2016-12-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt Tagesspiegel.de tros MGM fortfarande befinna sig i Berlin. Han har troligtvis skärsår i ansiktet. Ett vittne såg honom fly efter attacken och noterade skadan.

Vad talar för att GM fortfarande befinner sig i Berlin? Står det?
Citera
2016-12-23, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Man måste väl för fan kunna hålla fler saker i huvudet samtidigt! bara för man gör ETT gripande kan det finnas fler gm. ALLA normala poliser vet idag att vittnesuppgifter ofta inte stämmer. Här ligger en plats med en radikal moské som är ett uppenbart möjligt tillhåll och som man har span på. VARFÖR I HELVETE har man inte satt 24/7 personal på den kameran EFTER attacken. Det är fan i mig helt obegripligt. Antingen är de helt inkompetenta eller är den tyska lagstiftningen totalt snedvriden sp att dessa uppenbara åtgärder inte kan vidtas.

Här kommer ryka så jävla många huvuden inom sicherheitsdienst och der Polizie inkl inrikesministern innan detta är över. Clausaeu hade gjort ett bättre jobb!!!

Moskén var egentligen stängd efter ett tidigare tillslag.

Amri hade tidigare dygnet runt bevakning, men den upphörde i september...

Citat:
According to investigators, the mosque was closed long ago and the mosque was forbidden. Mosque leaders are said to have literally called "the mosque of the ISIS people in Berlin", as is the case with telephone surveillance protocols from security authorities known to rbb.

Amri, too, had been classified as a so-called danger by various authorities. However, round-the-clock surveillance was terminated by the Berlin public prosecutor in September. There was "no basis for a further extension of the regulations on surveillance measures," it was then said.
http://www.rbb-online.de/politik/beitrag/2016/12/tatverdaechtiger-anis-amri-wurde-vor-und-nach-dem-anschlag-in-be.htm/listall=on/print=true.html

Här om tillslaget mot moskén 2015.
http://www.berliner-kurier.de/berlin/polizei-und-justiz/islamistischer-terror-der--emir-von-berlin---polizei-hebt-seine-11-terror-nester-aus-1064836

Moskén dominerades av turkar, tjetjener och dagestanier, som finansierat terror i Syrien. Finns ett drygt dussin moskéer i Berlin som riskerar att stängas, enligt artikeln.

Instämmer i att man borde haft polisbevakning vid moskén, trots att den var stängd. Den tyska polisen verkar överraskande ineffektiv.
Citera
2016-12-23, 00:18
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Enligt Tagesspiegel.de tros MGM fortfarande befinna sig i Berlin. Han har troligtvis skärsår i ansiktet. Ett vittne såg honom fly efter attacken och noterade skadan.
Varifrån skulle skärsåren komma?
När en modern bilruta krossas regnar "snälla" glasbitar in i bilen, jag var nyligen med om en mindre krock när detta skedde. Det går inte att skära sig på den här typen av krossat glas.

Men möjligen har han skador från slagsmålet/mordet på polacken, denna tycks ha kämpat och försvarat sig.
Citera
2016-12-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
När en modern bilruta krossas regnar "snälla" glasbitar in i bilen, jag var nyligen med om en mindre krock när detta skedde. Det går inte att skära sig på den här typen av krossat glas.

Men möjligen har han skador från slagsmålet/mordet på polacken, denna tycks ha kämpat och försvarat sig.

Kollar man på bilrutan är det ett stort hål vid förarplatsen. Kanske något åkt in där, till exempel en planka eller liknande som skadat honom?
Citera
2016-12-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore

Polacken höggs väl med flera knivhugg? Så som du säger kan det komma därifrån.

Men annars känns det lite som ett rykte tagit ur luften.
Citera
2016-12-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Den tyska polisen verkar överraskande ineffektiv.
Mycket märkligt.
Jag har fått intrycket av att polisen i DDR var mycket effektiv.
Har man glömt allt detta kunnande?
Citera
2016-12-23, 00:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Vad talar för att GM fortfarande befinner sig i Berlin? Står det?

