Citat:
Nej, man måste ha varit häktad som skäligen misstänkt och sedan har det inte kunnat läggas till ytterligare vid HF, för om man blir friad i brist på bevis, alltså att de tror det är så men har inte bevis nog, då har man ju uppfyllt graden att man själv försatt sig i situationen, man hade fog för att häkta men man lyckades däremot inte få det i mål, då är det givetvis inga pengar. Quick kan man ta då, sedan är det så att det måste ha skett ett fel av myndigheten som regel, som med Quick, rahman, Oredsson, och det mest talande exemplet är att den som fått det största beloppet, 3.6 mille för 2 år och 4 månader, var ju den jätteskandalen av polisen. De största är alltså media-kända, Våldtäktsmannen på dottern, Askar (kalla fakta), Rahman och här kommer mer:Vem har sagt nått om oskyldiga? det är skillnad på oskyldig och frikänd/inte åtalad.
3 st är det som jag vet situationen bra för.
Det är i det närmaste standard så länge man inte är en idiot och sitter och erkänner saker.
Du griper bara efter halmstrån och kan inte acceptera när du har fel, jag har redan länkat till allt som styrker det jag säger från justitiekanslern
3 st är det som jag vet situationen bra för.
Det är i det närmaste standard så länge man inte är en idiot och sitter och erkänner saker.
Du griper bara efter halmstrån och kan inte acceptera när du har fel, jag har redan länkat till allt som styrker det jag säger från justitiekanslern
"Högre ersättning till oskyldigt häktade"
"Varje år förpassar våra domstolar cirka 11 000 personer till häktet – lika många som på ett fullsatt Globen. Ungefär 13 procent av dem får skadestånd av en felande stat. Häktningsbeslut grundas inte på någon egentlig rättslig prövning. Yrkandet om häktning görs av åklagaren. Domstolen bifaller dennes begäran i cirka 95 procent av fallen. Advokaterna är samhällets gisslan för en balanserad rättegång, skriver Svante Thorsell, advokat."
https://www.gp.se/nyheter/debatt/h%C3%B6gre-ers%C3%A4ttning-till-oskyldigt-h%C3%A4ktade-1.625744
Alltså, det finns svart på vitt att 13% av ca 11000 häktade, ca 1500 får skadestånd, och mörkertalet kan vara stort för det är ofta bara den som häktats som vet om det var fel eller ej. men i de fall man kan bevisa den häktades oskuld, får dem ett högre belopp. När det är grundat på lösa spekulationer, inga bevis, för annars hade man inte vetat att någon varit helt oskyldig, skuld och oskuld går att bevisa. Oftast.
Tidigare straffade får minst för de har lite svårt att utge sig som 'offer för nolltoleransen'.
.