2016-12-23, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglife187
Skulle vara kul och veta om holländarna kommer stressa Adam under tiden...

Tror dock han pissar på det liksom vem ska komma åt han så sätt haha...
Lite svårt att stressa någon på en LT-volta. De kan inte ens om de vill.
Citera
2016-12-23, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Av 10 år sitter du 6 år och 8 månader, och kan vara i utslussningen och permissionsgång och öppen anstalt typ efter 4 år, alltså en jävla skillnad mot Kumla och kanske halva voltan på en 3.a och sedan ut till öppen, p34, etc.

14 år sitter 9 år och 4 månader, 12 år sitter 8. 5 år sitter 3 år och 4 månader.

De har alla suttit häktade i över 1 år nu, nästan 18 månader va? Så han med 14 har ca 8 år kvar effektivt, 12 år har 7, 10 har 5 år drygt, 5 år har mindre än 2 år kvar.

Plus att jag tror att de som fick LT kan få tidsbestämt relativt fort för de är ju inte ens säkra på om de mördat någon, så de borde inte bli en Stureplansvolta direkt. Alltid en tröst.

Hur länge måste man sitta innan man kan få straffet tidsbestämt?
Citera
2016-12-23, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Hur länge måste man sitta innan man kan få straffet tidsbestämt?
Tror det är 10 år, så kan man ansöka om det, rätta mig om jag har fel. Det innebär ju att ÖT kan bevilja dig tidsbestämt men också säga att du har 8 år kvar, exempelvis.
Citera
2016-12-23, 02:14
Medlem
Skall bli intressant att se om någon av advokaterna vill ta detta vidare och sätta det inför HD? Inte helt omöjligt då domen får anses unik i sitt slag och att döma 5 för medhjälp, det är alltifrån litet bidrag till de dödande kulorna, alla dras med i den högen, är det verkligen rättssäkerhet det, visst får man med sig skyldige i det svepet men också många som inte är lika delaktiga, såleds kan fel kille fått fel straff, för de gör ju skillnad i starrfen men inte i rubriceringen, och det är paradoxalt för om de kan utdöma LT till 2 så är det som att de anses har gjort mer än bara hjälpt till, varför blev det annars hårdast straff?

Jag hoppas den tas upp för själva sakfrågan är intressant och lite farlig om man vänder på det.

De med LT kommer ju självklart överklaga, de har ju inget att förlora. Så då får man ändå ett utlåtande från HD så småningom.
Citera
2016-12-23, 02:17
Medlem
Citat:
Att gå loss och få ersättning för tiden i häktet är inte synonymer. Ex fick Quick ersättning för tiden han satt för 8 mord han senare friades för? Nej. Man kan få det ja, men de flesta får det inte.

Skillnaden är att Quick erkände morden. Hade han dömts mot sitt nekande och sedan friats så hade han fått ersättning. Man anser att han satt sig själv i skiten så att säga.
Citera
2016-12-23, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Skillnaden är att Quick erkände morden. Hade han dömts mot sitt nekande och sedan friats så hade han fått ersättning. Man anser att han satt sig själv i skiten så att säga.
Det är skillnaden i det fallet, men anses du varit såpass het att det fanns goda skäl till en häktning så brukar det inte resultera i ett skadestånd om de inte får fram ett åtal, eller om åtalet inte leder till en dom. Inte per automatik, nej, det är snarare vanligare att man inte får det än att man får det, och de som får det är oftast de som uthängts massmedialt, och grova brott, det ska alltså till starka skäl åt andra sidan för att få det, som att häktningen var grundad på antaganden, och så ett mediabrott på det, då, men ett starkt skän till att sitta och sedan bli släppt är ganska vanligt skulle jag vilja påstå. Gängmedlemmar får ofta skadestånd när de går loss, nä, knappast va.
Citera
2016-12-23, 02:30
Medlem
Citat:
Tror det är 10 år, så kan man ansöka om det, rätta mig om jag har fel. Det innebär ju att ÖT kan bevilja dig tidsbestämt men också säga att du har 8 år kvar, exempelvis.
Efter 10 år kan man ansöka om omvandling av livstidsstraff och straffet kan tidsbestämmas till lägst 18 år. Vid avslag måste det sedan gå minst 1 år från förra beslutet tills man kan ansöka igen.
Citera
2016-12-23, 02:36
Bannlyst
Tolkar det som alla är Somalier.
Stämmer det?
Är dom födda i Sverige?
Om inte, varför inga utvisningsbeslut?

