2016-12-20, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Tror vi kommer få se dom mycket oftare i framtiden

Dom håller för en lastbil i 130 km i timmen?
Citera
2016-12-20, 03:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag tänkte också så, men, det måste väl finnas lastbilar vid/i Berlin som också kör stål?

Då ska man öppna trailer och kolla om det finns, mycket lättare om man har känningar där det hanteras stål, tänker jag. Inte omöjligt att terroristen har kontakter där det tillverkas något av stål, eller där man tar emot stål.
Citera
2016-12-20, 03:19
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Tror det handlar om en sk "ensam-terrorist" precis som i Nice. Har svårt att se att GM skulle ha någon anknytning till IS eller liknande mer än delade ideologier. GM hade tillgång till en lastbil och ville kopiera dådet i Nice.

Och detta för att han tillhör en sekt som hatar allt som väst står för, vilket premieras i den.
Citera
2016-12-20, 03:25
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
15.44 Startförsök som misslyckas.
16.52 Lastbilen startar och står på tomgång till kl 17.37

Oklart vad som händer sen fram till 19.34 men GPS:en ska tydligen vara utrustad med inbyggd mikrofon för chaufförens säkerhet.
Citera
2016-12-20, 03:28
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honva
Dom håller för en lastbil i 130 km i timmen?

Med ett rejält fundament är det inga problem

https://www.youtube.com/watch?v=qeM0bRWFRJ4

https://www.youtube.com/watch?v=SHbyW9OeTiQ

tex
Citera
2016-12-20, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Med ett rejält fundament är det inga problem

Okej, bygg sådana då, men hytten flög ju rätt långt förbi stolpen, hade människor stått där så hade dom nog skadats/dött ändå.
Citera
2016-12-20, 03:37
Medlem
regndroppens avatar
Har IS tagit på sig dådet?
Citera
2016-12-20, 03:37
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honva
Okej, bygg sådana då, men hytten flög ju rätt långt förbi stolpen, hade människor stått där så hade dom nog skadats/dött ändå.

Ja, men du förstår väl att det inte går att skydda sig 100% det går ju att bygga delen över jord bredare och något högre, men då skymmer dom och begränsar framkomlighet istället.

Men det går inte att skydda alla mjuka mål i samhället mot terror..eller jo massdeportering är en början.
Citera
2016-12-20, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Då ska man öppna trailer och kolla om det finns, mycket lättare om man har känningar där det hanteras stål, tänker jag. Inte omöjligt att terroristen har kontakter där det tillverkas något av stål, eller där man tar emot stål.

Ja, så är det kanske. Jag funderar på tiden eftersom det är 5 timmar (?) mellan Polen o Berlin. Ägaren pratade med föraren vid 12, borde inte lastbilen vara tillbaks till Berlin den tiden? Med tanke på vad som framkommit i gps:en, det är inte många timmar den kört från kl 16 fram tills den kör in i julmarknaden.
Citera
2016-12-20, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad / vem fick lastbilen att stanna,, alltså varför fortsatte inte vansinnesfärden? Det skulle kunna handla om en chaufför som fått en ”hjärtinfarkt” och en liftare som blev livrädd och flydde platsen.

Har vi något konkret som motsäger att det *kan* vara en olyckshändelse?
Som jag förstod det kördes lastbilen utan belysning för att minska upptäckt, vilket man även gjorde i Nice.
Citera
2016-12-20, 03:48
Medlem
Tysk media skriver att det är en afghansk man. Mina kusiner i Tyskland sa det just!!
Citera
2016-12-20, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Och detta för att han tillhör en sekt som hatar allt som väst står för, vilket premieras i den.

Han var inte ensam och det är inte de andra som tveklöst kommer att komma efter, eller de som kommit före.

Media trummar på om att Taimour Abdulwahab var ensam. Denna uppmaning riktade Taimour till sina religiöst hjärntvättade kanonmatsbröder. - "Till alla mujahedin i Europa och i Sverige: nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med".
(FB) Terroristbrott i Stockholm. GM Taimour Abdulwahab Al-Abdaly
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvmordsbombaren-fick-750000-fran-csn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in