2016-12-25, 23:02
Medlem
Från Nyheter 24, Nasrin Madani:

"I går den 23 september började tusentals sjuåriga barn skolan i Iran. För 29 år sedan började jag också skolan samma datum. Jag kommer ihåg att jag var tvungen att bära en stor, lång och mörk uniform med den långa svarta slöjan. Det var verkligen obehagligt med dessa kläder. Jag kände mig ful och ville inte ha slöja.

Vissa månader var det jättevarmt och jag ville leka utan min slöja, och de andra barnen ville detsamma som jag. Det var outhärdligt för oss som barn. Men det var förbjudet. Vi var tvungna att följa skolans regler. Min mamma förklarade för mig att alla kvinnor oavsett hur unga de är tvingas att ha hijab eftersom det är tvång i ett islamiskt land. Jag kunde inte ta av min slöja ens efter skolan ute på gatan, för det fanns alltid en man eller en kvinna som sa att jag skulle täcka håret.

Detta är berättelsen om tusentals flickor i mitt hemland som började sin första dag i skolan i går. Under hela min barndom och ungdom fick jag lära mig att jag skulle täcka mitt hår och min kropp, eftersom det annars skulle stimulera män. Varje dag propagerades det i radio, tidningar, tv, skolor, universitet, på gator och så vidare att man måste bära slöja. Det systemet gav mig en känsla av skuld på grund av mitt hår och min kropp.

När kvinnorna kräver mer frihet i mitt hemland, förtrycks de ännu mer av regimen. Många kvinnor arresteras på grund av sitt hår. Hijabpoliser bötfäller dem. Förra året attackerade några extrema fanatiker kvinnor med syra.

Faktiskt är hijab ett verktyg för att kontrollera kvinnor i mansdominerade samhällen. I islams ideologi är den mest undergivna kvinnan den bästa kvinnan. Du kan inte föreställa dig hur reklam kan skada en kvinna som kommer från ett land som har obligatorisk hijab. I själva verket, H&M och Åhléns, främjar ni en religiös, manlig fråga som skadar miljoner kvinnor i världen. Deras reklam är emot kvinnor som fortfarande kämpar för sina rättigheter.

"Åhléns är ett varuhus för alla och det vill vi visa i vår kollektion", säger Lina Söderqvist marknadschefen Åhléns.

Det finns många företag som annonserar om hijab i Iran, Saudiarabien och så vidare. Även där finns miljoner kvinnor som inte gillar att bära hijab. Hur skulle du tänka, Lina, om nazistpartiet i Sverige införde en reklam med budskapet: "Heil Hitler", och Adolf Hitler dök upp i klädreklam? Är inte Sverige till för alla och kämpar för jämställdhet för alla? Åhléns är för alla, så varför går Åhléns inte bortom ideologin? Särskilt när det är en kvinnohatande ideologi.

Det är självklart så att många beslöjade kvinnor som bor i Sverige inte själva bestämmer att de ska bära hijab. De är tvingade av traditionen att bära den. Jag menar att det inte spelar någon roll vilket land de bor i. Traditionen följer dem oavsett.

Åhléns och H&M, ni borde skämmas. Det ni gör är ett smutsigt trick för att tjäna pengar.

Nasrin Madani"
Citera
2016-12-25, 23:07
Medlem
Slöjan kommer att bli ett mode i Sverige. Sug på den, massor av kvinnor kommer att bära den. Sedan kan ni sitta här och gnälla bäst ni vill

Slöjan kommer att bli symbolen för valfrihet och frihet, det startar nu!

Tro mig
Citera
2016-12-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det är ett stort svek mot alla de kvinnor och flickor som flytt till Sverige för att slippa religiöst förtryck.

Inställningen i Sverige verkar snarare vara att det är bra med religiöst förtryck och att man vill massimportera den så att den finns i Sverige också.

Bra inlägg!

Ja, många kvinnor som själva varit utsatta skriver ju debattinlägg och varnar för utvecklingen. De, om några, ska väl tas på allvar?
Citera
2016-12-25, 23:18
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Stämmer överens med min bild av beslöjade kvinnor, såväl konvertiter som orcher. De är i allmänhet inte förtryckta utan har tvärtom självmant valt huckle. Dags att sluta tycka synd om dem!

