2016-12-20, 08:58
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Frågan är vem som har radikaliserat Mevlut Mert Aydintas, jag tror knappast att han har agerat som ensamvarg. Detta är ett försök att underminera den turk-ryska relationen, vilka krafter kan tänkas ligga bakom? Vilka grupper i Turkiet visar öppet missnöje samt hat mot Ryssland? Han skrek ju att detta var en hämnd för Aleppo och Syrien. Kopplingar med FSA?

Lite off-topic men hur står Rysslands och Turkiets intressen i Syrien, det är väl rätt skilda åsikter från länderna?
Citera
2016-12-20, 08:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Lägg ner, han visade väl bara fram brickan och gick förbi nån avdankad security guard.

Han kan ha använt vilket argument som helst för att komma in.

Risken är väl nu att Erdogan rensar ur inom polisen också.

Ambassadören, stod han bra till hos Kreml eller?

Det har han hållt på med länge och för ett par veckor sedan hölls det "tester" för folk som ville arbeta inom poliskården där jag bor bland annat och anledningen är att det råder brist på poliser bland annat pga "rensning" av FETÖ anhängare.
Citera
2016-12-20, 09:00
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Frågan är vem som har radikaliserat Mevlut Mert Aydintas, jag tror knappast att han har agerat som ensamvarg. Detta är ett försök att underminera den turk-ryska relationen, vilka krafter kan tänkas ligga bakom? Vilka grupper i Turkiet visar öppet missnöje samt hat mot Ryssland? Han skrek ju att detta var en hämnd för Aleppo och Syrien. Kopplingar med FSA?

Lite off-topic men hur står Rysslands och Turkiets intressen i Syrien, det är väl rätt skilda åsikter från länderna?

Ja de har skilda åsikter. Turkiet vill störta Assad och Ryssland stöttar Assad
Citera
2016-12-20, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Visa mig? http://i.imgur.com/2fKCAGg.jpg

Sveriges Radio sände en ljudupptagning från incidenten, där hördes det klart och tydligt att han skrek Allah akbar, eller som nyhetsuppläsaren sa, Gud är stor.

Han hade även skrikit något om att de var ett heligt krig, nyhetsuppläsaren refererade till radikala islamister. Så nog rör det sig om en anhängare till antingen IS eller någon annan islamistgrupp i Syrien..
Citera
2016-12-20, 09:09
Medlem
Erik Östs avatar
Om polisen hinner dyka upp på en kvart kan jag köpa och nu är jag inte så insatt om insatsstyrkor i Turkiet men tycker de kom till platsen väldigt raskt, eller har de en insatsstyrka i varje gathörn ?
Citera
2016-12-20, 09:11
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha

Usa eller Israel förstås alternativt båda. Israel skulle vara USAs vakthund i mellanöstern men numera är USA Israels bitch.
Citera
2016-12-20, 09:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Usa eller Israel förstås alternativt båda. Israel skulle vara USAs vakthund i mellanöstern men numera är USA Israels bitch.
Har du exempel från då USA eller Israel (jag förutsätter att du menar statligt sanktionerat) har arbetat för att radikalisera enskilda muslimer på något aktivt sätt?

Känns det inte troligare att eventuell radikalisering (Jag säger eventuell då jag ser det som troligt att han kan kallas radikal muslim men det är inte 100 % säkert, han kan ha haft släkt i Aleppo som dödats i de ryska bombningarna och ville hämnas personligen utan särskilt religiöst motiv. Det är inte mitt förstahandsval men inte helt otroligt) skett genom någon moské av helt vanliga muslimer som klarar alldeles utmärkt att radikalisera sig utan USA:s eller Israels försorg?
Citera
2016-12-20, 09:30
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja de har skilda åsikter. Turkiet vill störta Assad och Ryssland stöttar Assad

Har Ryssland lyckas influera Turkiet att gå mildare fram i Syrien? Hur står Grå vargarna i det syriska inbördeskriget?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Tror knappast att det ligger i USAs eller Israels intresse att få en turk kallblodigt mörda Rysslands ambassadör. Detta är nog en turkisk höger alternativt islamitisk falang som ligger bakom, troligtvis med rötter kopplat till FSA eller andra rebellgrupper i Syrien. Då han yttra att det var en hämnd för Aleppo.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Har du exempel från då USA eller Israel (jag förutsätter att du menar statligt sanktionerat) har arbetat för att radikalisera enskilda muslimer på något aktivt sätt?

Känns det inte troligare att eventuell radikalisering (Jag säger eventuell då jag ser det som troligt att han kan kallas radikal muslim men det är inte 100 % säkert, han kan ha haft släkt i Aleppo som dödats i de ryska bombningarna och ville hämnas personligen utan särskilt religiöst motiv. Det är inte mitt förstahandsval men inte helt otroligt) skett genom någon moské av helt vanliga muslimer som klarar alldeles utmärkt att radikalisera sig utan USA:s eller Israels försorg?

Vilka turkiska grupper kan det tänkas vara? Tror inte att det är IS som ligger bakom.
Citera
2016-12-20, 09:32
Medlem
Savoys avatar
Ser det som rätt sannolikt i detta fall att ryska och turkiska myndigheter kommer utnyttja attentatet för att attackera någon form av gemensam fiende. Det är inte svårt att tänka sig (mest för att det redan är ett faktum..) hur ryssarna kommer utnyttja Erdogans skepsis mot väst och hitta ledtrådar som pekar mot kretsar som vill hålla Turkiet kvar i NATO. Gülen-anklagelser passar också båda sidor utmärkt (eftersom Ryssland vet att USA inte kommer lämna ut Gülen till Turkiet, driv in kilar där det går).
Citera
2016-12-20, 09:36
Medlem
Saudi, Qatar och Turkiet (och dess allierade USA) har sponsrat islamistiska rebeller från dag 1 i Syrien, när Ryssland senaste året in princip förintat deras chanser att ta över Syrien så kommer tyvärr sådana här attacker uppstå. "Allahu Akbar"....bra att tidningarna kopplar till Rysslands utrikespolitik, tänk om media kunde göra den kopplingen och skriva om det när väst drabbas av terrorattacker...
Citera
2016-12-20, 09:41
Medlem
Yaskos avatar
- Ryssland gör ett nytt uttalande som börjar med "de som är bakom den här mordet". Syftar ganska klart på Gulenisternas sektledare som sitter i Pensylvanien.

- Nu kommer det fram att skyttens morbror även han är Gulenist. Han är rektor i "American Turkish Academiy (ATA)". Körfez Dershanesi var en annan Gulenistdriven "söndagskola" där skytten var student i. Den här sekten rekryterar sina zombies från skolor som den här. 6 anhållna hittils.

- Samtidigt så har "turkishstream" gått vidare till Ryska duman för godkännande idag. Toppmötet Turkiet-Ryssland-Iran har startat som väntat.

- Ryska polisen och turkiska kommer att samarbeta "fullt ut". En rysk delegation är på väg till Turkiet för gemensam authopsy idag.
Senast redigerad av Yasko 2016-12-20 kl. 09:48.
Citera
2016-12-20, 09:49
Medlem
Lifeisnows avatar
IS nästlar sig in över allt..detta mord sker samma dag som lastbilen dödar tyska julhandlare..måste vara en tydlig markering från IS att de hotar att slå till när som helst, var som helst.
Är den turkiska presidenten IS-anhängare!? Efter flygplansdådet trodde inte jag att Ryssland hade kvar sin ambassadör i Turkiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in