedan gick in i butiken så hittade jag även där plankor, men smalare sådana som var mycket dyrare (kanske 100 kronor metern istället). Förutom att dessa var fint slipade/hyvlade och därmed hade släta ytor så kunde jag inte bedöma vad skillnaden var (om någon hade frågat mig vilken modell som var dyrast så hade gissat på konstruktionsvirket då detta såg väldigt robust och rejält ut i största allmänhet).

Så, för att försöka koka ner mina funderingar till en konkret fråga så undrar jag lite vad de basala faktorerna är här och vad jag bör hålla utkik efter, tänka på. Vad händer om jag köper några meter konstruktionsvirke och går hem och snickrar ihop min bänk?
Citera
2016-12-27, 21:54
Medlem
Konstruktiosnvirke finns i ett antal klasser. Desto högre siffra desto starkare virke, eller snarare att den inte ska vrida sig eller böja sig. Dock får du leva med lite större kvisthål och liknande. När virket torkat kan själva kvisthålet lossna och du får en ganska fult hål. Dock är det inga problem att spika ihop en bänk med sådant virke, håll lite utkik efter stora kvistar och liknande.
Citera
2016-12-27, 21:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Här kommer kanske veckans största n00b-fråga, men jag försöker få lite koll på det här med olika typer av träprodukter. Jag planerar att bygga en träbänk och har därför varit på mitt lokala Bauhaus för att kolla in vad de har för material. Tidigare har jag byggt mat- och soffbord och då har jag använt mig av stora skivor som har varit flera meter långa och över en meter breda.

När jag var ute på ta-det-själv-lagret så fanns där snorbilliga plankor, typ 20 kronor metern. De hette en massa olika saker, men en av sorterna bar till exempel namnet "konstruktionsvirke". När jag sedan gick in i butiken så hittade jag även där plankor, men smalare sådana som var mycket dyrare (kanske 100 kronor metern istället). Förutom att dessa var fint slipade/hyvlade och därmed hade släta ytor så kunde jag inte bedöma vad skillnaden var (om någon hade frågat mig vilken modell som var dyrast så hade gissat på konstruktionsvirket då detta såg väldigt robust och rejält ut i största allmänhet).

Så, för att försöka koka ner mina funderingar till en konkret fråga så undrar jag lite vad de basala faktorerna är här och vad jag bör hålla utkik efter, tänka på. Vad händer om jag köper några meter konstruktionsvirke och går hem och snickrar ihop min bänk?

Du har ingen skillnad i hållfasthet så länge som det är samma mått, men självklart är planhyvlat virke dyrare, då all bearbetning kostar. Dessutom är planhyvlat virke oftast kvistfritt och då hoppar det upp i pris än mer.
Citera
2016-12-27, 21:56
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:

Var de så dyra som 100 kr metern kan det ha varit något litet exklusivare träslag.

Priset beror krasst på hur mycket du kan få ut ur varje träd. Därför är det mindre billigare än det större.
Sen finns det även olika bärighetsklasser/konstruktionsklasser. C14 är det vanligaste som säljs på till exempel Byggmax och Bauhaus. Jag vill minnas att Beijer säljer C24 som är någon krona dyrare per meter. Skillnaden är hållbarheten, antal kvistar och hur rak brädan är.

Hur tjock tänkte du att tvbänken ska vara? Det kan vara en idé att titta på till exempel råspont om du vill ha flera brädor i djupled. Med sponten bir det tvärstumt.
Citera
2016-12-27, 22:07
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hur tjock tänkte du att tvbänken ska vara? Det kan vara en idé att titta på till exempel råspont om du vill ha flera brädor i djupled. Med sponten bir det tvärstumt.

