2016-12-23, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Vem har sagt nått om oskyldiga? det är skillnad på oskyldig och frikänd/inte åtalad.

3 st är det som jag vet situationen bra för.

Det är i det närmaste standard så länge man inte är en idiot och sitter och erkänner saker.

Du griper bara efter halmstrån och kan inte acceptera när du har fel, jag har redan länkat till allt som styrker det jag säger från justitiekanslern
Nej, man måste ha varit häktad som skäligen misstänkt och sedan har det inte kunnat läggas till ytterligare vid HF, för om man blir friad i brist på bevis, alltså att de tror det är så men har inte bevis nog, då har man ju uppfyllt graden att man själv försatt sig i situationen, man hade fog för att häkta men man lyckades däremot inte få det i mål, då är det givetvis inga pengar. Quick kan man ta då, sedan är det så att det måste ha skett ett fel av myndigheten som regel, som med Quick, rahman, Oredsson, och det mest talande exemplet är att den som fått det största beloppet, 3.6 mille för 2 år och 4 månader, var ju den jätteskandalen av polisen. De största är alltså media-kända, Våldtäktsmannen på dottern, Askar (kalla fakta), Rahman och här kommer mer:

"Högre ersättning till oskyldigt häktade"

"Varje år förpassar våra domstolar cirka 11 000 personer till häktet – lika många som på ett fullsatt Globen. Ungefär 13 procent av dem får skadestånd av en felande stat. Häktningsbeslut grundas inte på någon egentlig rättslig prövning. Yrkandet om häktning görs av åklagaren. Domstolen bifaller dennes begäran i cirka 95 procent av fallen. Advokaterna är samhällets gisslan för en balanserad rättegång, skriver Svante Thorsell, advokat."

https://www.gp.se/nyheter/debatt/h%C3%B6gre-ers%C3%A4ttning-till-oskyldigt-h%C3%A4ktade-1.625744

Alltså, det finns svart på vitt att 13% av ca 11000 häktade, ca 1500 får skadestånd, och mörkertalet kan vara stort för det är ofta bara den som häktats som vet om det var fel eller ej. men i de fall man kan bevisa den häktades oskuld, får dem ett högre belopp. När det är grundat på lösa spekulationer, inga bevis, för annars hade man inte vetat att någon varit helt oskyldig, skuld och oskuld går att bevisa. Oftast.

Tidigare straffade får minst för de har lite svårt att utge sig som 'offer för nolltoleransen'.
Citera
2016-12-23, 05:43
Medlem
Vi kan släppa detta för när en advokat säger att det är alldeles för enkelt att hålla någon häktad, åklagaren blir inte testad förrän han ska fram med åtalet i regel, vid varje ny häktesförhandling kan han lägga fram en ynka detalj extra för att fortsatt häktning ska gälla. Det är ju därför som det blir myndighetsfel när man granskar de fallen i efterhand, Falk, Quick (även om han erkände så är det klassat som den största rättsskandalen nånsin), det är de fallen som också någon tar sig an gratis, Rahman (Peter Altin), Askar,

Dick Sundevall har varit med och friat flera, hur kommer det sig att vissa får inte bara gratis försvar, de får de bästa advokaterna i Sverige (Tomas Olsson, Althin, etc).

vet du ingen som varit häktad/blivit friad som inte fått det, då vet du inte mycket. Då kan du ju omöjligt sett hela bilden, jag kan räkna upp massa fall som varit.

Vad är kriterierna för hur stort belopp man ska få, varför har någon fått det dubbla, hur sätter de ett pris på tid, och olika pris oftast?

Den som suttit längst häktad är inte den med högst ersättning, vilket man kan tro, för han var inte oskyldig. Så likväl som dessa kan dömas för medhjälp, så kan folk frias (14 år i TR blev 0 i HR), och även bli utan den omtalade ersättningen du så ofta möter.
Senast redigerad av xtroverto 2016-12-23 kl. 05:47.
Citera
2016-12-23, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Han som blivit släppt fick 14 år i tingsrätten för medhjälp till mord och medhjälp till försök till mord.

Men JAG tror att minst 1 till kommer bli friad för samma brott fast han sitter kvar i häktet men han kommer dömas för andra brott te.x grovt narkotikabrott m.m.
Rabatträtten(hovrätten) i farten igen .
Citera
2016-12-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magoo63
Rabatträtten(hovrätten) i farten igen .
HR besitter ju mer kompetens och därigenom granskar de saken på ett annat sätt och mycket mer noggrant och kritiskt. HR dömer oftast bättre och mer korrekt. Här går man åter emot TR och ändrar rubriceringen, för HR har inte sett bevis på vem som sköt, inte TR heller, och då döms ingen för det heller.

