2016-12-20, 20:04
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Själv tänker jag mig att pollarna, som stod med någon meters mellanrum i kanten mellan torg och gata, bör ha hindrat framfarten avsevärt.
Lastbilen var lastad med 20 ton stål, så den lär kunna forcera dessa pollar som oftast är konstruerade så att de ger vika vid kollision.
Jag tror att pakistaniern är inblandad, och agerade villospår såtillvida att han redan befann sig på marknaden och flydde på ett sådant sätt att han skulle tros vara GM.
Detta har den tyska polisen räknat ut, och nu har man släppt honom för att se vad han tar sig för med.
Mannens unga ålder stämmer bra med radikaliserade pakistanier, och det faktum att han inte har Urdu som första språk, eller åtminstone gett sken av detta, eftersom polisen hade svårt att hitta en tolk "för just hans språk".
En ytterligare faktor som talar för detta är att han släpptes så snart efter gripandet. Sannolikt kan tysk polis hålla en misstänkt för ett brott av denna kaliber anhållen betydligt längre än 18 timmar innan vdb måste häktas.
Citera
2016-12-20, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar inte om vad du egentligen tror, utan det handlar om vad du hoppas ha hänt... Du sitter och gråtrunkar och sjunger kumbaja i din falska förhoppning över att detta skall vara ett olycks- och/eller sjukdomsfall - du vill så oerhört gärna att dina muslimska fränder skall få gå friade genom detta... Om du skulle sätta en %-sats på sannolikheten för eller emot ett terrordåd - hur skulle dessa siffror se ut?

Jag anser att det är mer troligt att terroristerna varit minst två (troligtvis två) för att säkerställa att de verkligen skulle kunna kapa en lastbil - chaufförerna brukar ju inte vara några kärringar, precis...

bara kolla karatn på hur det gick till. olycka är helt uteslutet om inte bilen började svänga själv efter hjäörtinfarkten
Citera
2016-12-20, 20:06
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att jämföra belgisk polis med tysk tycker jag inte ska låta sig göras då kårerna är väldigt olika uppbyggda i fråga om främst samordning.
Det ligger sanning i att gm kan undkomma, men i fråga om tysk polis kan dom prestera ett nät, finmaskigt som övriga polismyndigheter i eu bara kan drömma om. Tyska polisen/BKA´s stabsläge är avstämt mot pågående verklighet i högre grad än än något annat land i världen, vågar jag påstå.

Det har hållits i små rubriker, men tysk polis har lyckats otroligt väl i att koordinera sig, spåra och ingripa både mot mindre nätverk såväl som "ensamvargar" under hela hösten.
Baksidan blir att risken för snabbplanerade vansinnesdåd av nätverks-utbrytare uppstår, och här finns klara indikationer på att detta just är ett 12h-dåd på sin höjd.

Har alltså god förhoppning om att man genom höstens register sniffat upp rätt man i det snaraste.
Hold your horses!
Hur var det nu med NSU (Nationalsozialischster Untergrund) som mördade ett tiotal utlänningar mellan 2000-2007?
Innan det blev uppenbart 2011? Och de flesta var döda....
Finmaskigt skulle jag inte vilja benämna nätet som tysk polis ådagalade där....
Citera
2016-12-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Greps inte den första mgm i närheten av platsen eller har jag missat något?

Vet att snuten raidade ett flyktingläger men inte vad som hände därefter

Infon är knapphändig som sagt.

23-åringen ska ha gripits några km från brottsplatsen och polisen har gjort nån form av rannsakan där han bor. Det nya spåret ska däremot handla om en mobiltelefon som man hittat på just det boendet.

Det finns inte några officiellt bekräftade uppgifter om vad som verkligen hänt så man lär ta det mesta som rör dessa medieuppgifter med en nypa salt.
Citera
2016-12-20, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Intressant teori. Det verkar faktisk osannolikt att en gärningsman kunnat ta sig ur lastbilen och försvinna spårlöst från plasten. Folk skulle förstås ha hållit kvar denna på brottsplatsen.

och skotthålen i huvudet? förlupen julgranskula?
Citera
2016-12-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja oskyldiga människor ska såklart släppas, att just han greps har inget med min "agenda" att göra.. du behöver inte göra dig dummare än du är.

Jag har tidigare påtalat att det är högst osäkert att det vore den gripna som är gm, något du hade förstått OM DU HADE LÄST TRÅDEN.

