Citat:
Ursprungligen postat av
TallyStick
Jo men hur hamnade han i passagerarsätet? Det är en väldigt viktig pusselbit. Antingen sköts han när han gjorde något i hytten på det stället eller så fick terroristen kämpa lite för att få över honom dit efter att han skjutits någon annanstans. I vilket fall som helst så är det inte enkelt att ha att göra med 130 kg av död vikt. Ska det samtidigt ha hänt precis innan dådet så är det väldigt högt odds på det.
Som erfaren chaffis (40)år bakom ratten så är det så att man ALLTID sätter sig på passagerarsidan när man gör sitt kaffe och ev brer några mackor. Jag brukar säga att förarplatsen och ratten är din arbetsplats, passagerasätet och den sidan är ditt kök,,och området bakom stolarna är ditt sovrum.
Min teori är att föraren parkerat i närheten av firman han inte fick lossa på på måndagen. Enl uppgifter från godsmottagaren. Öststatsförarna kör ALDRIG långt bort från lossnings/lastningsplatsen i väntan på lossning/lastning. Detta på grund av hårda restriktioner från åkeriägarna om att hålla bränsleförbrukningen nere.
Av erfarenhet så vet jag att dom ofta bara kör ut från företagets gård där dom lossat och inväntar lastorder.
Han har förmodligen glömt att centrallåsa bilen då han klev över till passagerasidan och någon har då slitit upp den olåsta förardörren och skjutit honom omedelbart. Alternativt att någon viftat med en karta utanför hytten och velat ha hjälp att hitta till någon adress. Föraren har då vevat ner fönstret och i detta ögonblick blivit skjuten.
Dom startögonblicken och korta körsträckorna som registrerats av Gps-pucken som var installerad tyder på "övning" av start och stopp inför eventuella rödljus under färden in mot julmarknaden.
En Scania 450R med den nya opticruiselådan är helautomatisk,,ingen koppling finns,,endast gas och bromspedal. Hade det varit en manuell låda med hög och lågväxel och splitväxel hade en ovan förare fått minst 49 "kärringstopp" med 26 ton stål ombord.
Fråga skribenten "Prillen",, han tycks vara den ende som vet något om tung trafik i tråden.
Skälet till min teori om att föraren redan satt i "köket" vid kapningen är att man aldrig ensam skulle ha orkat baxa ca 120-130 kilo medvetslös/död person från förarplats över till "köket".