2016-12-27, 01:56
Medlem
Whiteejacks avatar
Tjena allesammans Flashbackare.

Jag har en kommande gruppintervju inom kort det är sisådär runt 10 personer.
Service yrke gäller det, så japp det vanliga tjatet om att vara trevlig,le och vara sorterad etc stämmer nog in i vad de letar efter.

Men min oro sträcker sig mer över mina funderingar kring:

-Jättemånga sökande svarar ju likadant på dessa frågor som ställs under gruppintervjun, förmodligen jätte tjatigt för rekryterarna att höra samma skit och smörja varje gång, hur sticker man ut på ett positivt sätt?

-Ska man visa upp en falsk trevlig/glad sida av sig själv även fast det märks? (skiter rekryteraren väl i om jag kommer fake:a min glädje när jag väl jobbar sålänge jag lever mig in i rollen bra?) Eller är det down-side att visa ett fake:at beteende under gruppintervjun?

-Är det positivt eller negativt att visa att man desperat vill ha jobbet? T.ex "Jag har alltid velat jobba här och det är enda jobbet jag verkligen vill ha (och nåt i den stilen) eller anses det som negativt?

Lite sådana tankar jag har, och ni får jättegärna dela med er erfarenheter från gruppintervjuerna ni vart på, eller rekryterare som kanske kan se sina inblick.
Citera
2016-12-27, 03:25
Medlem
PiusXIIIs avatar
Har aldrig varit på någon gruppintervju, men googlade lite och hittade detta:

"Visa din åsikt, men låt de andra kandidaterna tala. Ignorera andra kandidater som är för aggressiva eller gör personliga påhopp. Försök att undvika att hamna i hetsiga diskussioner med andra kandidater. Det är alltid en bra idé att ha sista order i en intervju.

Generellt är detta inte den sista anställningsintervjun i en anställningsprocess."

Min egen tanke är att man bara kan vara sig själv. Det viktigaste är att man håller sig lugn och skärpt. Det är nog bra att få sista ordet, men det kanske inte är så bra om det blir uppenbart att man jagar det. Desperat vill man aldrig framstå som. Däremot som intresserad.
Citera
2016-12-27, 04:00
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har aldrig varit på någon gruppintervju, men googlade lite och hittade detta:

"Visa din åsikt, men låt de andra kandidaterna tala. Ignorera andra kandidater som är för aggressiva eller gör personliga påhopp. Försök att undvika att hamna i hetsiga diskussioner med andra kandidater. Det är alltid en bra idé att ha sista order i en intervju.

Generellt är detta inte den sista anställningsintervjun i en anställningsprocess."

Min egen tanke är att man bara kan vara sig själv. Det viktigaste är att man håller sig lugn och skärpt. Det är nog bra att få sista ordet, men det kanske inte är så bra om det blir uppenbart att man jagar det. Desperat vill man aldrig framstå som. Däremot som intresserad.

Tack! Väldigt nice. Håller med mycket, ödmjukhet och ett lugn men samtidigt starkt visa sin åsikt.

Någon mer?
Citera
2016-12-27, 04:03
Medlem
var lugn, ögonkontakt, lyssna på andra, nicka lite då o då, verka intresserad. och det är inte vad du säger utan hur du säger det, verka genuin och ärlig
Citera
2016-12-27, 04:25
Medlem
l150s avatar
var på en gruppintervju för en jävla massa år sen ( fick jobbet ) på Liseberg.
Samtliga som gick vidare och fick jobb tog plats, men gjorde det på ett lugnt och behärskat sätt.
De som satt och pumpade ut " jag är bäst" och de som satt tysta i ett hörn fick åka hem.
Citera
2016-12-27, 04:40
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
var på en gruppintervju för en jävla massa år sen ( fick jobbet ) på Liseberg.
Samtliga som gick vidare och fick jobb tog plats, men gjorde det på ett lugnt och behärskat sätt.
De som satt och pumpade ut " jag är bäst" och de som satt tysta i ett hörn fick åka hem.

Nice att du nämner detta, det är precis Liseberg det gäller i mitt fall. Det är som sagt viktigt att vara social på ett bra sätt, som du säger.

Kan du ge lite mer om det/på det eller var det allt?
Citera
2016-12-27, 04:42
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
var lugn, ögonkontakt, lyssna på andra, nicka lite då o då, verka intresserad. och det är inte vad du säger utan hur du säger det, verka genuin och ärlig

Yes, finns olika moment i grupp intervjun tror dem går igenom alla dem för att se vilken personlighet man har, t.ex ett moment där man får värdera och sortera vissa ord och komma överens i lag, samt ställa sig upp inför gruppen (enda momentet man ställer sig upp) och berätta för folket varför man vill ha jobbet/vad man kan tillföra till jobbet/varför just man ska bli anställd, där kanske dem kollar på hur man talar inför en grupp? Vet inte riktigt
Citera
2016-12-27, 05:05
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Nice att du nämner detta, det är precis Liseberg det gäller i mitt fall. Det är som sagt viktigt att vara social på ett bra sätt, som du säger.

Kan du ge lite mer om det/på det eller var det allt?

Ärligt så kommer jag inte riktigt ihåg processen , är 15 år sen.
Och hur det ser ut idag kanske inte ens påminner om "min tid ".