I så fall är vi två som inte läst tråden. Om du hade läst tråden hade du inte insinuerat att jag skulle ha påstått att den polske föraren var skyldig med mera. I själva verket ger det ingenting att läsa tråden i det här fallet. Eftersom ingen av oss har någon insiderinformation. I bästa fall kan tråden förmedla uppgifterna i media. Sedan är det fritt fram för alla oss spekulera.
Citera
2016-12-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Forts.

Rekommenderar att följa Rukmini Callimachi på twitter i samband med terrordåd. Hon är NYT:s expert på IS och al-Qaida.

Hon har tidigare visat hur IS på sina officiella kanaler ( Amaq, Nashir, Khilafa News, Bayan ) så gott som aldrig tar på sig terrordåd som de inte är inblandade i. Motsatsen, att IS tar på sig allt möjligt, brukar felaktigt föras fram i svensk media och av av svenska terrorexperter som Brun och Ranstorp, vilket leder till att samma felaktiga påstående postas titt som tätt i trådar på FB.

Det händer naturligtvis att spridda IS-anhängare på sociala medier hävdar att IS ligger bakom diverse terrordåd, men det är inget att fästa sig vid.

Men, ingen regel utan undantag. Kommer att tänka på en terrorattack som IS tagit på sig i Sverige, där GM ej dog. Det är brandattentatet i Malmö mot en shiamoské relativt nyligen, där IS i Amaq tog på sig äran. GM greps senare och är vid liv, rättegång väntar.
Citera
2016-12-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Jag har läst eller hört att han tappade bort den som han sprungit efter , men lämnade ett signalement på honom till polisen. Hur lång tid det tog från borttappningen till gripandet vet jag inte.

Så pakistaniern kanske inte ens var vid marknaden. Greps 2 km ifrån.

Oavsett vilket så skulle dom ha hållit honom kvar och utrett vad hans multipla identiteter har används till. Om han nu skulle vara oskyldig till attacken så blir det spaltmeter med snyfthistorier om hur illa han behandlats och vilket trauma han fått genomlida när det enda han vill var att ha asylskydd. När det i själva verket kan vara så att han våldtagit sig genom europa och till slut hamnat i Tyskland.
Citera
2016-12-20, 20:17
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
OP Sköts med ett skott.

https://www.google.se/search?q=palmemordet&client=firefox-b&tbm=isch&prmd=ivns&ei=LoJZWOS5JYSLsgG6qYegDA&sta rt=40&sa=N#mhpiv=18

menar du att OP var en del av Hollywood?
Ja men Olof dog inte direkt och blev skjuten med en annan kaliber, och då fortsätter blodet att pumpa runt i kroppen, vilket gör att mycket av blodet kommer rinna utanför kroppen.
Herrejösses, har inte folk koll på det här?

Nog om det, den här tråden handlar inte om detta. Men det kan vara bra att ha i åtanke hädanefter.
Citera
2016-12-20, 20:18
Medlem
JontenZs avatar
Den Islamiska Staten verkar hittills vara ganska tyst om dådet, eller har det kommit något ord från dem?
Citera
2016-12-20, 20:18
Medlem
Tegelstens avatar
SVT
Citat:
Ella Berger
JUST NU: Terrorgruppen IS tar nu på sig ansvaret för dådet i Berlin, uppger de via sitt eget propagandaorgan AMAQ enligt Reuters.
Citera
2016-12-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Lastbilen var lastad med 20 ton stål, så den lär kunna forcera dessa pollar som oftast är konstruerade så att de ger vika vid kollision.
Jag tror att pakistaniern är inblandad, och agerade villospår såtillvida att han redan befann sig på marknaden och flydde på ett sådant sätt att han skulle tros vara GM.
Detta har den tyska polisen räknat ut, och nu har man släppt honom för att se vad han tar sig för med.
Mannens unga ålder stämmer bra med radikaliserade pakistanier, och det faktum att han inte har Urdu som första språk, eller åtminstone gett sken av detta, eftersom polisen hade svårt att hitta en tolk "för just hans språk".
En ytterligare faktor som talar för detta är att han släpptes så snart efter gripandet. Sannolikt kan tysk polis hålla en misstänkt för ett brott av denna kaliber anhållen betydligt längre än 18 timmar innan vdb måste häktas.

Men kryp under din sten igen du tror helt allvar att en bidragande orsak till att han släpptes va att dom inte hitta en tolk! Du har sett för mycket film, OM det nu hade varit GM så måste du va helt efter om du bara tänker tanken på att dom skulle släppa honom för att se vad han tar vägen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in