Finns den fullständiga Domen från HR upplagd någonstans?
Citera
2016-12-23, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Efter 10 år kan man ansöka om omvandling av livstidsstraff och straffet kan tidsbestämmas till lägst 18 år. Vid avslag måste det sedan gå minst 1 år från förra beslutet tills man kan ansöka igen.

Då kan man alltså mucka efter 12, förvisso väldigt ovanligt att detta sker, har det ens hänt att någon fått veta så nära som 2 år innan att denna fått straffet omvandlat, klart det hänt men det måste vara ganska ovanligt. Både beviljat första gången, och ansöka direkt man får, och sedan både bli beviljad och dessutom lägsta möjliga straff. Sicken livsomställning återigen för vederbörande.

Sedan är det sjukt, helt jävla sjukt att det ska vägas in hur man uppför sig under straffets gång, och det i sin tur kan påverka hur hårt straffet blir, som om det brott man gjort förändrats pga att man sköter sig, ett bra ex på hur skevt det är, är mattias Flink, där hans uppförande väger tyngre än de liv han släckte, 7 mord, 7 liv, varje liv var värt 2 år, för han blev så prydlig sedan. Som om det har med saken att göra.

Då hoppas jag de i tråden sköter sig perfekt för då bör de komma ut efter 12-14 år, och då vet de inte ens om de mördat, till skillnad från Flink.
Citera
2016-12-23, 02:57
Medlem
Sverige har ett ganska ruttet och avigt rättssystem, där ex Axmyr dödar 2, inte så kallblodigt som dessa, och får sitta över 30 år effektivt. 34 år satt han, och det var pga att han var jävligt jobbig på kåkarna samt inte minst att det var Allan Larssons barn, eller styvbarn ellr nåt. Då ger 2 mord 34 år, alltså ett straff på 51 år. 2 liv gav 51 år, 7 liv gav 14 år, han dödade 5 fler och muckade 20 år före, bra jobbat.

Bara det att man friat Yasser, Rahman, som båda var skyldiga, där iaf minst en var skyldig- rahman, släpps och får 10.2 mille och sedan blir han några år misstänkt för ett nytt mord men åter friad.

Man kan släppa en som man vet och tom påstår måste vara mördaren, och ge honom 10 mille, och samtidigt döma en grupp för samma brott men med olika straff, sjukt.
Citera
2016-12-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuslimBastard
Tolkar det som alla är Somalier.
Stämmer det?
Är dom födda i Sverige?
Om inte, varför inga utvisningsbeslut?

Finns den fullständiga Domen från HR upplagd någonstans?

Nej

Några ja, andra inte.

För att dom är svenska medborgare(om man bortser från "dansken") och bott här sedan dom var blöjbarn.
Citera
2016-12-23, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Bra dom. "Skyttarna" borde väl komma ut tidigast runt 2036 antar jag, 30 års tidsbestämt brukar väl typ vara norm? Så 2/3 blir 20 år. Känns nog sådär.
Mellan 20 och 30 år är det vanliga, och dessa kommer rimligtvis hamna närmare 20 än 30, då jämför jag med TZ som 33 år för 4 liv på Stureplan, han har dessutom fått nya straff under straffet, grovt narkotikabrott har jag för mig, och fick 10 år till.

Bruzzone 26 år för krogmord.

Såg nu att Göta HR rivit upp TZ dom och därmed avslagit hans beviljade ansökan, märklig U-sväng men hans fall med 4 liv plus 10 år för knark och vapen bore väl ses som värre eller strax under Flink. Såg nu att Flink fick 30, satt alltså 20, så dessa får inte många dagar över 20, om man ska försöka sig på jämförelser med liknande brott och straff. Alla man jämför med är dömda för mord dessutom, kanske kan det vägas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in