2016-12-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den misstänkte har om jag uppfattat saken rätt varit i kontakt med polisen för inte så längesedan, polisen upptäckte att han hade falska papper?

Dessutom så har han efterfrågat vapen hos en polisinformatör?

Den misstänkte var också föremål för utvisning?

Om det stämmer, varför i hela fridens namn har polisen inte plockat in honom, det är absurt att det kan gå till på det här viset.

Flera ur terrorgruppen som han länkar till på facebook, har anslutit till IS:

Citat:
Ansar al-Sharia in Tunisia ("Supporters of Islamic Law in Tunisia") is a radical Islamist group that operates in Tunisia. It has around 1,000 people as part of the movement. It has been listed as a terrorist group by the Tunisian government as well by the United Nations, the UAE, the United Kingdom and the United States. Some of its members may be linked to the 2015 Sousse attacks.

The group was designated as a terrorist organisation by the Tunisian government in August 2013. The group was damaged by the widespread arrests that followed this designation, and many of its members left Tunisia, traveling to Libya and joining the local Ansar al-Sharia, or going to Syria and joining the Islamic State of Iraq and the Levant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ansar_al-Sharia_(Tunisia)

Helt ofattbart att man missat att låsa in den här mannen, innan han skulle utvisas.

Om det hade hänt i Sverige skulle det inte överraska. Men i Tyskland ?
Citera
2016-12-21, 21:29
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
finns inga uppgifter om att polis skjutit ett enda skott.

Nej det har jag inte heller läst förutom teorier här på FB sedan har jag inte följt om något på passagerare sidan är skottskadat, det är liksom nog tragiskt som det är och chaffisen är givetvis helt oskyldig.

Sett tidigare på TV dock att det är problem i Frankrike med flyktingar som dras till platser där det finns långtradare, prostitution, stöld, tjuvåkning, deal om att bli transporterade/smugglade.

Det var lite varning om just detta som nu hänt.
Citera
2016-12-21, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
intressant. lite svårt att testa det då man gärna inte prövar att ge full gas med en fotängare framför.....men systemen kan vara olika avancarade. jag kan givetvis köra min bil intil garageväggen i mycket låg hastiget med om jag gör det för fort, då nitar den.

jag hävdar nog ändå du bilen kommer inte svara på full gas om systemet aktiverar, men det svarar om du kör mycket långsamt.
Lite mer beskrivning av systemet: https://www.scania.com/group/en/reduced-collision-risk-thanks-to-scania-aeb-braking-system/

Citat:
Drivers can ignore warnings about imminent collisions with either stationary or moving objects for three seconds by depressing the accelerator to kickdown mode. This is useful, for example, when overtaking. The driver can also stand down collision warnings by activating the brakes or using the turn signals, actions which the AEB system recognises as showing the driver is in control.

Scania Advanced Emergency Brake test.Scania Advanced Emergency Brake test.
If the driver thinks driving conditions require it, the system can be turned off (and back on again) using a dedicated switch on the instrument panel. A yellow AEB symbol on the driver’s instrument panel shows the system has been turned off.

Det står inte något om att systemet överhuvudtaget reagerar på fotgängare men en folksamling och marknadsstånd är säkert stora nog för att det ska reagera. Dock kan det både kopplas ur helt med en knapp samt att det kopplas ur automatiskt bl a när man ger full gas. Full gas lär ju ha varit precis vad terroristen gav så då är nödbromssystemet satt ur spel även om det hade varit på innan.
Citera
2016-12-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Men polacken levde ju ett bra tag efter kapningen sägs det?

Ja och hur går det ihop med att det skulle varit en ensam terrorist? Är väl i det närmaste omöjligt att hålla chauffören i schack och samtidigt manövrera lastbilen. Troligare är att de var minst två stycken terrorister inne i lastbilen.

Verkar därtill sjukt att de skulle promenerat fram till lastbilen och kapat den. Min hypotes är att det fanns en följebil med i bilden. Därför kunde luspudlarna försvinna omärkligt direkt in i följebilen efter kraschen. Förmodligen är asen långt från Berlin nu och planerar nästa terrordåd.
Citera
2016-12-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Flera ur terrorgruppen som han länkar till på facebook, har anslutit till IS:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ansar_al-Sharia_(Tunisia)

Helt ofattbart att man missat att låsa in den här mannen, innan han skulle utvisas.

Om det hade hänt i Sverige skulle det inte överraska. Men i Tyskland ?

Finns det något öht som tyder på att Tyskland kan möta dessa problem bättre än Sverige?

Man kanske kunde förvänta sig mer av Tyskland men när visade dom senast att dom hade någon som helst koll på läget?

Vi talar om två länder som står inför enorma förändringar utan att adressera det eller medföljande problematik öht.
Citera
2016-12-21, 21:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
det kan ju bli lite svårt i en rättegång sedan när det visar sig att kulan kommer från en Glock och inte en Makarov...

