2016-12-19, 22:35
Medlem
Som rubriken lyder men detta är sätt till strategiska seger (hur det påverkade kriget) men även till siffror. jag skulle själv tippa på Fruastadt eller Narva.
Citera
2016-12-20, 10:03
Medlem
Jag skulle nog säga Breitenfeld för den stoppade vidare kejserlig expansion norrut.
Citera
2016-12-20, 10:07
Medlem
Breitenfeldt 1631
Vände 30-åriga kriget definitivt
Citera
2016-12-20, 14:37
Medlem
Ankdammsmans avatar
Breitenfeld, utan tvekan. Kandidater till andraplatsen är Fraustadt, Narva, Warszawa och möjligen Helsingborg.
Citera
2016-12-20, 17:06
Medlem
Jermuks avatar
Slaget vid Wittstock 1636. Sverige återtog det militära initiativet under det trettioåriga kriget.
Citera
2016-12-20, 18:41
Medlem
Luzurs avatar
Fast, före freden till 30 åriga kriget så var Sverige ingen Stormakt än, så går man efter det så borde ju Narva eller Fraustadt va dom största.
Citera
2016-12-20, 18:56
Medlem
A.Ahlsens avatar
Jag skulle säga slaget vid Femern 1644. Sverige lyckas få hela den danska huvudflottan (15 större fartyg) att gå i strid mot en kombinerad svensk-nederländs flotta på 37 skepp. Man lyckas erövra 10 fartyg och förstöra ytterligare två. Förlusterna är ett fartyg och 59 döda sjömän.

Man utplånar alltså Danmarks huvudflotta och avgör därmed Torstensonska kriget. Danmark kan inte underhålla sina arméer och utrymmer Skåne kort tid efteråt. Även om kriget fortsätter ett år till och Danmark i ren desperation försöker sig på ett anfall på Göteborg 1645 så står det klart att Danmark i längden inte har en chans att försvara Fyn och Själland mot svenska invasioner. När freden i Brömsebro undertecknas i augusti 1645 får Sverige tullfrihet i Öresund och provinserna Ösel, Jämtland, Härjedalen och Gotland. Dom sistnämnda tre landskap som varit svenska sen dess. Dessutom fick man Halland i 30år vilka sedan gjordes till permanent svenskt landskap efter freden i Roskilde. Störst seger både när det gäller fiendens procentuella förluster under själva slaget och när det gäller den strategiska vinsten för hela kriget.
Senast redigerad av A.Ahlsen 2016-12-20 kl. 19:06.
Citera
2016-12-20, 19:04
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Fast, före freden till 30 åriga kriget så var Sverige ingen Stormakt än, så går man efter det så borde ju Narva eller Fraustadt va dom största.

Nja det där håller jag nog inte med om. Man brukar räkna stormaktstiden från Gustav II Adolfs födelse 1611 till Karl XIIs död 1718. Men även om man vill räkna mer snävt så måste man väll ändå kalla Sverige för en stormakt efter att GIIA skaffat Kexholms län och Ingermanland 1617 och sen Livland + ett gäng kuststäder 1629. Varför ska det räknas först från 1648. Så Gustav II Adolf som dog 1632 skulle inte ha något med stormaktstiden att göra då?
Citera
2016-12-20, 19:21
Medlem
Luzurs avatar
Han byggde den, så nog är han inblandad allt, men Sverige var väl inte fastställd Stormakt redan 1611? Att bli fastställd som Stormakt(TM) krävs väl att grannländer/Europa anser en vara en stormakt först?
Citera
2016-12-20, 21:47
Medlem
Citat:
Han byggde den, så nog är han inblandad allt, men Sverige var väl inte fastställd Stormakt redan 1611? Att bli fastställd som Stormakt(TM) krävs väl att grannländer/Europa anser en vara en stormakt först?
Det tycker jag inte. Sovjet erkändes av USA först på sent 30-tal om jag inte minns fel. Betyder det att Sovjet inte fanns i det politiska spelet innan det?
Citera
2016-12-20, 22:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Breitenfeld, utan tvekan. Kandidater till andraplatsen är Fraustadt, Narva, Warszawa och möjligen Helsingborg.

...saknar Svensksund här! Förvånar då jag ser dig som något av spränglärd nestor i historietrådarna (fullständigt oironisk komplimang). Bortglömd kross av på papperet större rysk flotta och med påfallande små svenska förluster.

Top-3;

1. Svensksund
2. Narva
3. Breitenfeld
Citera
2016-12-20, 22:39
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Sverige var en regional stormakt redan under yngre vasatid, så det beror ju på hur man räknar... 1611 passar väl med tanke på omständigheterna nästan lika gott som något annat år därikring? Gustav II Adolfs trontillträde eller landstigningen vid Stralsund kanske funkar annars? (Med reservation för att just trettioåriga kriget inte är mitt expertområde.)
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...saknar Svensksund här! Förvånar då jag ser dig som något av spränglärd nestor i historietrådarna (fullständigt oironisk komplimang). Bortglömd kross av på papperet större rysk flotta och med påfallande små svenska förluster.

Top-3;

1. Svensksund
2. Narva
3. Breitenfeld
Efter 1721 var Sverige inte längre riktigt någon stormakt, så Svensksund faller väl på det, även om det kriget handlade om att återupprätta riket som stormakt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in