2016-12-27, 23:50
Medlem
grondans avatar
Hej, ska bygga en dator åt min svärmor som ska arbeta i office samt göra mixtapes i musikprogram till sina träningspass hon håller i.

Är detta OK?
https://www.komplett.se/wishlists/ce309ee7-091a-420f-a1e2-4053efbdb316

Har planerat att ev. sätta in ett grafikkort om jag själv blir sugen på att spela lite på den. hehe

Edit: Tack på förhand!
Citera
2016-12-27, 23:51
Medlem
grondans avatar
Har redan köpt en SSD och hämtade ut ett gratis chassi från komplett idag. BTW
Citera
2016-12-27, 23:54
Medlem
BigFatCones avatar
Sjukt OP med den processorn till vad som verkar vara lite enkelt desktoparbete. En enkel i3 lär räcka gott och väl.

Det är din mosters dator, det är då rimligtvis din moster som betalar och hon ska inte behöva betala för att du kanske vill spela på hennes dator ibland. Hade hon önskat ett grafikkort så hade det varit en sak men nu har hon ju inte det.
Citera
2016-12-28, 00:00
Medlem
grondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hade hon önskat ett grafikkort så hade det varit en sak men nu har hon ju inte det.

Såklart ska jag stå för GPU om jag ville sätta in det i efterhand.
Anledningen till att jag valde i5 med 4 kärnor istället för 2 var för att jag ville minimera chansen att det skulle gå långsamt när man klippte i musikprogrammet m.m som hon använder sig av.
Processorn tar mest stryk när man arbetar med sånt nämligen. Vill ju att det ska hålla ordentligt när jag lovat att fixa det till henne.

5000, är hennes max. Just nu ligger bygget på 4616.
Men såklart kan man ju sänka sig till i3 för att göra det billigare.
Citera
2016-12-28, 00:08
Medlem
grondans avatar
Någon som har erfarenhet med i3 och redigeringsprogram (ljud/video)?

Lutar mot denna om jag ska nedgradera processorn: https://www.komplett.se/product/855379/datorutrustning/processor/intel-core-i3-6100-skylake-processor#
Citera
2016-12-28, 00:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grondan
Såklart ska jag stå för GPU om jag ville sätta in det i efterhand.
Anledningen till att jag valde i5 med 4 kärnor istället för 2 var för att jag ville minimera chansen att det skulle gå långsamt när man klippte i musikprogrammet m.m som hon använder sig av.
Processorn tar mest stryk när man arbetar med sånt nämligen. Vill ju att det ska hålla ordentligt när jag lovat att fixa det till henne.

5000, är hennes max. Just nu ligger bygget på 4616.
Men såklart kan man ju sänka sig till i3 för att göra det billigare.
Ah, jag trodde att det fanns i3 som var quadcore, eller rättare sagt förutsatte detta.

Jag har dock suttit och klippt musik på en gammal C2D med 4GB ram och mekanisk hårddisk utan att det för den sakens skull gick särskilt långsamt. Det är trots allt bara musik vi snackar om, inte film i 4K. Men. Jag vet ju inte vad för program som ska användas och hon kanske använder något som gärna vill använda mycket CPU.
Citera
2016-12-28, 00:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Någon som har erfarenhet med i3 och redigeringsprogram (ljud/video)?

Lutar mot denna om jag ska nedgradera processorn: https://www.komplett.se/product/855379/datorutrustning/processor/intel-core-i3-6100-skylake-processor#

Som sagt, ljud är inga problem. Hur det är med video vet jag inte riktigt eftersom jag aldrig försökte med högupplöst videoredigering på den C2D-burken som jag nämnde.
Citera
2016-12-28, 00:27
Medlem
grondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Som sagt, ljud är inga problem.

Tack för infon, det får nog bli en i3 ändå.
Citera
2016-12-28, 00:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tack för infon, det får nog bli en i3 ändå.
Jag tror att det kommer räcka. Släng till ett göttigt tangentbord eller skön mus istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in