2016-12-24, 00:52
Medlem
R170s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jo, jag kollade filmerna, men var du även vid Mast 2, alltså på vänster sida av Sven Eriksons väg om man kommer från Rydboholm?

Jag var aldrig på vänster sida upp mot masten.
Citera
2016-12-24, 01:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Jag var aldrig på vänster sida upp mot masten.

Okej!
Jag gick ca: 100 meter in på stigen vid Mast 2 (detta var sommaren 2014) och alla kråkor, allt prasslande, hundskall och gevärsskott (om det nu var ett skott) kom från höger när jag följde stigen vid Mast 2.

Men nu verkar det som om mordet skedde vid Mast 1. BT skriver att fyndplatsen ligger en bit innan torpet Djupedal. Jag gick bara ca: 200 meter in på Stigen vid Mast 1, och jag såg aldrig något torp. Jag får ta mig dit igen och ännu lite längre.
Citera
2016-12-24, 01:11
Medlem
R170s avatar
Om man tittar på bilden nedan där cykeln hittades så är det någon byggnad? bakom som inte kan finnas på vägen mitt imot mast 2 där vägskälet är för det är en backe upp där om inte cykeln hittades ännu längre in på vägen som verkade ta slut nu.

http://i65.tinypic.com/e1946s.jpg
Senast redigerad av R170 2016-12-24 kl. 01:29.
Citera
2016-12-24, 01:39
Medlem
Har varit här mycket för att plocka svamp. Framförallt promenaden från mast 1 till 2 genom skogen. Jag har alltid tyckt att det känns väldigt olustigt att gå där. Som tidigare nämnt, kråkor, flaxande... Inte nog med det så Vid mast 1 ser ni nog ännu idag kvarlevorna efter en hund som jag fann där, död,inuti en ihopknuten sopsäck... Polisen var där och scannade efter chip. Men ingenting. Ett par åkte dit för att begrava hunden. Den var i för dåligt skick att flytta.
Häromdagen såg jag dock ändå att den återigen slitits upp till ytan av, vad jag förmodar, djur..
Känslan längst stigen är allt annat än bekväm. Och även om svamparna frodas runtomkring så är känslan av att alla lyssnar och tittat just på dig!

Men det här torpet djupedal? Menar ni då den grunden av en tidigare byggnad som man finner om man går in vid mast 1 och följer vägen för att gå rundan för att sedan komma ut vid mast 2. Men vid hälften av sträckan går man ned åt vänster istället på en skogsväg. Där finner man en död skog som håller andan. Skräp och spår nedkastade från branten. Omaka skor som står utspridda i skogen framför stengrunden
... Man går ganska fort tillbaka för att fortsätta att följa vägen och ta sig ut vid mast 2.
Citera
2016-12-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
För er som inte har har PLUS-tjänsten på Borås Tidning (vilket jag skaffade i eftermiddags) så fanns det 30 relativt stora bilder på Reijo och andra ynglingar, långhåriga med svarta skinnjackor och utsvängda jeans och med mopeder. Några bilder på poliser och åklagaren Sven Styring och några fler bilder på Konsum-butiken (som sedan bytte namn till Gamleboden).

Sedan hade BT en tidslinje från tiden före mordet och fram till 1991 då preskriptionstiden gick ut.

Dessutom fanns det ett antal tidningsartiklar som verkade vara avfotograferade med en kamera eller smartphone. Några av artiklarna var misstänkt lika de som lagts ut tidigare i tråden.

Det fanns också ett persongalleri med Reijos föräldrar och kompisar till Reijo och poliser och andra.

Den pensionerade Boråspolisen, Kjell Evertsson, berättade om detta fall i gratistidningen Xtra Borås 2012. På två av PLUS-bilderna syns Evertsson på ett par bilder vid likbilen. Han var ung och helt ny polis och fallet Reijo Daag var hans första fall.