Det verkar vara troligt, enligt dem. Svårt att fly nu med hög igenkänningsfaktor, synlig skada. Lägg in texten i google översätt:

http://www.tagesspiegel.de/themen/reportage/nach-anschlag-am-breitscheidplatz-anis-amri-auf-der-spur/19170982.html
Citera
2016-12-23, 00:30
Medlem
Citat:
Det verkar vara troligt, enligt dem. Svårt att fly nu med hög igenkänningsfaktor, synlig skada. Lägg in texten i google översätt:

http://www.tagesspiegel.de/themen/reportage/nach-anschlag-am-breitscheidplatz-anis-amri-auf-der-spur/19170982.html

Om han fortfarande befinner sig i Berlin tyder det på två saker. Att dådet är fruktansvärt dåligt panerat, även för jihadist mått mätt eller att han inte planerade att överleva.

Jag tror det är så att han inte är kompetent nog att bygga en bomb och för feg för att ta livet av sig själv.
Citera
2016-12-23, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Moskén var egentligen stängd efter ett tidigare tillslag.

Amri hade tidigare dygnet runt bevakning, men den upphörde i september...

http://www.rbb-online.de/politik/beitrag/2016/12/tatverdaechtiger-anis-amri-wurde-vor-und-nach-dem-anschlag-in-be.htm/listall=on/print=true.html

Här om tillslaget mot moskén 2015.
http://www.berliner-kurier.de/berlin/polizei-und-justiz/islamistischer-terror-der--emir-von-berlin---polizei-hebt-seine-11-terror-nester-aus-1064836

Moskén dominerades av turkar, tjetjener och dagestanier, som finansierat terror i Syrien. Finns ett drygt dussin moskéer i Berlin som riskerar att stängas, enligt artikeln.

Instämmer i att man borde haft polisbevakning vid moskén, trots att den var stängd. Den tyska polisen verkar överraskande ineffektiv.

Jag tror det har med lagar att göra. Tyskarna är sju resor värre än oss. Säkerhetstjänsterna får inte dela mtrl med den vanliga polisen, och därmed vet inte polisen att han varit i den moskén de sista dagarna. precis som 911. och detta förklarar också varför utredningen läcker som ett såll, man vill påvisa vansinnet.
Citera
2016-12-23, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Om han fortfarande befinner sig i Berlin tyder det på två saker. Att dådet är fruktansvärt dåligt panerat, även för jihadist mått mätt eller att han inte planerade att överleva.

Jag tror det är så att han inte är kompetent nog att bygga en bomb och för feg för att ta livet av sig själv.

jag tror inte avsikten var att överleva. något hände efter halva färden ner för marknaden och han hamnar avstannad ute på gatan. jag tror inte heller där fanns någon pistol, jag tror den uppg är fel. eller så fick han eldavbrott och har kvar den men jag tror inte det. och det lär finnas medhjälpare.
Citera
2016-12-23, 00:53
Bannlyst
Lastbilen kommer med en jävla fart på den där videon. att han fixar svängen in på gågatan utan att välta och sedan svänger ut åt samma håll utan att välta.
Jag tror avsijten var att välta lastbilen och skapa en plog som hade krossat säkert 50 pers till ingen hade kommit undan
Citera
2016-12-23, 00:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
jag tror inte avsikten var att överleva. något hände efter halva färden ner för marknaden och han hamnar avstannad ute på gatan. jag tror inte heller där fanns någon pistol, jag tror den uppg är fel. eller så fick han eldavbrott och har kvar den men jag tror inte det. och det lär finnas medhjälpare.

Att det fanns en pistol stämmer nog trots allt, eftersom uppgifterna kommer från obduktionsutlåtandet gällande den polske lastbilsföraren (finkalibrigt vapen).

Men som du säger, angående MGM's eventuella planer på att vilja överleva dådet eller ej, det kan man bara spekulera om.

Ev. medhjälpare kan vara personer som hjälper honom att hålla sig gömd. Men själva dådet begick han nog ensam (det hade nog varit mycket mer iögonfallande om fler MGM hade tagit sig ur lastbilen direkt efter kraschen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in