Vilket "område vid centralstation i en större stad" någonstans har någonsin varit rent och prydligt?
Man kan vara i en oerhört vacker italiensk stad och så fort man närmar sig en station så är det skumma typer, missbrukare etc. Om ni har varit i exempelvis Florens är ju inte centrala stationen ett skimrande rennässans underverk i vit marmor utan ganska ruffigt. Kort sagt verkar det vara stadsbildens lag att stationerna och området utanför dom, åtminstone i Europa, är tillhåll för ljusskygga typer och allehanda missbrukare.
Jag vet faktiskt inte om det är ett problem. Vad gör man på enstation? Väntar, köper en tidning, på väg bort eller hem. Går in i folk, kollar klockan, har tråkigt, glor på folk.
Jag har inga större krav på stationer. Tycker att lunda borna får skärpa sig lite, ett j.a lyxklagomål i en stad som överallt annars är oerhört lugn (och jävligt tråkig)
Centralstationen i Malmö känns överraskande nog lugn och städad men så har de ju rustat upp den en del dom senaste åren. Fast det har alldrig så länge jag har bott där varit ett skummt ställe. Det har värnhems torget stått för