2016-12-23, 18:30
Medlem
Pajosvs avatar
Nu hittade jag lite mer uppgifter om var kroppen hittades:

På BT:s sida så skriver de: Karta:

"Karta: Här är skogsvägen där Reijos kropp hittades. Reijo Daags kropp hittades klockan 13 fredagen 9 april 1976 av en ung kvinna som var ute och rastade familjens hund. Först såg kvinnan cykeln liggande vid vägen. Längre in på skogsvägen mot det gamla torpet Djupedal hittade hon Reijos kropp.

Grusvägen som skogsvägen ligger vid går från Sven Eriksons väg i Rydboholm, in mot skogar och mossar.

Familjen Daag bodde i en nybyggd villa på Lars Väg på Fagersberg i Viskafors. Han sågs senast vid Konsum alldeles i närheten, klockan 17.45 onsdagen 7 april 1976."

Torpet Djupedal känner jag inte till, men jag har hört namnet.
Citera
2016-12-23, 19:48
Medlem
R170s avatar
Jag var en sväng idag vid platsen mitt i mot mast 2 där pinnen med röda "korset" och vägskälet finns. Vet att det kanske inte är rätt plats nu.

Filmade runt omkring "korset".
View My Video

Från "korset" till vägskälet cykeln hittades
View My Video

Sen hittade jag en markeringsremsa som var väldigt smutsig som var fastknuten i en gren nära vägskälet. Öppnade den lite så färgen syntes.

Markeringsremsan
http://i66.tinypic.com/xnsuwo.jpg

Bild mot vägskälet med markeringsremsan till höger.
http://i67.tinypic.com/16lwg8n.jpg
Citera
2016-12-23, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant att få del av dessa filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av R170
Jag var en sväng idag vid platsen mitt i mot mast 2 där pinnen med röda "korset" och vägskälet finns. Vet att det kanske inte är rätt plats nu.

View My Video

View My Video

Sen hittade jag en markeringsremsa som var väldigt smutsig som var fastknuten i en gren nära vägskälet. Öppnade den lite så färgen syntes.

Markeringsremsan

Stort tack för ditt filmande av platsen runt omkring det märkliga "korset" och ner till vägskälet där hans cykel hittades 1976-04-09.

Mycket intressant att få ta del av omgivningen där Reijo bestialiskt kom att mördas.
Citera
2016-12-23, 23:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

View My Video

View My Video

Markeringsremsan

Lysande!!!
Efter julhelgen får jag nog gå längre in på skogsstigen vid Mast 1 för att se vägkorsningen på den flygbild jag har. Förra gången, sommaren 2014, tror jag gick jag närmare 200 meter in på stigen, men det var kanske för kort.

Jag gick även in på stigen vid Mast 2, men vände efter ett tag. Det prasslade ordentligt i buskar och träd, kråkor och andra fåglar flaxade omkring och kraxade. Jag hörde flera hundskall som ekade och något gevärsskott.

Trots att det var tidig eftermiddag mitt i högsommaren så kändes det lite olustigt, framförallt på grund av gevärsskottet. Vildsvin får man väl jaga året om om jag minns rätt, och de kan vara rätt aggressiva även om de vanligtvis är aktiva under sen kväll och natt.
Citera
2016-12-23, 23:22
Medlem
Pajosvs avatar
För er som inte har har PLUS-tjänsten på Borås Tidning (vilket jag skaffade i eftermiddags) så fanns det 30 relativt stora bilder på Reijo och andra ynglingar, långhåriga med svarta skinnjackor och utsvängda jeans och med mopeder. Några bilder på poliser och åklagaren Sven Styring och några fler bilder på Konsum-butiken (som sedan bytte namn till Gamleboden).

Sedan hade BT en tidslinje från tiden före mordet och fram till 1991 då preskriptionstiden gick ut.

Dessutom fanns det ett antal tidningsartiklar som verkade vara avfotograferade med en kamera eller smartphone. Några av artiklarna var misstänkt lika de som lagts ut tidigare i tråden.

Det fanns också ett persongalleri med Reijos föräldrar och kompisar till Reijo och poliser och andra.

Den pensionerade Boråspolisen, Kjell Evertsson, berättade om detta fall i gratistidningen Xtra Borås 2012. På två av PLUS-bilderna syns Evertsson på ett par bilder vid likbilen. Han var ung och helt ny polis och fallet Reijo Daag var hans första fall.

GOD JUL
(Glöm inte att lyssna på del 2 av podcasten)
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-23 kl. 23:31.
Citera
2016-12-24, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
För er som inte har har PLUS-tjänsten på Borås Tidning (vilket jag skaffade i eftermiddags) så fanns det 30 relativt stora bilder på Reijo och andra ynglingar, långhåriga med svarta skinnjackor och utsvängda jeans och med mopeder. Några bilder på poliser och åklagaren Sven Styring och några fler bilder på Konsum-butiken (som sedan bytte namn till Gamleboden).

Sedan hade BT en tidslinje från tiden före mordet och fram till 1991 då preskriptionstiden gick ut.

Dessutom fanns det ett antal tidningsartiklar som verkade vara avfotograferade med en kamera eller smartphone. Några av artiklarna var misstänkt lika de som lagts ut tidigare i tråden.

Det fanns också ett persongalleri med Reijos föräldrar och kompisar till Reijo och poliser och andra.