GOD JUL
(Glöm inte att lyssna på del 2 av podcasten)
Kortet på mopedkillarna är inte taget i närheten av Fagersberg och de var heller inte kompisar med vare sig Reijo eller Ingemar. De här pojkarna bodde ner mot Svaneholm och är också äldre
Citera
2016-12-24, 10:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlizz
Har varit här mycket för att plocka svamp. Framförallt promenaden från mast 1 till 2 genom skogen. Jag har alltid tyckt att det känns väldigt olustigt att gå där. Som tidigare nämnt, kråkor, flaxande... Inte nog med det så Vid mast 1 ser ni nog ännu idag kvarlevorna efter en hund som jag fann där, död,inuti en ihopknuten sopsäck... Polisen var där och scannade efter chip. Men ingenting. Ett par åkte dit för att begrava hunden. Den var i för dåligt skick att flytta.
Häromdagen såg jag dock ändå att den återigen slitits upp till ytan av, vad jag förmodar, djur..
Känslan längst stigen är allt annat än bekväm. Och även om svamparna frodas runtomkring så är känslan av att alla lyssnar och tittat just på dig!

Men det här torpet djupedal? Menar ni då den grunden av en tidigare byggnad som man finner om man går in vid mast 1 och följer vägen för att gå rundan för att sedan komma ut vid mast 2. Men vid hälften av sträckan går man ned åt vänster istället på en skogsväg. Där finner man en död skog som håller andan. Skräp och spår nedkastade från branten. Omaka skor som står utspridda i skogen framför stengrunden
... Man går ganska fort tillbaka för att fortsätta att följa vägen och ta sig ut vid mast 2.

Bra!
Jag kände inte till torpet Djupedal, men namnet trodde jag att jag hört, men jag förväxlade det med Djupadalsbacken i Gånghester. Det var Borås Tidning som skrev att kroppen hittades på stigen som leder till Torpet Djupedal. Jag googlade och hittade en bild på ett mycket gammalt torp. Ska lägga upp bilden snart innan jag firar jul.

Här är en bild på ett Torp och namnet på bilden är 1920 Djupedal, men nu ser jag att det ligger i Hålanda församling som ligger åt Alingsås. Alltså är det inte rätt torp.

http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/2015/12/1.-1920-Djupedal.-Karl-Hansson-och-hans-systrar-Alma-och-Kristina-800x578.jpg
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-24 kl. 10:37.
Citera
2016-12-24, 10:29
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
Kortet på mopedkillarna är inte taget i närheten av Fagersberg och de var heller inte kompisar med vare sig Reijo eller Ingemar. De här pojkarna bodde ner mot Svaneholm och är också äldre

Okej, då vet man det. Och Reijo är inte med på bilden, det såg jag.
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-24 kl. 10:37.
Citera
2016-12-24, 10:56
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Om man tittar på bilden nedan där cykeln hittades så är det någon byggnad? bakom som inte kan finnas på vägen mitt imot mast 2 där vägskälet är för det är en backe upp där om inte cykeln hittades ännu längre in på vägen som verkade ta slut nu.

http://i65.tinypic.com/e1946s.jpg

Ja, denna diskussion var aktuell för ett par år sedan i tråden. Då diskuterades efter vilken bilväg mordet hade skett, Fagersbergsvägen mellan ålderdomshemmet Fagersro, förbi bostadsområdet Skansen, förbi infarten till torpet Skräppekärr (som idag tillhör Viskafors scoutkår) och ner för backen mot Rydboholmsbolaget.

Någon i tråden hade då fotograferat infarten till Skräppekärr från Fagersbergsvägen.

Mordet har skett på en skogsväg längs med Sven Eriksons väg. Och den byggnad (om det nu är en sådan) diskuterades också. Jag funderade på om det kunde vara två större civila polisfordon som ex. teknikerna använder, men de ser lite väl stora ut.

Dessutom var tråddeltagarna, inklusive jag själv, osäkra på om fotot med cykeln och byggnaden var fotat från fyndplatsen och ut mot Sven Eriksons väg, eller från motsatt håll.

