2016-12-21, 09:42
  #1753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Precis. Det är alltså inte IS som ligger bakom detta. Det är något skumt med denna händelsen som jag inte riktigt kan sätta fingret på.
Det beror på hur man ser det - men där kommer vi nog inte bli överens
Citera
2016-12-21, 09:43
  #1754
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Precis. Det är alltså inte IS som ligger bakom detta. Det är något skumt med denna händelsen som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Tänk om det är han från Polen som förlorade kontrolen över lastbilen. Med sig i bilen hade han en flyktingpojke som sällskap.

Eller så är det ryska hackers som hade tagit kontrollen över bilen.
Citera
2016-12-21, 09:48
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
IS tog ju också på sig "Bögdådet" i Usa...Om någon bränner av en kinapuff i en postlåda så tar också IS på sig det. Det är inte IS som ligger bakom detta.


Bögdådet i USA..var det den mannen som var son till den som är högaktiv och suttit på TV o radiokanaler och pratat ISLAM IS mm mm

Starkt indoktrinerad av sin far så nog var det IS där med.
Citera
2016-12-21, 09:50
  #1756
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Tänk om det är han från Polen som förlorade kontrolen över lastbilen. Med sig i bilen hade han en flyktingpojke som sällskap.

Eller så är det ryska hackers som hade tagit kontrollen över bilen.

Ja förmodligen är det ryska hackers som tagit kontrollen över bilen, förmodligen va det även ryska hackers som hackade telefonen som det påstådda vittnet använde för att rapportera gärningsmannen till polisen.
Citera
2016-12-21, 09:54
  #1757
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Tänk om det är han från Polen som förlorade kontrolen över lastbilen. Med sig i bilen hade han en flyktingpojke som sällskap.

Eller så är det ryska hackers som hade tagit kontrollen över bilen.

Sannolikheten är nog rätt låg, men visst, märkligare saker har ju hänt.
Citera
2016-12-21, 09:56
  #1758
Medlem
Det frågas varför ingen såg gärningsmannen lämna lastbilen. Nu var det från början minst en person som gjorde det och följde efter gärningsmannen avsevärda 2 km. Vi kanske inte kan utesluta att det skett något misstag här och jag är fundersam på varför polisen så snabbt kom fram till att de tagit fel person.

Jag misstänker att det är politiskt. Det blev sprängstoff att det var en asylsökande som de haffat. Merkel kände att det kan kosta henne valsegern i nästa år. Merkel ringer polisen och beordrar polisen att släppa gärningsmannen och förklara att denna asylsökande är oskyldig.

Någon gärningsman kommer därför aldrig att haffas om det var den skyldige som anhölls från början.

Det finns ett annat scenario också. Att polisen misstänker fortfarande den här asylsökande, men valde att släppa honom fri i tron att de anser honom oskyldig. Att de då hoppas på att han ska kontakta sina medarbetare. Men det låter rätt så långsökt, speciellt med tanke på den fruktansvärda situation som uppstår då hela Berlin nu bara väntar på nästa terrordåd eftersom man vet att det finns minst en terrorist som är på fri fot.
Citera
2016-12-21, 09:57
  #1759
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det frågas varför ingen såg gärningsmannen lämna lastbilen. Nu var det från början minst en person som gjorde det och följde efter gärningsmannen avsevärda 2 km. Vi kanske inte kan utesluta att det skett något misstag här och jag är fundersam på varför polisen så snabbt kom fram till att de tagit fel person.

Jag misstänker att det är politiskt. Det blev sprängstoff att det var en asylsökande som de haffat. Merkel kände att det kan kosta henne valsegern i nästa år. Merkel ringer polisen och beordrar polisen att släppa gärningsmannen och förklara att denna asylsökande är oskyldig.

Någon gärningsman kommer därför aldrig att haffas om det var den skyldige som anhölls från början.