Den pensionerade Boråspolisen, Kjell Evertsson, berättade om detta fall i gratistidningen Xtra Borås 2012. På två av PLUS-bilderna syns Evertsson på ett par bilder vid likbilen. Han var ung och helt ny polis och fallet Reijo Daag var hans första fall.

GOD JUL
(Glöm inte att lyssna på del 2 av podcasten)

Hej
Kan du ta printscreen och lägga ut här?
Mycket intressant!!!!!!!!!!!!!
Citera
2016-12-24, 00:11
Medlem
R170s avatar
Citat:
Lysande!!!
Jag gick även in på stigen vid Mast 2, men vände efter ett tag. Det prasslade ordentligt i buskar och träd, kråkor och andra fåglar flaxade omkring och kraxade. Jag hörde flera hundskall som ekade och något gevärsskott.

Det första jag la märke till var faktiskt alla fåglar som kraxade/flaxade omkring där

Jag ska ta och filma vid mast 1 någon dag med
https://www.google.se/maps/@57.6476709,12.8931171,3a,75y,90.2h,77.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQHYWFz1uK1q7ed3NArU4w!2e0!7i1 3312!8i6656
Senast redigerad av R170 2016-12-24 kl. 00:23.
Citera
2016-12-24, 00:22
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har aldrig sett en märkning/vägmärke av detta slag någonstans tidigare.

Det man kommer att tänka på i första hand är att det är mordplatsen som har fått denna märkning. Skylten verkar ju vara ny.

Över 40 år har gått och även skogen har förändrats under alla dessa år. Är detta ett märke över mordplatsen så tycker jag det är bra att så har skett.

Man kan ju hoppas att Ingemar/Chatrine kommer att berätta allt vad som skedde den 7 april 1976 för Reijos mor. H*n har ju inget att riskera. Jag betvivlar att h*n kommer att göra det men hoppas jag har fel.

Kanske allt kommer i ”The Cathrine Loford Story”:

Många av de fördomar om psykisk ohälsa som i Radio Totalnormal lyfts upp till diskussion, bar Cathtine Loford själv på: hon, en parant blondin som jobbat som dansare, mimartist och värdinna ute i världen. Vad hade hon på Fountain House att göra, liksom?
– Men allt det tog de ur mig här, säger Cathrine Loford och växlar rappt över till en karaktäristisk snutt ur sin showtime-*repertoar: en kompis i Göteborg sade att jag surfat genom livet på en räkmacka. Men vadå, då får man ju majonnäs på fötterna.

Rökande Fountain Housepersonal och radiokolleger runtomkring svarar med ett asgarv vid innergårdens rökbord där vi sitter.
Så blir Cathrine allvarlig, sippar på sitt kaffe och berättar om vägen tillbaka från svackan och hur hon gjorde för att bygga upp självkänslan på nytt.
– Jag började städa och sortera ”The Cathrine Loford Story”, *boken om mitt liv. Skulle den verkligen få så snöpligt slut som självmord vid 46 års ålder? Nej!

Mera.....

En av radions fixstjärnor är Cathrine Loford, som med dramatisk röst berättar om när hon och hennes mor mötte Liz Taylor i New York. I Fontänbladet, med redaktion i huset, skriver hon om hur hon var en av Kungens omtalade kaffeflickor. Min bekant Christer Gustafsson bjöd med mig. Det var egentligen mycket städade tillställningar, säger hon till City. Själv brukar jag göra lite nöjesinriktade inslag. Om resor, showtime och nostalgi.

Hon verkar ju ha haft ett intressant liv i varje fall, förutom ungdomstiden då kanske. Tragiskt att inte RD fick leva livet han med!
Citera
2016-12-24, 00:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bra-va
Hej
Kan du ta printscreen och lägga ut här?
Mycket intressant!!!!!!!!!!!!!

Man kan registrera ett konto och det kostar endast en krona, åtminstone första månaden. Jag antar att man kan avsluta kontot efter den månaden.

Printscreen behövs inte eftersom jag sparat alla bilder, men det tar lite tid att ladda upp alla bilder på Photobucket som jag använder. Och så kanske Borås Tidning inte blir så glada...

I vilket fall så hinner jag inte med det under julhelgen, men kanske senare.
Citera
2016-12-24, 00:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det första jag la märke till var faktiskt alla fåglar som kraxade/flaxade omkring där

Jag ska ta och filma vid mast 1 någon dag med
https://www.google.se/maps/@57.6476709,12.8931171,3a,75y,90.2h,77.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQHYWFz1uK1q7ed3NArU4w!2e0!7i1 3312!8i6656

Har du varit där, vid Mast 2, helt nyligen? Hur långt in gick du ungefär?
Citera
2016-12-24, 00:39
Medlem
R170s avatar
Citat:
Har du varit där, vid Mast 2, helt nyligen? Hur långt in gick du ungefär?
~200m. Jag var där idag om du läser ovan och tittar på filmer och bilder. Jag gick till vägskälet där ev. cykeln hittades och vägen till höger som går upp till en kulle ~50-100 m där korset finns (Mordplatsen ?) .
Citera
2016-12-24, 00:43
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
~200m. Jag var där idag om du läser ovan och tittar på filmer och bilder. Jag gick till vägskälet där ev. cykeln hittades och vägen till höger som går upp till en kulle ~50-100 m där korset finns (Mordplatsen ?) .

Jo, jag kollade filmerna, men var du även vid Mast 2, alltså på vänster sida av Sven Eriksons väg om man kommer från Rydboholm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in