2016-12-21, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Efter allt tjafsande om hur en Scania fungerar, vad är din slutsats, har vi kommit närmare svaret på vem som körde lastbilen in i marknaden?

jag ansr att när bilen står still då är det fastställt att terror satt vid ratten. och då man inte hej hopp stannar för ett förarbyte miit på berlins infarter så lär han kört från början. och då är en levande förare mer problematisk än en död så föraren är död under färden till centrum. tittar man på bilder är höger sida på hytten helt demolerad, polacken borde varit masakerad om han levde då. sedan, varför både knivskador och skott? har man en picka så skjuter man väl direkt? där är något som inte stämmer.

polacken kan ha skjutits med en pistol som inte var med på färden in. det kan vara fel att han har skjutits med pistol, han kanske bara knivhögs.
Citera
2016-12-21, 22:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Efter allt tjafsande om hur en Scania fungerar, vad är din slutsats, har vi kommit närmare svaret på vem som körde lastbilen in i marknaden?
Jag ser inte att detta om nödbromssystemet säger någonting om vem som körde. Oavsett det så tror jag det var terroristen som körde hela vägen från där lastbilen blev stulen och till slutet.
Citera
2016-12-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
jag ansr att när bilen står still då är det fastställt att terror satt vid ratten. och då man inte hej hopp stannar för ett förarbyte miit på berlins infarter så lär han kört från början. och då är en levande förare mer problematisk än en död så föraren är död under färden till centrum. tittar man på bilder är höger sida på hytten helt demolerad, polacken borde varit masakerad om han levde då. sedan, varför både knivskador och skott? har man en picka så skjuter man väl direkt? där är något som inte stämmer.

polacken kan ha skjutits med en pistol som inte var med på färden in. det kan vara fel att han har skjutits med pistol, han kanske bara knivhögs.

Om polacken satt på höger sida just när höger sida blev demolerad, men vi vet väl inte vart i hytten han befann sig.

En anledning till att en kniv används i stället för en picka i första taget kan väl vara att en pickadoll hörs?
Citera
2016-12-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
För att en asylsökande som fått avslag beter sig som ett svin ska miljoner andra drabbas menar du. Bra logik. En bättre tanke är att bättre fria än fälla, folk som får avslag kommer bli desperata, vilket vi sett förut

FAN vad du tjatar! Vi skulle gjort som Ungern och bara stängt gränsen. Att förändra Sverige på detta sätt. Det är en stor SKAM det som har skett och konsekvenserna kommer att bli oerhört smärtsamma.

Asylhantering vägras bara UT omedelbart!

Nu är jag förvånad att det låg legitimationshandlingar i lastbilen. Trodde han att han skulle dö martyrdöden men ångrade sig?

Det har hänt en gång tidigare, var det i Nice? att man lämnar legitimationshandlingar men han dog av ett skott.

Jag får inte ihop detta riktigt! Det verkar inte alls vara IS, men kanske någon som inspirerats av IS. Nu måste Polizai sätta fart och knäcka alla nätverk, oavsett vad det är!
Citera
2016-12-21, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag ser inte att detta om nödbromssystemet säger någonting om vem som körde. Oavsett det så tror jag det var terroristen som körde hela vägen från där lastbilen blev stulen och till slutet.

Varför diskuteras tekniska funktioner på aktuell lastbil om det inte tillför tråden något?

Jag är bara nyfiken, för nu vet vi hur en Scania fungerar, men inte ett dugg mer om vem, varför och hur.

Jag kan bara dra en enda slutsats av ert malande om lastbilsbroms, det bromsades inte tillräckligt för att förhindra det som har hänt.

Vad är din slutsats?
Citera
2016-12-21, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Vill bara att folk ska förstå att terroristerna vill skapa konflikt i väl fungerande mångkulturella samhällen. Lyssnar man på Flashback blir man rädd att de lyckas 😢

De vill skapa kaos och död. Inte konflikt. Skillnad.
Citera
2016-12-21, 23:08
Medlem
Här finns flera frågetecken som inte media tar upp..

Hur kunde de (Tyskarna) missa att han suttit fyra år i fängelse i Italien för mordbrand ? Redan där hade hans rättigheter till Tysk asyl alltså förbrukats (då han med största sannolikhet var asylsökande i Italien), och han borde blivit utvisad direkt. Det går inte att skylla på falska identitetspapper då fingeravtryck tas på en dömd person och det finns internationella register.

Sedan är det detta med att IS (enligt tidningarna) står bakom dådet. Är det NÅGRA länder som "borde klara" sig från terroristbrott så är det väl Tyskland och Sverige som tillsammans mer eller mindre öppnat dörrarna på vid gavel. Alltså min tanke är att "han gjorde detta pga asylavslag" inte "han gjorde detta på uppdrag av IS"...hur kan då den organisationen "sponsra" detta dådet då Tyskarna gör LÅNGT mer än tillräckligt för att ta emot folk, vad "vinner" de på detta ?

Tredje undran är mer självklar, Han var från Tunisien !! Det går inte att söka asyl från Tunisien, han måste uppgett ett annat land i sin ansökan med falska papper, var och vem tillhandahåller alla dessa falska papper (hur i helsike går det till ?)
Citera
2016-12-21, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Om polacken satt på höger sida just när höger sida blev demolerad, men vi vet väl inte vart i hytten han befann sig.

En anledning till att en kniv används i stället för en picka i första taget kan väl vara att en pickadoll hörs?
h

sant, jag inte sett något specifikt, han kan varit dumpad i sovalkoven. men då borde han varit död.

men varför är han inte rejält dödad med kniven? varför behöva använda pistol? skär halsen av honom. dessa delar kan tala för att föraren var med levande inne i berlin. men varför döda honom där och då? vittne? bryr de sig om det? han lämnade id i bilen. och varför ta med en levande förare som du måste kontrollera med hot då du ska knöla in lb på julmarknade. här är nått som inte stämmer.

jag undrar hur säker uppg om att han levde inne i berlin verkligen är.
Citera
2016-12-21, 23:17
Avslutad
ID lämnas väl efter för att få dådet erkänt av IS(=erkänd martyr) och för att eventuell familj ska få pengar av IS?
Citera
2016-12-21, 23:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Varför diskuteras tekniska funktioner på aktuell lastbil om det inte tillför tråden något?

Jag är bara nyfiken, för nu vet vi hur en Scania fungerar, men inte ett dugg mer om vem, varför och hur.

Jag kan bara dra en enda slutsats av ert malande om lastbilsbroms, det bromsades inte tillräckligt för att förhindra det som har hänt.

Vad är din slutsats?
För att en del menade att systemet skulle mer eller mindre omöjliggjort att man skulle kunna köra in i en folksamling eller att det skulle kräva särskild kunskap att koppla ur det. Båda sakerna var alltså fel och för den händelse som hänt kan man helt bortse från att systemet ens fanns installerat.
Citera
2016-12-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För att en del menade att systemet skulle mer eller mindre omöjliggjort att man skulle kunna köra in i en folksamling eller att det skulle kräva särskild kunskap att koppla ur det. Båda sakerna var alltså fel och för den händelse som hänt kan man helt bortse från att systemet ens fanns installerat.

Är det liknande som finns på person bilar som ska bromsa bilen om någon är framför? På person bilar iaf så funkar dom systemen i max 50kmh/h..
Citera
2016-12-21, 23:26
Medlem
SnilleFixs avatar
Kan dom ta fast han nu, innan han gör något mer dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in