2016-12-22, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Sätt dig själv på en antabus kur och undvik alkohol tills domen fallit kan vara bra att visa att man själv tagit initiativ till sitt missbruk. Fördelen nu är att det är en massa helgdagar och det kan ta tid innan du kallas in på ytligare provtagningar.
Känner dock att jag helst inte vill gå på en sådan kur, det verkar vara en del bieffekter som jag gärna skulle vilja slippa, dessutom är väl antabus endast för folk med grova problem? Får överväga det åtminstone om det ger chans att jag får villkorlig dom istället för skyddstillsyn.

Vad tror du angående att berätta om hela resan? Totalt ökas körsträckan då från 500m till ungefär 1500m, blir straffet mycket högre då tror du? Fanns en hel del personer på plats och möjligvis kameror, dessutom tror jag inte åklagaren är dum i huvudet och undrar säkert hur jag kunde börja min färd ifrån parkeringen på en bensimstation.
Citera
2016-12-22, 08:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte931
Känner dock att jag helst inte vill gå på en sådan kur, det verkar vara en del bieffekter som jag gärna skulle vilja slippa, dessutom är väl antabus endast för folk med grova problem? Får överväga det åtminstone om det ger chans att jag får villkorlig dom istället för skyddstillsyn.

Vad tror du angående att berätta om hela resan? Totalt ökas körsträckan då från 500m till ungefär 1500m, blir straffet mycket högre då tror du? Fanns en hel del personer på plats och möjligvis kameror, dessutom tror jag inte åklagaren är dum i huvudet och undrar säkert hur jag kunde börja min färd ifrån parkeringen på en bensimstation.

Låt du åklagaren sköta sitt, och du ditt i detta.

Det behöver inte vara så dramatiskt, när du redan uppenbarligen medverkat rätt bra till att utreda dina dumheter. Åklagaren (rättsväsendet) vill inte maximera ditt lidande, utan vill (dels) ge dig en läxa och få dig att aldrig göra om saken och (dels) visa för alla andra att man får ett straff om man kör på fyllan. Men åklagaren har en gärningsbeskrivning som denne anser kan bevisas, och utöver den behövs inget mer.

I princip ändrar dock inte körsträckan värderingen av brottet "rattfylleri", utan det är berusningsgraden som räknas.
Citera
2016-12-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Låt du åklagaren sköta sitt, och du ditt i detta.

Det behöver inte vara så dramatiskt, när du redan uppenbarligen medverkat rätt bra till att utreda dina dumheter. Åklagaren (rättsväsendet) vill inte maximera ditt lidande, utan vill (dels) ge dig en läxa och få dig att aldrig göra om saken och (dels) visa för alla andra att man får ett straff om man kör på fyllan. Men åklagaren har en gärningsbeskrivning som denne anser kan bevisas, och utöver den behövs inget mer.

I princip ändrar dock inte körsträckan värderingen av brottet "rattfylleri", utan det är berusningsgraden som räknas.
Fick brev nyligen om att jag har möjlighet att medverka i för utredningen, men du anser att jag inte borde säga något? Vad skulle hända om de har mig på video att jag kör in på bensinmacken, skulle inte min trovärdighet sjunka betydligt? Skulle straffet bli strängare?

Kan ju tänka mig att åklagaren har miljoner saker att tänka på så här i jultid och kanske inte orkar ta reda på något sånt då jag redan är tagen för grov rattfylla.
Citera
2016-12-22, 14:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Fick brev nyligen om att jag har möjlighet att medverka i för utredningen, men du anser att jag inte borde säga något? Vad skulle hända om de har mig på video att jag kör in på bensinmacken, skulle inte min trovärdighet sjunka betydligt? Skulle straffet bli strängare?

Kan ju tänka mig att åklagaren har miljoner saker att tänka på så här i jultid och kanske inte orkar ta reda på något sånt då jag redan är tagen för grov rattfylla.

Frågan är ju vad du kan vinna? Jag bedömer att du får lika mycket (rätt åt dig, dessutom, så klarar vi av den moralkakan) för det du berättat och erkänt som om du lägger till något.
Citera
2016-12-22, 15:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Om du stannat bilen, gått ur och sedan kört vidare kan det bli två fall av grov rattfylla och ett högre straff.
Citera
2016-12-22, 20:58
Medlem
Citat:
Frågan är ju vad du kan vinna? Jag bedömer att du får lika mycket (rätt åt dig, dessutom, så klarar vi av den moralkakan) för det du berättat och erkänt som om du lägger till något.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du stannat bilen, gått ur och sedan kört vidare kan det bli två fall av grov rattfylla och ett högre straff.
Oj fy fan. Är du säker på det? Eftersom det samanföll nästan direkt inpå varann, hur skulle det kunna ses som en rattfylla?
Citera
2016-12-22, 21:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Oj fy fan. Är du säker på det? Eftersom det samanföll nästan direkt inpå varann, hur skulle det kunna ses som en rattfylla?

Att du skulle få två straff för en fyllekörning låter i sanning märkligt. För att det skall bli aktuellt måste det handla om två skilda gärningar, vid två olika tillfällen.
Citera
2016-12-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
------Gissningsvis kommer du inte få ta om körkortet på ett år och du måste troligen installera alkolås och lämna in prover.------
Grovt rattfylleri lär betyda återkallad behörighet i 24 månader
Citera
2016-12-23, 01:34
Medlem
Citat:
Att du skulle få två straff för en fyllekörning låter i sanning märkligt. För att det skall bli aktuellt måste det handla om två skilda gärningar, vid två olika tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Känner väl samma sak, men just nu känns det som det enda jag kan göra är att uppdatera händelseförloppet för polisen, de kommer med största sannolikhet ändå att fråga mig någon gång under processen hur bilen hamnade på en bensinstation.

Jo tack det har jag också för mig, betyder också läkarintyg när jag ska ta om körkortet, men nykterhet i 18 månader klarar jag av garanterat!
Citera
2016-12-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter

Då hade jag fel där. Fast det är bra att farliga förare inte tillåts på vägarna.
Citera
2016-12-23, 12:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Går man ur bilen, köper en korv och går in i bilen igen är det två körningar. Samma princip som när du blir tagen i en fartkamera, köper en korv och fortsätter köra. Eller då räcker det egentligen att du kört lagligt en sträcka eftersom du påbörjar ett nytt brott när du ändrar din hastighet.
Citera
2016-12-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Går man ur bilen, köper en korv och går in i bilen igen är det två körningar. Samma princip som när du blir tagen i en fartkamera, köper en korv och fortsätter köra. Eller då räcker det egentligen att du kört lagligt en sträcka eftersom du påbörjar ett nytt brott när du ändrar din hastighet.
Låter ju tekniskt korrekt men tror själv inte att så är fallet. Någon annan som vill ge sin åsikt? Jag tror då inte det då det var ett pågående brott, som om man blir tagen för fortkörning två gånger för du blåser upp i 150, saktar ner till lagliga varpå du ökar hastigheten igen, fortfarande en överträdelse skulle jag tro.
Senast redigerad av Matte931 2016-12-23 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in