Tyska polisens tjänstepistol är normalt Heckler & Koch P8, i Bayern förekommer även P7:an (de har haft Makarov också för länge sedan).
Senast redigerad av skunkjobb 2016-12-21 kl. 21:46.
Citera
2016-12-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Finns det något öht som tyder på att Tyskland kan möta dessa problem bättre än Sverige?

Man kanske kunde förvänta sig mer av Tyskland men när visade dom senast att dom hade någon som helst koll på läget?

Vi talar om två länder som står inför enorma förändringar utan att adressera det eller medföljande problematik öht.

Har uppfattningen att deras lagstiftning är mer effektiv. Men, om man inte utnyttjar den blir det problem.

Man förbjuder en del islamistiska organisationer i Tyskland, medan liknande i Sverige får statliga bidrag.
Bägge länderna har annars tagit emot så pass många muslimer, att problematiken inte kommer att lösas på många år, om ens någonsin. Tippar istället att det kommer bli mycket värre.
Citera
2016-12-21, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lite mer beskrivning av systemet: https://www.scania.com/group/en/reduced-collision-risk-thanks-to-scania-aeb-braking-system/

Det står inte något om att systemet överhuvudtaget reagerar på fotgängare men en folksamling och marknadsstånd är säkert stora nog för att det ska reagera. Dock kan det både kopplas ur helt med en knapp samt att det kopplas ur automatiskt bl a när man ger full gas. Full gas lär ju ha varit precis vad terroristen gav så då är nödbromssystemet satt ur spel även om det hade varit på innan.

systemet vet inte vad som är framför, studsar radarvågen så studsar den. jag kan inte parametrarna för denna lastbil, bara min egen bil. antikrock-systemet och avståndssystemet använder samma radarinput men reagerar olika. och även beroende på en massa andra parametrar. men viss, antag att man är på väg att smälla med ett rådjur i 180, då ska man kunna gasa ur den.

men i lågfart/stillastående har jag svårt att tro att plattan i mattan får bilen att acca nämnvärt om systemet säger att du har objekt 5 m framför. men jag kan ha helt fel. jag har som sagt aldrig testat av uppenbara skäl.
Citera
2016-12-21, 22:10
Bannlyst
Citat:
Tyska polisens tjänstepistol är normalt Heckler & Koch P8, i Bayern förekommer även P7:an (de har haft Makarov också för länge sedan).

jag försökte förklara principer för avelsförbudet Reda, inte pinpointa beväpning.
Citera
2016-12-21, 22:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
systemet vet inte vad som är framför, studsar radarvågen så studsar den. jag kan inte parametrarna för denna lastbil, bara min egen bil. antikrock-systemet och avståndssystemet använder samma radarinput men reagerar olika. och även beroende på en massa andra parametrar. men viss, antag att man är på väg att smälla med ett rådjur i 180, då ska man kunna gasa ur den.

men i lågfart/stillastående har jag svårt att tro att plattan i mattan får bilen att acca nämnvärt om systemet säger att du har objekt 5 m framför. men jag kan ha helt fel. jag har som sagt aldrig testat av uppenbara skäl.
Radar för att undvika påkörning av framförvarande bil är enklare och har funnits längre än system som även bromsar för fotgängare. Scanias egen beskrivning nämner inget om bromsning för varken vilt eller fotgängare. Det är inte bara radar utan även kameror med bildtolkningsprogram som styr systemet. Det är inte aktivt alls under 14 km/h men det lär ju gått fortare än så i Berlin. Om Scania säger att systemet kopplas ur automatiskt när man gör kick-down så är det nog så.

Scanias system behöver ju inte bete sig likadant som i din bil eller andra personbilar. Det skyddar inte mot allt men är bättre än inget, fast inte i fall som detta.
Citera
2016-12-21, 22:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Radar för att undvika påkörning av framförvarande bil är enklare och har funnits längre än system som även bromsar för fotgängare. Scanias egen beskrivning nämner inget om bromsning för varken vilt eller fotgängare. Det är inte bara radar utan även kameror med bildtolkningsprogram som styr systemet. Det är inte aktivt alls under 14 km/h men det lär ju gått fortare än så i Berlin. Om Scania säger att systemet kopplas ur automatiskt när man gör kick-down så är det nog så.

Scanias system behöver ju inte bete sig likadant som i din bil eller andra personbilar. Det skyddar inte mot allt men är bättre än inget, fast inte i fall som detta.

Efter allt tjafsande om hur en Scania fungerar, vad är din slutsats, har vi kommit närmare svaret på vem som körde lastbilen in i marknaden?
Citera
2016-12-21, 22:28
Bannlyst
Citat:

nej, du har helt rätt, det kan vara programerat på så olika sätt. mitt bromsar även under 14 km/h om en gängare kliver ur, har hänt vid flera tillfällen. säger de så så är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in