Citat:
Ursprungligen postat av
sparkakamel
Om inte CIA kanske Mossad? Jag söker efter en anledning till varför Turkiet skulle vilja göra något sånt dumt? Att mörda en ambassadör är inte något länder sysslar med. Det är inbjudan till sämre relationer och varför skulle Turkiet vilja det?
Jag är ivrig på vad Ryssland har sagt om det här fruktansvärda händelsen. Är helt inne på att Ryssarna själva vet att Turkarna inte ligger bakom det här och har sina aningar om vem eller vilka som kan ligga bakom det.
Timmar senare så sker en terror- aktion i Tyskland samma sak. Sammanträffande? Visst men också en manöver att leda bort fokus?
Räcker inte den enklaste eller rakaste förklaringen innan spekulationerna omfamnar de stora konspirationerna?
Vad som sagts om GM är iallafall att han tillhörde kravallpolisen och inte var i tjänst på brottsplatsen. Vilka eventuella säkerhetskontroller som rådde på galleriet vet jag inte, men länkad artikel skriver följande:
Citat:
Soylu said Altıntaş was born on June 24, 1994, in the Söke district of the western province of Aydın.
The minister also added that Altıntaş had been on duty for two-and-a half years at the riot police unit in Ankara and was a graduate of a police vocational school in İzmir.
Citat:
Soylu stated that Altıntaş was 'neutralized' in a special operations police operation at the scene.
Citat:
Hürriyet Ankara representative Deniz Zeyrek said the attacker first shot into the air and later shot the envoy in the back.
He shot the envoy for the second time after the scene was evacuated. It has also been reported that the attacker entered the scene by showing a police identity and wearing a suit.
Citat:
The exhibition was held by the embassy at a cultural center in central Ankara and was announced one week earlier.
A private guard does not accompany Karlov in such public occasions.
http://www.hurriyetdailynews.com/russian-ambassador-karlov-shot-in-ankara.aspx?pageID=238&nID=107512&NewsCatID=341
Enligt artikeln hade ambassadören inget personskydd vid tillställningen som annonserats med en veckas framförhållning. GM släpptes förmodligen in utan några frågor, efter att ha visat upp sin polisbricka? Det låter släpphänt. Som ambassadör för en stormakt föreligger väl alltid en allmän hotbild, och i en brännande region en speciell risk.