Citat:
Ursprungligen postat av
Overkokt.Blomkal
Mmm, man slänger den i diket. Större vilt ska man egentligen rapportera via 112 (i Sverige), men även där brukar "man" slänga det i diket.
Tyckte det var dåliga exempel, t.ex. var Anders Eklund ganska kringresande (och lyckades undkomma ett mord med det). Hur som helst tror jag att GM är hemmahörande vid samma "kust" som BO. (Med överlevnadsinstinkt inkluderade jag någon som försökte undvika straff.) (OT: under "rätt" förhalande är det mycket lätt att förmå gemene man att mörda.)
Vidare: typisk man som gör sig skyldig till sexualbrott/sexualmord brukar vara "man i hennes närhet". Vart fick du obekant ifrån? Att den danska polisen inte lyckats hitta bra potentiella kandidater?
Diskussionen brukar ofta passera det. "Antagligen en bekant", hänvisande till någon luddig "statistik".
Men: Nu är det så att BO befann sig på en offentlig plats, vilket väsentligen minskar sannolikheten för bekantskap. Inget tyder på att hon hade bestämt möte med någon. Inget tyder heller på att någon till henne bekant befann sig på platsen.
Mordet på EM kan nog jämföras med morden på Elin Krantz, Ida Johansson, Engla Höglund eller Helén Nilsson (samtliga befann sig på en offentlig plats, och samtliga saknade relation till GM) eller Nattvandrarbengts offer. Vid sexualmord där det finns en koppling mellan GM och BO så brukar det lösas ganska snabbt. Bettinamordet, mordet i Haninge 2006, med flera. (Lisa Holm får väl betraktas som något mellanting, halvoffentlig plats och BO var troligen halvbekant för GM.)
Jag är rätt säker på att GM var obekant för BO, alternativt att det fanns någon flyktig bekantskap (att de gått i samma skola, att hon kände hans syster, eller så) – absolut mest troligt det förstnämnda.
Edit: Statistik är överlag ett väldigt trubbigt instrument att använda på ett specifikt fall.