Det finns ett annat scenario också. Att polisen misstänker fortfarande den här asylsökande, men valde att släppa honom fri i tron att de anser honom oskyldig. Att de då hoppas på att han ska kontakta sina medarbetare. Men det låter rätt så långsökt, speciellt med tanke på den fruktansvärda situation som uppstår då hela Berlin nu bara väntar på nästa terrordåd eftersom man vet att det finns minst en terrorist som är på fri fot.

Haha, ja för det är så det funkar i Tyskland - Merkel kan bara ringa polisen och beordra dom att släppa en gärningsman misstänkt för att ha mejat ner 12 pers till döds.
Citera
2016-12-21, 09:58
  #1760
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Tänk om det är han från Polen som förlorade kontrolen över lastbilen. Med sig i bilen hade han en flyktingpojke som sällskap.

Eller så är det ryska hackers som hade tagit kontrollen över bilen.
Ja. För en dator kan ju ta över det mekaniska styrsystemet samt bromsar och liknande?

De är inga elbilar vi rattar..

Enligt obduktionsrapporten så gav sig inte föraren och har försvarat sig. Borde ju gå att hitta någon babbe med blåmärken i wedding rätt fort runt området vid industrierna....
Citera
2016-12-21, 10:01
  #1761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillen
Ja. För en dator kan ju ta över det mekaniska styrsystemet samt bromsar och liknande?

De är inga elbilar vi rattar..

Enligt obduktionsrapporten så gav sig inte föraren och har försvarat sig. Borde ju gå att hitta någon babbe med blåmärken i wedding rätt fort runt området vid industrierna....

Det borde även finnas spår efter själva kraschen. Fronten på lastbilen var rätt så demolerad och chansen finns att gärningsmannen har vissa skador efter det också. Men då måste polisen hitta gärningsmannen inom ett fåtal dagar för jag tror inte det är fråga om några stora skador.

Mer typ skärsår, blåmärken och dylikt.
Citera
2016-12-21, 10:09
  #1762
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja sådana analyser kan ta avsevärd tid, Med undantag för krutstänk som man kan analysera genast och kan påvisa ganska säkert. Duschar och tvagar sig GM noga så kan hen bli av med krutstänken på kroppen och i håret. Dock behövde en GM säkert haft en rymddräkt på sig för att inte släppa ifrån sig DNA eller hår/hudflagor mm i synnerhet om det föregåtts en strid med tex kniv mm.

Glasflisor ifrån framrutan kan ha fastnat i kläderna, och kan kvarstå även efter en tvätt. Eftersom sammansättningen hos glassorter alltid varierar lite grand så kan man ju närapå alltid matcha glasflisor emot varandra med mycket stor noggrannhet.



Hmm, det var då väldigt intressant, förmodligen var han ovan vid växellådan eftersom han joxade omkring, Möjligen att han borde ha haft tfn-kontakt med någon på terroristcentralen som kunde köra, och fått lite tips ? Något IS-callcenter tro ?



Jo, de är svåra att använda för nybörjare, dels kan man ju tex missa växlingar i uppförsbackar och bli stående mm,
Dessa halvautomater underlättar ju enormt jämfört med hur det var förr, Förr fanns ju inte ens servo på kopplingen och många gamla chaufförer fick ju problem med vänster höft



Fredens religion har återigen visat vad den tycker om kristna högtider, Det luktar iallafall IS-relaterat lång väg. Dessa
IS-terrorister brukar ju inte direkt vara några muskelberg, klena spetor som man nog lätt kan knäcka alla benen i,
Klart att om de tillbringar mesta tiden med att rabbla Koranen så kan man ju inte förvänta sig att de klarar strid med bara nävarna



Det är mycket möjligt att det blir en våg av strejker nu, tex just lastbilstrafiken har ju blivit drabbad tex vid Eurotunneln, och en strejk skulle vara effektiv i att få politikerna att vakna, de kan ignorera mycket men inte om halva Europa står stilla, Lönerna inom detta området har ju också stått stilla länge. .

