2016-12-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
jag tror inte avsikten var att överleva. något hände efter halva färden ner för marknaden och han hamnar avstannad ute på gatan. jag tror inte heller där fanns någon pistol, jag tror den uppg är fel. eller så fick han eldavbrott och har kvar den men jag tror inte det. och det lär finnas medhjälpare.

Tror inte heller att han planerade att överleva. Men jag tror att han fegade ur och flydde. Varför inte låta sig bli ihjälskjuten av polisen i så fall?

Gällande om han hade skjutvapen eller ej tror jag på att han fått eldavbrott av något slag. Har inte läst något som ska dementera att chauffören skulle blivit skjuten. Men det kan vara jag som missat det.

Är också tämligen säker att det finns medhjälpare. Men då i form av att gömma honom eller att transportera honom ut från Berlin och Tyskland. Inte i direkt anknytning till dådet.
Senast redigerad av Agarebagare 2016-12-23 kl. 01:05.
Citera
2016-12-23, 01:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Lastbilen kommer med en jävla fart på den där videon. att han fixar svängen in på gågatan utan att välta och sedan svänger ut åt samma håll utan att välta.
Jag tror avsijten var att välta lastbilen och skapa en plog som hade krossat säkert 50 pers till ingen hade kommit undan

Man kan också fundera på om färdvägen avbröts alltför tidigt? T.ex. pga att den polske chauffören grep tag i ratten.

Vad ligger en bit längre fram längs Budapester Strasse, jo strax innan gatan kröker så ligger komplexet Europa-Center med restauranger i bottenplan (det ser ut som om Kentucky Fried Chicken är placerat precis i hörnet i den riktning som lastbilen hade kört om den inte vinklat in mot julmarknaden.

Endast en hypotetisk tanke, men just namnen Europa-Center och därtill en amerikansk snabbmatskedja är ju "heta" västsymboler för en IS-terrorist
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-12-23 kl. 01:57.
Citera
2016-12-23, 01:46
Medlem
Beatriceaurores avatar
Man ska komma ihåg att självmord är absolut haram, förbjudet, för en muslim.
Men att se till att man dör i en explosion när man samtidigt dödar otrogna är okej, likaså om man rusar ut i det väntande kulregnet från poliserna, så som vid attentatet mot den judiska mataffären i Paris.

Att bli tillfångatagen levande och ställd inför rätta är nog en förfärlig skam och nesa för de här vidriga typerna. Men det är farligt att ha ett sånt här odjur i fängelse, bröderna i tron kommer att ta gisslan för att få honom utväxlad, och sen är cirkusen igång igen.
Citera
2016-12-23, 01:48
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Tror inte heller att han planerade att överleva.
Jag tror som du, att han planerade att inte överleva. Det är det som är kruxet, hur tänkte han att han skulle dö? I krocken med full fart? Chansen är väl stor att man överlever en sådan krock?
Är det klarlagt att attacken åsamkat "maximal skada" eller var det en halvlyckad attack(efter förutsättningarna)?

Sedan är det uppgifterna om den där polacken som ligger skapar osäkerhet kring händelseförloppet. Varför ha ett riskmoment som en 130 kilos polack sittandes bredvid och störa när man ska utföra ett stressfullt terrordåd? Jag blir inte klok på det här. Utredarna måste ha tusentals myror i skallen av det här fallet.
Citera
2016-12-23, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Jag tror som du, att han planerade att inte överleva. Det är det som är kruxet, hur tänkte han att han skulle dö? I krocken med full fart? Chansen är väl stor att man överlever en sådan krock?
Är det klarlagt att attacken åsamkat "maximal skada" eller var det en halvlyckad attack(efter förutsättningarna)?

Sedan är det uppgifterna om den där polacken som ligger skapar osäkerhet kring händelseförloppet. Varför ha ett riskmoment som en 130 kilos polack sittandes bredvid och störa när man ska utföra ett stressfullt terrordåd? Jag blir inte klok på det här. Utredarna måste ha tusentals myror i skallen av det här fallet.

En halvt avlägsen bekant till mig frontade en minibuss som kom över på fel körbana med sin lastbil med fullastad trailer i 70 km/h och han klarade sig utan en skråma. Minibussen och föraren var det inte mycket kvar av dock.

Med andra ord ska det väldigt mycket till för att man ska dö av att krocka med en lastbil.

