2016-12-20, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vad ska en lastbil med byggmaterial på en julmarknad att göra? På ett gata som för ändamålet är avstäng för trafik? På en söndag då till och med de flitiga tyskarna är lediga....
Du är helt ensam i ditt unika tänkande.
Det är måndag idag
Citera
2016-12-20, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Stämmer uppgifterna om att julmarknaden var på väg att stängs, alltså att även det indikera dåliga tajming, så att säga?

Den dåliga tajmingen kan ju ha berott på att han blev försenad i trafiken. Jag tror ju inte att det går så fort att ta sig fram i en storstad. Efter stölden av fordonet kan det ha gått lång tid och därigenom KANSKE fler offer kunde undvikas. Väldig tur kanske men ändå 60 skadade och 10 döda.

Tänk nu i morgon, vad PK media kommer att tjata om att inte döma någon folkgrupp, att inte hetsa mot muslimer, hela tiden detta icke konstruktiva när det har hänt något.

Sätt in ordentliga resurser och börja utvisa muslimer som inte jobbar! Från hela Europa. EU är en fruktansvärd flop!
Citera
2016-12-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Vad är det du vill veta? Märke, storlek, ägare?

Min fråga var specifik ang. det som Mia-Rovy skrev om; att lastbilen skulle varit stulen. Fått svar på min fråga.
Citera
2016-12-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thuggen
Det är måndag idag
haha fan jag är helt borta nu i juletider...
Men oavsett - julmarknad, avstängd gata. låter inte sannolikt att han skulle in där nej.
Citera
Medlem
Det påträffade liket antas vara den polska yrkesföraren, och stärker misstanken om att lastbilen kapades någonstans under sin färd efter lunchtid igår(?) efter att åkeriet haft vad som skulle bli den sista kommunikationen med lastbilen – och att det inträffade är en avsiktlig handling / terrorism.

Den som kraschade lastbilen in i julmarknaden sägs vara från Pakistan eller Afghanistan. Eller paki med afghanskt pass? Något sådant var det.
Citera
Medlem
Borkasons avatar
UPDATE 18:55 EST — Die Welt is reporting that the driver of the truck is “said to have come to Germany as a refugee,” although the article does not elaborate on where that information comes from.

UPDATE 18:15 EST — The Islamic State has claimed responsibility for the Berlin attack, according to an analysis of several online jihadist networks by the anti-ISIS Iraqi Popular Mobilization Force. However, some other analysts say the Iraqi group is premature with that declaration, and a formal claim of responsibility should be awaited from tradition ISIS communications outlets.

Källa: Breitbart.
Citera
2016-12-20, 01:12
Medlem
0.999...s avatar
Alltså jag blir inte riktigt klok på dessa typ av terrordåd då jag förutsätter att det är ännu en mohammedan som varit i farten. I områden där IS eller snarare i hela mellanöstern måste det vara väldigt lätt att få tag i både sprängmedel och automatvapen. Det kan omöjligt vara svårt att få in i Europa och utföra ett mer konventionellt terrordåd. Istället förlitar man sig på garderobsbögar och allmänt labila redan förankrade mohammedaner som använder t.ex. lastbilar.
Citera
2016-12-20, 01:12
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt eftersom den pålitlige åkeriägaren enligt en annan tidning säger att föraren körde från Italien till Berlin och att han befann sig i Berlin i en stadsdel med massa muslimer, det är något som inte stämmer. Är det trollmedia som rapporterar om en stulen lastbil?

Det är viktigt att vi kan reda ut vilka källor som är tillförlitliga.

Föraren körde från Italien till Polen där han mest troligen hade helgvilan då vad jag kan tyda så har de pratats vid under dagen.

Det är inte förrens efter hans sista samtal med hans chef samt fru efter 16 det inte går att få tag i han.

Och då skulle han stå vid området han skulle till vid Berlin.

Det är vad jag har snappat upp
Citera
2016-12-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borkason
UPDATE 18:55 EST — Die Welt is reporting that the driver of the truck is “said to have come to Germany as a refugee,” although the article does not elaborate on where that information comes from.

UPDATE 18:15 EST — The Islamic State has claimed responsibility for the Berlin attack, according to an analysis of several online jihadist networks by the anti-ISIS Iraqi Popular Mobilization Force. However, some other analysts say the Iraqi group is premature with that declaration, and a formal claim of responsibility should be awaited from tradition ISIS communications outlets.

Källa: Breitbart.

Är även re-tweetat av Die Welt så det känns som en säker källa.

https://mobile.twitter.com/clemenswergin/status/810999589260185600

Dock vet jag inte vad Welt skulle ha för speciell insyn.
Senast redigerad av Agarebagare 2016-12-20 kl. 01:17.
Citera
2016-12-20, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
haha fan jag är helt borta nu i juletider...
Men oavsett - julmarknad, avstängd gata. låter inte sannolikt att han skulle in där nej.
Gatan var inte avstängd och julmarknaden var inne på "torget".
Citera
2016-12-20, 01:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Din logik är skrämmande dock tror jag bara du är en provokatör.

Vad för ärende skulle en lastbil med trailer ha inne i centrala Berlin på kvällen? Finns ingen som tar emot leveranser vid den tiden. Synnerligen inte där.

Inte där, men en bit längre fram längs med vägen, beror på vad chauffören skulle leverera.

Inte osannolikt att föraren tänkte sig hämta upp någon att fördriva natten med.
Citera
2016-12-20, 01:18
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Inte med tanke på att det hade blivit fler vid vilken annan given punkt i området som helst.

Terrorism handlar om att sätta skräck/inpränta otrygghet och få medial spridning.
Nu har man hamnat på löpet i hela västvärlden, människor har dött och blivit skadade i ganska stor omfattning.
Hade jag varit terrorist så hade jag ansett aktionen som vällyckad, speciellt om den i princip inte kostat någonting mer än att den som utförde aktionen åkte fast (om han inte kan lämna farliga uppgifter), bäst hade det iofs varit om även han strukit med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in