Guantanamos i Europa är möjligen en lösning, bara att kasta in de mest vrickade islamdårarna där ? - Någon skrev Djävulsön (Devils Island) utanför Franska Guyana, SydAmerika, Men det finns ju en hel del större tomma industribyggnader i gamla ÖstEuropa, bara att kedja dem vid väggarna, spolning med vattenslang efter varje måltid ?



Många åkerier i Europa har ju lagt om rutterna så att sömn inte ska behövas inne i hytten, de har avbytare istället.

Dock så måste man komma ihåg att 1970-talet var rätt fullt av lastbilskapningar, det var i regel maffia-relaterat och godset var bytet. En gång hade de snott en långtradare med fisk fast de fick ju lämna den på någon väg för att ruttna, de tagit fel lastbil helt enkelt. Ibland sköts föraren till döds bara för att sno godset. Lastbilskapningarna gjorde att många av (Syd-)Europas chaufförer då var beväpnade. Sverige har mycket kvar att vänta av våld och vansinne om Sverige ska bli fullt multikulturaliserat

Dock var jakten på RAF (Rote Arme Fraktion) på 1970-talet ifrån den tyska militärens sida något i hästväg att det var mycket militärer ute på vägarna i dåvarande VästTyskland.

Fjärrstyrd tändning kommer inte att fungera, det kan ju kosta 100 000 tals kronor eller mycket mer om en lastbil blir stående för en felande killswitch, alltså om godset är typ kyl/frys/färskvaror, missad färjeförbindelse osv. Däremot kan ju en larmknapp liknande den som finns i nästan alla taxibilar/bussar vara ett bra alternativ, den kan ju utökas med ett personlarm som man har på kroppen.

Avviker en lastbil ifrån rutten så kan man ju sätta in verkanseld emot en sådan, det räcker med att skjuta sönder kylaren, den stannar efter ngn kilometer lugnt och fint. Skjuter man föraren den då blir ostyrbar, den kan skada ändå

Inte många som har planerat om alls. Allt går med dubbla kort och piss lön..
. De lotsar jag sett i Tyskland är bara terminalraggare som lastar upp den på dagen o ställer den på kvällen så ordinarie chauffören dagen efter kan dra vidare.

Och dubbelbemanning sker VÄLDIGT sällan för det kostar mer än vad det smakar. Två förare med full lön på en bil med en last är inte stora vinstmarginal precis.

Italien Frankrike Spanien va spännande på 70 talet. Speciellt om du hade koppar. Rostfritt eller sprit/kläder.

Många bilar som blev stulna eller kapade då. Men vi hade ju inga telefoner eller gps då heller så hur skulle man kunna kontakta någon?

Nej. Fjärrstyrd tändning kommer inte funka. Har du en luftläcka och motorn är död. Hur ska du då ladda kompressorn så du får bromstryck??
Citera
2016-12-21, 10:10
  #1763
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det borde även finnas spår efter själva kraschen. Fronten på lastbilen var rätt så demolerad och chansen finns att gärningsmannen har vissa skador efter det också. Men då måste polisen hitta gärningsmannen inom ett fåtal dagar för jag tror inte det är fråga om några stora skador.

Mer typ skärsår, blåmärken och dylikt.

Hans handleder och händer om inte annat. Höll han hårt i ratten under alla smällar så borde de blivit lagom ömt.
Citera
2016-12-21, 10:13
  #1764
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Detta visar behovet av hårda kontroller av vilka som befinner sig i landet.
Jag kräver registrering av SAMTLIGA in- och utresande. Fingeravtryck, foto, personnummer.
Samt kontroll av allt gods.

Det måste bli någon jävla ordning i Europa.

Om gärningsmannen är en efterlyst terrorist så hade sådana kontroller kanske hjälpt. Om han är infödd så är sådana kontroller verkningslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in