Jag hoppas de tar honom levande så han får skämmas ögonen ur sig eftersom han inte får komma till sina oskulder och alltid kommer ses som ett misslyckande av gemene getknullare.
Citera
2016-12-23, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard

Den enda tänkbara anledningen att ha med 130-kilos heffaklump är att Amri är helkass på att köra lastbilen själv. Det finns ganska många tekniska finesser och knappar som han behöver ha hjälp med.

Frågan är då om inte 130-kilos klumpen kunde ha satt sig till kraftigt motvärn och tippat lastbilen långt tidigare, i en korsning tex. Han måste ha förstått att killen planerade ett terrordåd eller så har han inte fattat.
Citera
2016-12-23, 02:13
Medlem
Ingen som sett en lista på vilka dom dog/skadades. Jag gissar att många måste varit barn då det var relativt tidigt på kvällen och på en julmarknad tar man gärna med sig barnen. Kan iofs bero på at MSM inte vill skapa Alan Kurdis fall "åt fel håll" så att säga.
Citera
2016-12-23, 02:27
Medlem
Tyska polisen har gripit två bröder med ursprung från Kosovo, misstänkta för att ha planerat ett attentat mot ett köpcenter i Duisburg.

http://www.rp-online.de/nrw/panorama/geplanter-anschlag-in-oberhausen-polizei-nimmt-verdaechtige-fest-aid-1.6484577

Amri har kopplingar till Duisburgs salafister:

Citat:
Han ( Anis Amri ) frekventerade också miljön i salafistiska predikant Hasan C. i Duisburg och Boban S. i Dortmund
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/anschlag-in-berlin-anis-amri-und-sein-weg-in-den-terror-a-1127269.html
Citera
2016-12-23, 02:47
Medlem
Här har man letat fram Anis alla olika facebook-konton. Är en hel del, varför ha så många olika?
Finns även en bild på han vid en fontän som jag inte sett publicerad någon annanstans.

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/12/22/hunting-berlin-christmas-market-suspect-social-media/

Här är några konton som fortfarande är up and running. Kanske kan vara intressant att kolla igenom vännerlistan på dem.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013625287234
https://www.facebook.com/profile.php?id=100010228782005
https://www.facebook.com/profile.php?id=100010848454095
https://www.facebook.com/soujoud.soujoud.777?fref=pb&hc_location=friends_ta b

Hittade en till bild som jag inte sett någonstans:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=706675019507843&set=pb.100004960533 756.-2207520000.1482457989.&type=3&theater
Senast redigerad av DietCoke 2016-12-23 kl. 03:44.
Citera
2016-12-23, 03:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiavenga
Bra med en film som visar och klargör lastbilens färdväg.

Enligt vissa medias grafik så har färdvägen varit Kantstrasse och enligt andra har lastbilen åkt på Hardenbergstrasse.

På filmen så kommer Lastbilen farande på Hardenbergstrasse.
Bilen med dashcam är på Kantstrasse.

Ser ut som han har bra fart i det där klippet. Är han en dålig förare skulle det kunna vara så att han tappat kontrollen över lastbilen i vänstersvängen som är precis där lastbilen lämnar bilvägen å åker in bland bodarna på julmarknaden. Kan den tänkta attentats-platsen varit än annan?

Edit länk:http://m.bild.de/news/inland/terrorberlin/der-moment-des-anschlags-49455400.bildMobile.html
Senast redigerad av Tok-Frans 2016-12-23 kl. 03:12. Anledning: Länk
Citera
2016-12-23, 03:05
Medlem
Eventuellt synts i DK. Kanske på väg till Sverige.
Smart snubbesom terroranklagad i Tyskland riskerar man livstid, i Sverige får man bidrag från staten och en resan hem om man vill.

Jag anser att vi ska ta fram facklorna redan nu så vi kan marschera mot rasism samma dag som polisen tar fram kaffe och bullar för att samtala med snubben.
Citera
2016-12-23, 04:31
Medlem
RadioDDR1s avatar
Om ni kan hjälpa till att finna Tunisiern Anis Amri så erhåller ni upp till 100,000 euros, ca 1 miljon kronor. Om ni ska ut och leta efter honom, försök inte att gripa honom. Ring polisen.

Den misstänkte anses vara beväpnad och extremt farlig.
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-12-23 kl. 04:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in