Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Det du skriver hänger inte ihop så bra. Om du siktar mot att arbeta på MBB så kommer du knappast att ha någon nytta av att kunna programmera, eftersom du inte kommer att programmera om du arbetar som managementkonsult.
Valet mellan KTH, HHS eller båda ska snarare styras av hur pass bra betyg du bedömer att du kan få. Om du bedömer att du kan få högre betyg på KTH (oavsett om det är D eller I), välj KTH i första hand. Om du under första året lyckas sätta bara/uteslutande A och B och känner att du skulle klara att studera mycket mer utan att tappa mycket i betyg, sök då även in till HHS och gör ett försök att läsa båda parallellt.
Om du tror att du kan få högre betyg på HHS än på KTH så väljer du istället HHS. Jag ska dock påpeka att av de jag känner som börjat på båda lärosätena så vet jag ingen som började på HHS först och sedan KTH för att i slutändan slutföra båda programmen, medan jag vet flera (däribland jag själv) som började på KTH först och därefter HHS för att i slutändan slutföra båda programmen.
Fundera alltså först och främst på om du tror att du kommer att klara studier i teknik eller ekonomi bäst. Tänk då på att KTH innebär massor av mattekurser i praktiken, så för att ha chans på bra betyg där så bör du ha viss fallenhet för matte och dessutom ha tillräcklig disciplin för att sitta och nöta sådana kurser ganska mycket. Ekonomi på högskolenivå är mindre mattetungt, men det finns å andra sidan en del ganska flummiga kurser (jag tänker i första hand på organisationsteori) där det kan vara delvis slumpmässigt hur höga betyg man får.
Borde förtydligat att jag tänkte gå genom MBB för "hands-on experience" av bl.a. företagsorganisation och ledarskap. Jag har snackat med bekanta som är belägna i Silicon Valley området och enligt dem är många startups (och även andra, större företag) väldigt oorganiserade, således hade jag tänkt vara MC i endast 2-5 år, om jag får ett jobb d.v.s., och sedan dra mig vidare till antingen ett startup, corporate company eller kanske t.o.m. starta eget, beroende på hur det ser ut då.
Jag har funderat på vilket av programmen jag bör klara av bäst och förmodligen blir det datateknik då jag har mer fallenhet och större intresse för det än ekonomi, men skillnaden är inte så stor och kan göras försumbar med ansträngning och målmedvetenhet (hoppas jag, iaf). Har i nuläget bestämt mig för att söka till KTH först för att se hur tungt Civing är och sedan avgöra om jag ska fortsätta med min plan eller justera den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskbacck
Som någon annan sa så är tempot enormt mycket högre på universitetet än på gymnasiet. Jag kan ärligt säga att jag plugga mer under min första tentaperiod (man har fyra per år) än jag gjorde på hela gymnasiet. Då har jag ändå relativt lätt för de kurser man läser på civilingenjörsutbildning, men trots det så räckte all den tiden inte till för mer än medelmåttiga betyg.
Med det inte sagt att du inte skulle klara det, finns många som är grymma på studieteknik och motivation.
För övrigt så vet jag inte vilket managementkonsultjobb inom datatteknik du inte skulle kunna få ifall du läser Indek som du kan få ifall du dubblar. Är du tillräckligt motiverad så ger nog Indek dig alla möjligheter du vill ha.
Har hört många gånger att universitet ska vara mycket svårare eller tyngre än gymnasiet efter introduktionskurserna, jag känner att jag är ganska flexibel så det skulle bli tufft går det nog att anpassa sig efter situationen.
Att få ett managementkonsultjobb är nog det första problemet jag kommer att stöta på i min planerade karriär, men inte det sista. Det långsiktiga målet är att ha tillräckligt bred grund nog att antingen hamna rimligen högt upp på ett topp-företag eller starta eget, och jag vill välja den optimala vägen även om jag måste offra en stor del av min ungdom.
Jag gör antagandet att jag klarar av studierna, men gör jag inte det finns väl andra sätt att gå tillväga, vill bara veta om jag tar en omväg med HHS + DT eller tjänar jag på det på något sätt över endast INDEK så som jag tänkt (Utbildning -> MBB -> Tech Company)? Ni får gärna säga till om jag är oklar någonstans eller har en alltför skev bild av verkligheten.