Ja, det finns nog hela spektrat här. Från de som känner sej tvingade och vill göra uppror men hålls tillbaka till de som frivilligt gömmer sej bakom slöjan för att slippa kraven på utbildning och jobb.
Att bli försörjd, först av maken sen av svenska skattepengar lockar nog många feta äggkläckningsmaskiner.
Citera
2016-12-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantofflan
Slöjan kommer att bli ett mode i Sverige. Sug på den, massor av kvinnor kommer att bära den. Sedan kan ni sitta här och gnälla bäst ni vill

Slöjan kommer att bli symbolen för valfrihet och frihet, det startar nu!

Tro mig

Sedan är det iofs viss skillnad på hur man klär sig privat och i tjänsten. Att slöja nu är okej i poliskåren tycker jag låter underligt. Förhoppningsvis har storleken på godkänd slöja hunnit diskuteras också. Annars är det väl Burka nästa?
Citera
2016-12-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I Åsne Seijerstads bok "Två systrar" om två norska systrar som radikaliseras tar hon upp slöjan som symbol för sharia och som politisk signal.
"Att bära
niqab kan aldrig vara feminism"
http://www.dn.se/kultur-noje/asne-seierstad-att-bara-niqab-kan-aldrig-vara-feminism/
Det är skrämmande läsning, det är inga förtryckta kvinnor det handlar om. De börjar bära slöja som provokation och låter inte skolan sätta reglerna. De vet att det inte går att komma åt dem med lagliga medel.
De ståtar med slöjan som symbol för sin "renhet" i jämförelse med oss obeslöjade horor.

I våra förorter växer det fram grupper av unga flickor som frivilligt börjar vira in sej i slöja.
Den som inte ser vad som är på gång borde slås i bojor och deporteras till valfritt slöjland.

Tack för länken.
Citera
2016-12-25, 23:32
Medlem
Detta är knappast en ny och främmande företeelse.

Vad är ni rädda för?

"Gifta svenska kvinnor dolde i regel sitt hår fram till för drygt 100 år sedan, sedan släpptes det fram bit för bit. Denna historia har länge varit ganska okänd, men en ny doktorsavhandling har nu frilagt utvecklingen där kvinnorna började visa alltmer av sitt hår i takt med sekulariseringen och uppluckringen av gamla normer."

http://www.svd.se/slojan-har-en-lang-historia-i-sverige
Citera
2016-12-25, 23:46
Medlem
Citat:

Vad är ni rädda för?

"Gifta svenska kvinnor dolde i regel sitt hår fram till för drygt 100 år sedan, sedan släpptes det fram bit för bit. Denna historia har länge varit ganska okänd, men en ny doktorsavhandling har nu frilagt utvecklingen där kvinnorna började visa alltmer av sitt hår i takt med sekulariseringen och uppluckringen av gamla normer."

Fick tjejerna förr-i-tiden bli poliser?

Ja, de flesta av oss vet att det såg ut så tidigare, ja. Men känns inte så kul få in mer gammaldags religion i samhället igen.

Jag skulle inte välkomna om äldre svenska normer kom tillbaka. Men nu importerar vi liknande dumheter och "måste" visa detta respekt???
Citera
2016-12-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Fick tjejerna förr-i-tiden bli poliser?

Ja, de flesta av oss vet att det såg ut så tidigare, ja. Men känns inte så kul få in mer gammaldags religion i samhället igen.

Jag skulle inte välkomna om äldre svenska normer kom tillbaka. Men nu importerar vi liknande dumheter och "måste" visa detta respekt???

Föraktar du de gamla svenska normerna?

Du röstar säkert på Vänsterpartiet också
Citera
2016-12-25, 23:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Vad är ni rädda för?

Att gå tillbaka 100 år i tiden kan ju vara lite skrämmande. Ska vi göra det i allt i vårt samhälle så det står i samklang med dessa normer?
Håret är kvinnans största prydnad.
De tror ju att Allah skapat människan. Varför skapade han inte kvinnorna flintskalliga då?
Då hade vi sluppit mycket elände.
F ö tror jag du är i trotsåldern.
Citera
2016-12-26, 00:02
Medlem
Citat:
Föraktar du de gamla svenska normerna?

Du röstar säkert på Vänsterpartiet också

Haha, vad har vänsterpartiet med svensk religion för 100 år sedan att göra?
Citera
2016-12-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaJinda
Haha, vad har vänsterpartiet med svensk religion för 100 år sedan att göra?

Tja dom hatar de gamla svenska normerna. Ja allt gammalt svenskt, vilket du också verkar göra. Du kanske är en F!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in