2016-12-20, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Jisses. GM på fri fot alltså. Epic fail.

det är dock åklagare som släppt baserat på inte tillräckliga bevis. Inte polisen som sagt att det inte är han. Tyskland har inga särskilda terrorlagar där man kan hålla folk långre om det är terrorbrott. så snutan anser kanske fortfarande att han borde vara inlåst.
Citera
2016-12-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Då tar det heller inte så värst lång tid att skumma igenom sidorna.

Trodde du var lite bättre än så men kanske sammanfaller det med din sedan tidigare kända agenda. Tråden är dessutom ovanligt kort för ett terrorbrott av samma kaliber och nära rent geografiskt.
En del är väl glada för att människor inte orkar reagera längre.

Eventuell som i att man inte med säkerhet vet om ett vittne verkligen har jagat en person som stigit ur lastbilen. Att det finns en GM torde vara rätt uppenbart?

Antar att du är en av de som tar för givet att det måste vara den polske chauffören som begått dådet eller som få andra säger: "Det är en olycka."

Jag lyssnar gärna men rena påhitt och gissningar som inte finner någon grund alls i den informationen som finns kommer jag fortsatt ställa mig skeptiskt till.

Jag har aldrig påstått att den polske chauffören skulle ha begått dådet, eller att det skulle ha varit en olycka. Men jag ifrågasatte att den gripne var iblandad. Det passade inte din agenda. Men nu är han släppt iaf.
Citera
2016-12-20, 19:34
Medlem
SvenneMelons avatar
Om MGM är släppt så måste ju han kunnat bevisa att det inte var han.
*Filmat från torget när det hände?
*Varit nån annanstans som man vet stämmer?
*Bara tagit utsaga samt kollat fingeravtryck från hytten lite snabbt? Ett enda vittne lär ju typ inte räcka här?
Citera
2016-12-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Är han inte längre misstänkt så ska ju polisen inte hålla personen häktad? Eller hur tänkte du där?

Självklart, man får nog anta att den GM man verkligen söker har bott på samma asyl-hotell och i brist på annat så plockade man in denna för polisen kända personen. Tydligen en känd sexualförbrytare.
Citera
2016-12-20, 19:36
Medlem
welcometorealitys avatar
IS tar inte väl inte på sig ansvaret när ingen har blivit en Martyr för dådet.Det kan vara någon ensam galning som har bara kopierat Nice fallet, vem vet kanske Merkel?
Citera
2016-12-20, 19:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Om MGM är släppt så måste ju han kunnat bevisa att det inte var han.
*Filmat från torget när det hände?
*Varit nån annanstans som man vet stämmer?
*Bara tagit utsaga samt kollat fingeravtryck från hytten lite snabbt? Ett enda vittne lär ju typ inte räcka här?

Så funkar det inte. Det är polisen och åklagaren som måste bevisa att det var han. Varken Tyskland eller Sverige har omvänd bevisföring.
Citera
2016-12-20, 19:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Polisen i Belgien behövde flera dagar på sig så det kan mycket väl ta tid även här. I värsta fall får de aldrig tag i terroristen.

Att jämföra belgisk polis med tysk tycker jag inte ska låta sig göras då kårerna är väldigt olika uppbyggda i fråga om främst samordning.
Det ligger sanning i att gm kan undkomma, men i fråga om tysk polis kan dom prestera ett nät, finmaskigt som övriga polismyndigheter i eu bara kan drömma om. Tyska polisen/BKA´s stabsläge är avstämt mot pågående verklighet i högre grad än än något annat land i världen, vågar jag påstå.

Det har hållits i små rubriker, men tysk polis har lyckats otroligt väl i att koordinera sig, spåra och ingripa både mot mindre nätverk såväl som "ensamvargar" under hela hösten.
Baksidan blir att risken för snabbplanerade vansinnesdåd av nätverks-utbrytare uppstår, och här finns klara indikationer på att detta just är ett 12h-dåd på sin höjd.

Har alltså god förhoppning om att man genom höstens register sniffat upp rätt man i det snaraste.
Citera
2016-12-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har aldrig påstått att den polske chauffören skulle ha begått dådet, eller att det skulle ha varit en olycka. Men jag ifrågasatte att den gripne var iblandad. Det passade inte din agenda. Men nu är han släppt iaf.

Ja oskyldiga människor ska såklart släppas, att just han greps har inget med min "agenda" att göra.. du behöver inte göra dig dummare än du är.

Jag har tidigare påtalat att det är högst osäkert att det vore den gripna som är gm, något du hade förstått OM DU HADE LÄST TRÅDEN.
Citera
2016-12-20, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Jisses. GM på fri fot alltså. Epic fail.

Fail.

Epic fail om det vittne som följde efter och stod i kontakt med polisen visar sig vara en kollaboratör.
Citera
2016-12-20, 19:40
Medlem
fernebos avatar
Även om det mest troliga såklart är att det handlar om en islamistisk terrorist, så tycker jag nog inte att man ska utesluta andra motiv.

Just det här med att chauffören var judisk kan ju såklart vara en slump, men om inte?

Säg att gärningsmannen är högerextremist och ville begå ett dåd som ser islamistiskt ut. Kanske skulle en sån individ avsiktligt välja att kapa en judisk chaufförs tradare.

Lite långsökt? Jovisst.
Citera
2016-12-20, 19:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Informationen har varit knapphändig minst sagt men jag gissar att du tänker på den polske chauffören och nog borde väl polisen ha underrättat regeringen sån info tidigare? Iaf innan man lät Merkel gå ut och antyda att det kan handla om en GM som Tyskland gett skydd?

Det finns inget annat som pekar mot BO i form av polsk chaufför i detta fallet. Det har uppgivits att han har mördats men det finns fler än dig som vill så sina frö..

Jag vill inte så några frön, jag ställde en fråga.
Citera
2016-12-20, 19:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Nån som har en google map länk
?

Koordinater längst ned i fotot.

http://forumbilder.se/FC053/terrord.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera