2016-12-24, 22:06
Moderator
KomissarieBecks avatar
Enligt TV4 så hävdar nu polisen att man är säkra på att man har rätt GM anhållen.
Även om man inte är helt tydlig med sin information så hävdar man koppling till blodet som man
funnit på brottsplatsen.
Utgår från att man är klar med DNA-analysen.
Citera
2016-12-24, 22:09
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Otrevligt utdrag från pappans FB :

Hur faan kan dom låta kuskar och startpersonal på jägersro leva ..??? Det är omsättning på över 80 miljoner och har en jävla massa arschlen som ska ansvara för att det ska gå rätt till 😲😈 å sen är det barStefan Möllerer som vinner 😃
Ja han är inte helt stabil den gubben, det står då helt klart. Tänk att det bara är en mikroliten del det vi ser via FB, frågan är hur det har låtit inom hemmets väggar under alla år...
Citera
2016-12-24, 22:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Jo för det är precis det man kan lille vän. Det är nämligen så PK-hysteriskt idag att ingen PK-snut vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på tanken att kalla en MGM för "främling" om han vet att denna har utländsk bakgrund. Så att man nu benämner denna som just "främling" får mig att bli nästan helt säker på att det handlar om en etnisk svensk GM.

Det är på grund av din fixering kring invandring som du drar den slutsatsen.

Googla på exempelvis:
främling polisen
främling misshandel
främling gripen

...och du finner att det finns poliser som faller utanför ramen för din konspiratoriska världsbild. Det vill säga: "främling" är på vardagligt språk en person som är främmande, eller obekant, för en. I flyktingdebatten däremot har begreppet främling i diskussionen om främlings(fientlighet) en annan betydelse. Men polisen som uttalade sig diskuterade inte politik, utan relationen mellan BO och MGM.

Det finns inget som säger att poliser inte kan/bör/ska använda ordet främling om obekanta, vilket jag också visade i citatet från polisen ovan (men du valde att inte kommentera det).

Så nej, du har fel, och för att vara uppriktig så vet jag vet mer om detta än vad du gör.
Senast redigerad av Troian 2016-12-24 kl. 22:17.
Citera
2016-12-24, 22:24
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är på grund av din fixering kring invandring som du drar den slutsatsen.

Googla på exempelvis:
främling polisen
främling misshandel
främling gripen

...och du finner att det finns poliser som fallet utanför ramen i din konspiratoriska världsbild. Det vill säga: "främling" är på vardagligt språk en person som är främmande, eller obekant, för en. I flyktingdebatten däremot har begreppet främling i främlings(fientlighet) en annan betydelse. Men polisen som uttalade sig diskuterade inte politik, utan relationen mellan BO och MGM.

Det finns inget som säger att poliser inte kan/bör/ska använda ordet främling om obekanta, vilket jag också visade i citatet från polisen ovan (men du valde att inte kommentera det).

Så nej, du har fel, och för att vara uppriktig så vet jag vet mer om detta än vad du gör.
Meeen, jag behöver inte googla. jag vet vad ordet betyder och hur det används, men det du inte verkar kunna förstå är att av rädsla för att uppfattas som "främlingsfientlig" och av rädsla för vilket ramaskri det skulle kunna bli så skulle de allra flesta undvika ordet om en invandrare i alla fall i offentliga sammanhang.
Vad tror du skulle hända om valfri 7-klöver-politruk eller vem som helst inom etablissemanget skulle uttala följande mening om det var en babbe eller en neger som hade gjort det?: "En främling mördade två försvarslösa pensionärer".
Twittervänstern och hela PK-eliten hade gått bananas och vederbörande hade fått avgå samma dag.
Citera
2016-12-24, 22:37
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Meeen, jag behöver inte googla. jag vet vad ordet betyder och hur det används, men det du inte verkar kunna förstå är att av rädsla för att uppfattas som "främlingsfientlig" och av rädsla för vilket ramaskri det skulle kunna bli så skulle de allra flesta undvika ordet om en invandrare i alla fall i offentliga sammanhang.
Vad tror du skulle hända om valfri 7-klöver-politruk eller vem som helst inom etablissemanget skulle uttala följande mening om det var en babbe eller en neger som hade gjort det?: "En främling mördade två försvarslösa pensionärer".
Twittervänstern och hela PK-eliten hade gått bananas och vederbörande hade fått avgå samma dag.