Vid platsen för den röda träpinnen, alltså en bit in i skogen från Sven Eriksons väg, så fortsätter väl skogsstigen genom skogen och ut på Fagersbergsvägen, om jag förstått det rätt.

För flera år sedan, innan tråden skapades, om jag minns rätt, så körde jag på Fagersbergsvägen i riktning mot Rydboholm. Strax innan backen ner mot Rydboholmsbolagen, så fanns det en tydlig skogsväg på höger sida av vägen. Jag parkerade bilen på skogsvägen och gick en bit in på skogsvägen och efter någon minut så ser jag några hustak längre bort i skogen. Jag förmodade då att det var Sune på Dammens hustak eller verkstaden hustak.

Men åter igen, om Borås Tidning har rätt om platsen, vilket man får förmoda i och med att de lanserat denna podcast, så har mordet skett en bit in på skogsstigen vid Mast 1.

Men byggnaderna/fordonen som syns bortom cykeln förbryllar en aning...

Idag finns det några byggnader både vid Mast 1 och Mast 2, men de har väl med de olika GSM-masterna att göra antar jag (om det nu är GSM-master).
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-24 kl. 10:59.
Citera
2016-12-24, 11:13
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlizz

Jag får helt enkelt ta mig "en titt" på Mast 1 och Mast 2 igen och gå hela den rundan.

Jag har tidigare, på iPad, sparat ner alla foton på jag tagit på möjliga skogsvägar som påminner skogsstigen med cykeln och vandrat på stigarna från olika håll och spegelvänt bilderna för att hitta "rätt plats." Dock har jag inte hittat rätt plats, vad jag vet. Men då det har förflutit 40 år så har ju miljön förändrats.
Citera
2016-12-24, 12:49
Medlem
Jag har alltid trott platsen är stig mittemot mast 2 o är vad som sades när mordet skedde, nu blir också jag osäker. Men bt hade fel på fler saker bl a med någon de intervjuade strax efter mordet. Och om det jag alltid trott att det är vägen höger in f svenericssonsvägen kan byggnaderna som syns förklaras kanske att det låg en soptipp här då o kan vara "byssjorna" man ser
Citera
2016-12-24, 12:55
Medlem
[quote=tjej7h|59391489]Jag har alltid trott platsen är stig mittemot mast 2 o är vad som sades när mordet skedde, nu blir också jag osäker. Men bt hade fel på fler saker bl a med någon de intervjuade strax efter mordet. Och om det jag alltid trott att det är vägen höger in f svenericssonsvägen kan byggnaderna som syns förklaras kanske att det låg en soptipp här då o kan vara "byssjorna" man ser[/QUOTE
Vid stig som då var liten väg mittemot mast 2 fanns också en bom på den tiden o har för mig jag sett en sån från nån bild från mordplatsen. Och isf om det går komma ut från Skansen därifrån som du trodde pajos så kan det ju förklara vad både de o Tjejen som hittade kroppen gjorde här. De tig helt enkelt en runda ena väg Sven erikssonsv o fagersbergsvägen tillbaka eller tvärtom. Den där skylten trodde någon var markering för vandringsled, man kan tydligen göra så om det inte är flera leder, men det var bara en gissning. Den där vimpeln som hänger i trädet undrar man ju också över, men det verkar ju som platserna är utmärkta på nåt sätt här o jag har inte sett dom förut här
Citera
2016-12-24, 13:14
Medlem
Det är vid mast 1. Har varit där flertal gånger och det finns inga tvivel. Kommer du från rydboholm, så ta vänster vid mast 1. Gå ca 50 m in där och vänd dig om, så är du nästan exakt där bilden är tagen på cykeln. Som jag skrev för ett par år sedan så är det taken på polisens fordon du ser på sven Erikssons vägen.
Senast redigerad av mappen 2016-12-24 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in