Spontant har jag tänkt att den ska vara typ lika tjock som Visingsö-bänken så inte speciellt tjock. Den ska bara belastas med lite blomkrukor egentligen. Så jag tänkte lägga typ två tre plankor i bredd och förstärka dem undertill med någon form av tvärsgående träbit.
Citera
2016-12-27, 22:10
Medlem
Segments avatar
När jag går såhär och tittar så blir jag dock förundrad över priserna på till exempel massiva träbord från olika möbelvaruhus. Är det något annat material vi pratar om då? För det är ju oftast en enorm skillnad mellan träfaner och massivt trä. Men kollar man på byggvaruhusen så känns det ju som att materialet för det massiva bordet bara skulle gå på några hundralappar (det vill säga, själva konstruktionskostnaden borde vara den absolut största kostnadsposten, och där antar jag att fanerprodukterna ändå kräver en hel del arbete också).
Citera
2016-12-27, 22:54
Medlem
killawifes avatar
Att tillverka ett massivt träbord är en dryg och kostsam process om det ska säljas som kvalitet och det är det man betalar för. Virket du köper på byggmarknaden är oftast med extremt få undantag snabbväxt virke utvalt för byggkonstruktioner. Virket man använder för lite schysstare möbler är ofta lagrat virke av betydligt högre kvalitet och därmed en högre kostnad redan där. Sen kostar själv arbetet att konstruera möbeln en hel del plus att det tillkommer en massa kostnader för packetering, frakter och logistik. Sen ungefär 100% i förtjänst på det.
Kan man göra ett lika fint bord hemma i snickarboden med virke från byggmarknaden? Njae. Kan man göra ett helt dugligt snyggt bord som är milsvida bättre än vad man hittar på IKEA? Helt klart.
Citera
2016-12-27, 23:12
Medlem
Bongomans avatar
Man kan få fint resultat även med billigare brädor men man ska torka flera år och ha en rejäl maskinpark. Som minst måste man äga gersåg, rikthyvel och handöverfräs.
Citera
2016-12-27, 23:31
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Att tillverka ett massivt träbord är en dryg och kostsam process om det ska säljas som kvalitet och det är det man betalar för. Virket du köper på byggmarknaden är oftast med extremt få undantag snabbväxt virke utvalt för byggkonstruktioner. Virket man använder för lite schysstare möbler är ofta lagrat virke av betydligt högre kvalitet och därmed en högre kostnad redan där. Sen kostar själv arbetet att konstruera möbeln en hel del plus att det tillkommer en massa kostnader för packetering, frakter och logistik. Sen ungefär 100% i förtjänst på det.
Kan man göra ett lika fint bord hemma i snickarboden med virke från byggmarknaden? Njae. Kan man göra ett helt dugligt snyggt bord som är milsvida bättre än vad man hittar på IKEA? Helt klart.

Finns det någonstans man kan köpa lite finare virke? Jag skulle vara beredd att betala lite mer, men jag känner bara till mina lokala byggvaruhus.
Citera
2016-12-27, 23:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Finns det någonstans man kan köpa lite finare virke? Jag skulle vara beredd att betala lite mer, men jag känner bara till mina lokala byggvaruhus.
Ditt lokala byggvaruhus kan säkerligen ta hem en finare skiva åt dig.
Citera
2016-12-28, 02:29
Medlem
SvartaBjorns avatar
Jag har amatörsnickrat en del, både för inom- och utomhusbruk och min (ringa) erfarenhet säger att man får vad man betalar för.

Själv har jag skippat Byggmax/Bauhaus och kör med Beijer istället. Priset per löpmeter må vara högre men i gengäld slipper jag att tokgranska varje bräda (nu gör jag visserligen det ändå men behöver gå igenom klart mindre mängd plank för att hitta de jag behöver).

Sedan brukar priset i slutänden bli detsamma då jag brukar hävda byggarrabatt samt även tjejrabatt på det. Funkar alltid...

Pappersvargen har helt rätt i att det går att beställa dyrare skivor. Har själv gjort det hos Beijer (ekskiva till soffbord). Vet dock inte om till exempel Byggmax eller Bauhaus har samma service.

Lycka till med ditt bygge!
Citera
2016-12-28, 13:04
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag har amatörsnickrat en del, både för inom- och utomhusbruk och min (ringa) erfarenhet säger att man får vad man betalar för.

Själv har jag skippat Byggmax/Bauhaus och kör med Beijer istället. Priset per löpmeter må vara högre men i gengäld slipper jag att tokgranska varje bräda (nu gör jag visserligen det ändå men behöver gå igenom klart mindre mängd plank för att hitta de jag behöver).

Sedan brukar priset i slutänden bli detsamma då jag brukar hävda byggarrabatt samt även tjejrabatt på det. Funkar alltid...

Pappersvargen har helt rätt i att det går att beställa dyrare skivor. Har själv gjort det hos Beijer (ekskiva till soffbord). Vet dock inte om till exempel Byggmax eller Bauhaus har samma service.

Lycka till med ditt bygge!

Jaha, är Beijer bättre alltså? Får väl ta mig en tur dig för att kolla. Dock är det oklart hur väl det kommer gå om jag begär tjejrabatt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in