Men lägg av, en främling är en främling. Att du sen sitter och fantiserar om hur enskilda individer använder ordet eller inte är helt ointressant.
Citera
2016-12-24, 22:46
Medlem
Troians avatar
Citat:

Du har din världsbild, och du vet vad främling betyder i den kontexten. Men du vet inte vad det betyder för de som har en annan världsbild.

Vad presstalespersonen sade var:

Citat:
– Det är en främling. Vi har inte hittat någon relation mellan offer och gärningsman.

Alltså främling i bemärkelsen obekant.

Främlingsfientlighet däremot är något annat, det handlar inte om fientlighet mot obekanta, utan är att likna vid ett enklare ord för xenofobi.
Citera
2016-12-24, 23:00
Medlem
Citat:
Klart att pappan inte direkt har med morden/slakten att göra. Självklart.

Men i denna familj har barnen växt upp med en blodtörstig pappa, har slaktar en söt vit kanin och hänger upp framför sig när ngn annan tar en bild till FB. Barnen ser oxå detta.
Han poserar gladeligen framför egenhändigt dödade/slaktade div djur på bilder..

Barn gör inte som föräldrar säger åt dem att göra, nej barn gör som sina föräldrar gör!!!!

Ta några ex: Prästens son ser det som naturligt att gå till kyrkan på söndagar, bagarens son ser det som naturligt att pappa pratar om bullar och bakar hemma, snickarens son ser det som naturligt att pappa snickrar hemma mm mm

tragiskt..

Isåfall skulle det bo många dubbelmördare i våra trakter. Och då menar jag från Gävle i söder till så långt upp i landet du kan komma och hela inlandet. Min dotter och hennes, och förresten deras barn också. Plus en massa bekanta och släkt och vänner runt omkring. Några präster också för den delen. Jag har flera vänner på FB som delar foton av deras byten, både fisk och vilt. Själv jagar jag inte men älskar att fiska och jag brukar visa mina vänner om jag fått en fin öring.

Idag på julafton har vi både ätit köttbullar, älghjärta och tjälknöl på älg. Och skinka från gris, ägg från höns och fisk från hav och sjö.
Inte är vi blodtörstiga dubbelmördare för det, bara normala Svenssons.

Vad åt du på julbordet? Det är klart, du kan ju vara vegetarian förstås.

Lägg bara ner...
Senast redigerad av Budare123 2016-12-24 kl. 23:02. Anledning: Glömde vissa saker som jag tänkte skriva.
Citera
2016-12-24, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja men den oskyldiga blir ju på sätt å vis betraktad som skyldig just tack vare att han ska skylas till varje pris. Vore jag oskyldigt beskylld för något så skulle jag se det som värsta björntjänst att försöka dölja min identitet. Som oskyldig vill man ha öppenhet och det är ju därför vi har offentlighetsprincipen för att skydda oskyldiga.
Det är ju principiellt viktigt. Det är den typen av etik och moral som gör att Sverige inte är samma skithål till land som de länder folk flyr ifrån. Inte specifikt bara den frågan men det börjar någonstans där.
Folk är djur i grund och botten.
Citera
2016-12-25, 01:10
Medlem
hakro807s avatar
Förklaringen kan vara väldigt enkel. GM hoppade på nio-bussen i Hudiksvall för att åka hem till Älgered 4 mil bort. Han beter sig stökigt och busschauffören väljer att helt sonika slänga av honom vid Råbo. Vi vet nämligen att bussen stannade där. Närmaste bebyggelse är stugorna någon km bort. GM kommer till BO1:s stuga och knackar på. Kvinnan är gammal, GM påverkad och det är becksvart ute. Hon blir rädd och ringer sin granne. Han ringer polisen och stövlar sedan över. Vad som händer nu är omöjligt att veta. Kanske har GM en kniv, kanske hittar han ett tillhygge i kvinnans carport. Kanske kände han sig i sitt mentala tillstånd hotad av BO2. Vi vet iaf resultatet... Efter detta flyr han längs skogsvägarna/stigarna till Silja, en promenad på 2-3 km.

