Citat:
Ursprungligen postat av
internet211
1. Finns det mediciner som sänker insulinproduktionen?
2. Har hypoglykemi och hög insulinproduktion en koppling?
3. Finns det medicin mot lågt blodsocker?
4. Är hög insulinproduktion samma sak som diabetes? Eller ett tecken på att man håller på att få det?
1. Insulinproduktionen beror på vad du äter och mängden du äter. Är man frisk så utsöndras insulin när blodsockret går upp, för att transportera energin till våra celler i kroppen, insulin utsöndras för ditt blodsocker ska gå ner till normal nivå igen, hur lång tid detta tar beror på mängden mat och din insulinkänslighet m.m.
2. Hypoglykemi är underaktiv sköldkörtel, tillräckligt med insulin produceras inte alltså, vilket gör att insulinet inte funkar som det ska. Detta finns det medicin emot, t.ex bla Levaxin som fungerar som en sköldkörtel. Har du däremot diabetes typ 1 och din injicerar insulin, och injicerar för mycket kan blodsockret nivån sjunka under det normala, vilket kan leda till hypoglykemi.
3. Hos en frisk människa blir aldrig blodsockret för lågt, kroppen reglerar detta själv. Är man sjuk (diabetes) finns det glukostabletter man kan ta för att höja blodsockret till en stabil nivå.
4. Det beror på vad man menar, har man en hög insulinproduktion kan det vara ett tecken på insulinresistent eller en minskning av insulinkänslighet (Cellerna blir sämre på att ta emot energin, vilket gör att blodsockret fortsätter vara högt och även insulinproduktionen). Detta kan i sin tur leda till diabetes typ 2.
Ska tilläggas att jag är ingen expert överhuvudtaget på detta område, finns det någon här som vet bättre får den självklart rätta mig. Ifall du är orolig över ditt blodsocker/insulin så rekommenderar jag att du går till läkaren och tar prover. Är du frisk är detta inget du behöver oroa dig över, kroppen sköter detta utan problem själv. Vill du öka insulinkänsligheten kan du motionera/träna, äta bättre m.m.