Citat:
Ursprungligen postat av
Matte931
Känner dock att jag helst inte vill gå på en sådan kur, det verkar vara en del bieffekter som jag gärna skulle vilja slippa, dessutom är väl antabus endast för folk med grova problem? Får överväga det åtminstone om det ger chans att jag får villkorlig dom istället för skyddstillsyn.
Vad tror du angående att berätta om hela resan? Totalt ökas körsträckan då från 500m till ungefär 1500m, blir straffet mycket högre då tror du? Fanns en hel del personer på plats och möjligvis kameror, dessutom tror jag inte åklagaren är dum i huvudet och undrar säkert hur jag kunde börja min färd ifrån parkeringen på en bensimstation.
Låt du åklagaren sköta sitt, och du ditt i detta.
Det behöver inte vara så dramatiskt, när du redan uppenbarligen medverkat rätt bra till att utreda dina dumheter. Åklagaren (rättsväsendet) vill inte maximera ditt lidande, utan vill (dels) ge dig en läxa och få dig att aldrig göra om saken och (dels) visa för alla andra att man får ett straff om man kör på fyllan. Men åklagaren har en gärningsbeskrivning som denne anser kan bevisas, och utöver den behövs inget mer.
I princip ändrar dock inte körsträckan värderingen av brottet "rattfylleri", utan det är berusningsgraden som räknas.