Har för mig att det först var en del när alla satt och pratade om random skit, åt godis och var småmysiga, några skeva frågor om värderingar tex.
Man fick berätta om sig själv inför gruppen. Samtliga som fick brain freeze, rodnade, stammade gick inte vidare.
Kommer inte ihåg om det var en del två på gruppintervjun, men det kom sen en riktigt fittig one to one intervju som blev riktigt personlig.
En typ 23 årig tjej som lekte psykolog och ville " komma innanför skinnet" .

Är du inte ett praktmiffo så kommer du säkert ro hem den intervjun med god marginal.

Jag jobbade i nån glass och korvkiosk, sög rätt hårt.
Det enda positiva var att jag tog alla jämna kontanter i fickan, utan att slå in skiten samt att det var en väldigt söt tjej som ville dricka öl och ha sex efter arbetspassen.
Citera
2016-12-27, 14:20
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Ärligt så kommer jag inte riktigt ihåg processen , är 15 år sen.
Och hur det ser ut idag kanske inte ens påminner om "min tid ".

Har för mig att det först var en del när alla satt och pratade om random skit, åt godis och var småmysiga, några skeva frågor om värderingar tex.
Man fick berätta om sig själv inför gruppen. Samtliga som fick brain freeze, rodnade, stammade gick inte vidare.
Kommer inte ihåg om det var en del två på gruppintervjun, men det kom sen en riktigt fittig one to one intervju som blev riktigt personlig.
En typ 23 årig tjej som lekte psykolog och ville " komma innanför skinnet" .

Är du inte ett praktmiffo så kommer du säkert ro hem den intervjun med god marginal.

Jag jobbade i nån glass och korvkiosk, sög rätt hårt.
Det enda positiva var att jag tog alla jämna kontanter i fickan, utan att slå in skiten samt att det var en väldigt söt tjej som ville dricka öl och ha sex efter arbetspassen.

Tror det är ganska lika vilka dem "söker"

Så när man berättar om sig själv bryr dem sig säkert inte ett dugg vad man säger utan mer Hur man talar inför gruppen?

Samt när dem ber en ställa sig upp och tala om för alla i gruppintervjun varför man är mest länpad? Förmodligen bara hur man talar inför grupp?

Tänker även (kanske du ej minns, men du känner ju dig) var du mycket glad under intervjun (le mycket osv) hört det är superviktigt
Tack!
Citera
2016-12-27, 17:07
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
-Är det positivt eller negativt att visa att man desperat vill ha jobbet? T.ex "Jag har alltid velat jobba här och det är enda jobbet jag verkligen vill ha (och nåt i den stilen) eller anses det som negativt?

Det är alltid negativt.

Tänk på att är du på en gruppintervju är oddsen mot dig. Det är kanske fjorton andra personer i samma grupp och företaget håller kanske i tio gruppintervjuer vilket betyder att din chans är 1/150 på ett ungefär. De kommer alla sitta och smöra för rekryterarna.

Därför bör du göra tvärtom. Fråga vad ett jobb på deras företag kan göra för dig, varför du ska jobba för just dem och inte på någon annanstans, vilka karriärmöjligheter de erbjuder dig som är en kompetent och högpresterande individ.

Sedan är det viktigt att inte stressa så jävla mycket. Oavsett vad du gör är det till stor del slumpen som avgör om du får jobbet eller inte.
Citera
2016-12-27, 18:12
Medlem
l150s avatar
Citat:
Tror det är ganska lika vilka dem "söker"

Så när man berättar om sig själv bryr dem sig säkert inte ett dugg vad man säger utan mer Hur man talar inför gruppen?

Samt när dem ber en ställa sig upp och tala om för alla i gruppintervjun varför man är mest länpad? Förmodligen bara hur man talar inför grupp?

Tänker även (kanske du ej minns, men du känner ju dig) var du mycket glad under intervjun (le mycket osv) hört det är superviktigt
Tack!

Jag var nog bara en random skön kille, pratade lite, log lite, kikade in i några ögon osv.
Hade en kollega som var en stereotyp för ensamvarg aka skolskjutningar i USA, och eftersom han fick jobb så var nog inte kraven så höga.
Citera
2016-12-27, 18:33
Medlem
Whiteejacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det är alltid negativt.

Tänk på att är du på en gruppintervju är oddsen mot dig. Det är kanske fjorton andra personer i samma grupp och företaget håller kanske i tio gruppintervjuer vilket betyder att din chans är 1/150 på ett ungefär. De kommer alla sitta och smöra för rekryterarna.

Därför bör du göra tvärtom. Fråga vad ett jobb på deras företag kan göra för dig, varför du ska jobba för just dem och inte på någon annanstans, vilka karriärmöjligheter de erbjuder dig som är en kompetent och högpresterande individ.

Sedan är det viktigt att inte stressa så jävla mycket. Oavsett vad du gör är det till stor del slumpen som avgör om du får jobbet eller inte.

Sant beror väl på mest också om rekryterarna får en "feeling" för mig, jag personligen hade ju anställt dem jag tycker är "sköna" ser trevliga ut och jag personligen gillar, så det är ju bara att hoppas man blir omtyckt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in