Känner väl till området och detta är för mig det mest sannolika förloppet. Helt enkelt en väldigt tragisk händelse, inget som planerades i förväg.
Citera
2016-12-25, 01:11
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Absolut, ser nu att det var en del stavfel men handen på hjärtat, du tänkte ju på "Haren" och inte "harren" men givetvis kommer du undan denna gång

Yes vi återgår till ämnet

Vet vi säkert vem GM är?
Hade inte BO1 och BO2 ihop det? Det va bara grannar?

Nej, 100% säkert att det är S.P får vi nog vänta med tills på Måndag om eventuell häktning sker då. I vart fall så är det flertalet i tråden som menar att S.P inte går att få tag på / inte svara i telefon. Enligt rykten så skall han också haft kontakt med Psykvården.

För egen del så har jag tagit fram avståndet från bostaden till brottsplats och vill minnas att det var exakt 21 kilometer. Åklagaren och sin sida har också bekräftat att GM endast bor ett par mil så det stämmer i vart fall överens.
När det gäller BO 1 och BO 2 så lär de var jag har hört endast varit grannar. Morden skall ha skett i kvinnans hus och troligen så har BO 2 försökte komma till undsättning men tyvärr inte lyckats. BO 1 och 2 skall ha varit vid liv när polisen kom till platsen men båda dog kort därpå. Huruvida de var kommunicerbara lär utredningen visa så småningom.

Något som jag har funderat på är att misstänkte GM:s båda föräldrar har varit hyfsat aktiva på facebook men inte ett ord/uppdatering etc har skett de senaste dagarna. Inte för att det är ett måste men om ett dubbelmord sker inom 2 mil från bostaden så kan man ju tycka att det borde sätta fart på skrivandet men tyvärr icke. (Skriver jag enbart för att de skulle kunna vara beroende på att deras son är inblandad men det är såklart inga garantier).

Slutligen så har det även ryktats om en advokat som har varit följare av S.P på FB men denna skulle ha tagits bort i dag på förmiddagen. Inget som jag har haft möjlighet att kontrollera men om det stämmer så kan man ju tycka att det är högst anmärkningsvärt att någon(advokat) ägnar sig åt sådant på julaftons morgon strax efter ett dubbelmord i området.

Det är väl så som situtationen ser ut i nuläget.
Senast redigerad av KomissarieBeck 2016-12-25 kl. 01:17.
Citera
2016-12-25, 03:16
Medlem
Citat:
Klart att pappan inte direkt har med morden/slakten att göra. Självklart.

Men i denna familj har barnen växt upp med en blodtörstig pappa, har slaktar en söt vit kanin och hänger upp framför sig när ngn annan tar en bild till FB. Barnen ser oxå detta.
Han poserar gladeligen framför egenhändigt dödade/slaktade div djur på bilder..

Barn gör inte som föräldrar säger åt dem att göra, nej barn gör som sina föräldrar gör!!!!

Ta några ex: Prästens son ser det som naturligt att gå till kyrkan på söndagar, bagarens son ser det som naturligt att pappa pratar om bullar och bakar hemma, snickarens son ser det som naturligt att pappa snickrar hemma mm mm

tragiskt..

Blir mer rädd för dig än för pappan. Du verkar ju ha noll verklighetsförankring. Som någon tidigare nämt så skulle varannan människa i dessa trakter då vara blodtörstig dubbelmördare, som inte gör något annat än att mörda och våldta på sån fritid.
Det är väl bättre att man ser en "söt vit kanin" hängandes i garaget och fattar att det är så kött ser ut innan det hamnar i köttdisken, eller ska vi lära barnen att köttet växer på träd istället?

In på psyket med dig nu.
Citera
2016-12-25, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wpyr
Blir mer rädd för dig än för pappan. Du verkar ju ha noll verklighetsförankring. Som någon tidigare nämt så skulle varannan människa i dessa trakter då vara blodtörstig dubbelmördare, som inte gör något annat än att mörda och våldta på sån fritid.
Det är väl bättre att man ser en "söt vit kanin" hängandes i garaget och fattar att det är så kött ser ut innan det hamnar i köttdisken, eller ska vi lära barnen att köttet växer på träd istället?

In på psyket med dig nu.

Finns inget blodtörstigt i att skjuta vilt, stort som smått, lagligt. Lika lite som det är att dra upp fisken från älven eller sjön. Eller ha fårfarm eller kaniner?

Vilken verklighet lever du i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in