Vad är fel i HRs dom, enligt dig?
Citera
2016-12-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Ser det nu men vad var motiveringen?

Om man tillåter sig att spekulera lite i hur resonemanget har gått runt vem som gjorde vad så TROR jag att Josef uteslutits att ha varit på platsen då hans längd (korthet) i så fall stuckit ut på övervakningsfilmerna.
I de förhandlingar som rimligen ägt rum så borde det kunnat konstaterats att han inte var en av de tre som syntes på filmerna - men det är en vild spekulation!
Huruvida detta är anledningen till det sänkta straffet har jag ingen aning om - attentatförsöket mot honom och hans lägenhet talar ju för att någon annan gjort en annan bedömning!
Senast redigerad av Fancy55 2016-12-23 kl. 09:21.
Citera
2016-12-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Tror det är 10 år, så kan man ansöka om det, rätta mig om jag har fel. Det innebär ju att ÖT kan bevilja dig tidsbestämt men också säga att du har 8 år kvar, exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Fancy55
Om man tillåter sig att spekulera lite i hur resonemanget har gått runt vem som gjorde vad så TROR jag att Josef uteslutits att ha varit på platsen då hans längd (korthet) i så fall stuckit ut på övervakningsfilmerna.
I de förhandlingar som rimligen ägt rum så borde det kunnat konstaterats att han inte var en av de tre som syntes på filmerna - men det är en vild spekulation!
Huruvida detta är anledningen till det sänkta straffet har jag ingen aning om - attentatförsöket mot honom och hans lägenhet talar ju för att någon annan gjort en annan bedömning!

Det sägs ju att Josef var den som stod utanför. Adam och Warsame är skyttarna.
Onur & Jonis var förarna.
Citera
2016-12-23, 12:46
Medlem
Jag tror inte att de andra delar upp dessa o olika grader, utan jag är övertygad om att det ses som HR, en enad attack av gruppen, dessutom hade ju den ene som antas vara GM blivit skjuten innan så att han slår tillbaka är ju en re-aktion.

Sedan är det lite märkligt att en folkgrupp som somalier som ändå får anses vara relativt lika varandra, 165-180 och 60-75 kg, typ. Men i denna gruppen, som hade masker och enhetlig klädsel, så kan folk ändå se skillnad och då undrar man ju om de bara haft otur eller om det är en så bra filmat, för det har ju inte hjälpt dem något förutom inför anhöriga och allmänt att man kan förneka för det är ju en mask så helt 100 kan egentligen ingen vara.

Nu blev ju de gripna ihop och det måste hjälpt snuten enormt mycket, men att en är stor, en kort, en lite fel på foten, etc, jag fattar inte att de inte la mer vikt på det, bankrånare ser identiska ut för de gör sig identiska. Alla har bulliga kläder, svarta, svårast att se konturer då, alla har samma skostorlek, luvor, och blir filmade.
Citera
2016-12-23, 13:21
Medlem
Att en från Norra reser sig och går väcker misstankar, men att en från Södra gör det verkar inte göra det.

Jag har kikat i en viss FUP som var efter morden och enligt den så verkar det lite mysko, båda sidor verkar ha vad de själva kallar för mullvadar, och det är inte rent spel men det är det sällan.

Det är spelet bakom kulisserna som förvånar, iaf mig
Citera
2016-12-23, 14:25
Medlem
Generalen11s avatar
Anas som sägs ha ett finger i detta mellan södra o norra , satt nyligen på brinkeberg för ngn skitgrej , hur har han det där ute? Vill inte södra åt honom?
Citera
2016-12-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Var det ingen som dömdes för mordet på Väderkvarnsgatan i Hovrätten?

Vad innebär egentligen hovrättens ogillande av förverkande av narkotika och vapen och hävda beslag av detsamma för flera av de?
Ingen som vet?
Citera
2016-12-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalen11
Anas som sägs ha ett finger i detta mellan södra o norra , satt nyligen på brinkeberg för ngn skitgrej , hur har han det där ute? Vill inte södra åt honom?

Är ju i praktiken han som dödade Hussein med sitt samtal..att han inte ens blev häktad är helt otroligt för så som de dömde folk i denna rättegången borde han nog kunnat få fängelse oxå...

Men men...tror han är högst upp på södras lista då de andra är ute om 10 år
Citera
2016-12-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Ingen som vet?

ONUR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto